Spørgsmål, jeg tit får er: “Hvordan bliver mit website synligt, når AI i stigende grad styrer, hvad folk ser i søgeresultaterne?” og “Forandrer AI søgemaskineoptimering“. Det korte svar er på sidste spørgsmål er Ja, AI kommer til at ændre noget men traditionelle SEO-metoder stadig spiller en vigtig rolle. Det kræver dog at man tænker nyt og integrerer AI’s muligheder i sine strategier. I dette indlæg vil jeg diskutere, hvordan AI påvirker søgemaskinerne, hvilke udfordringer og muligheder det giver, og hvordan man kan tilpasse sin SEO, så man fortsat bliver fundet i Google i en AI-drevet fremtid og er til stede i resultaterne i ChatGpt og de øvrige LLM’er. ChatGpt sidste synes i øvrigt at fylde mere hos mine kunder end Googles integration af AI i søgemaskineresultaterne. Det bør det faktisk ikke gøre!
Dette blogindlæg handler ikke om, hvordan man bruger AI til at lave søgemaskineoptimering eller generere indhold via AI. I stedet fokuserer det på, hvordan AI forandrer selve opgaverne og strategierne inden for SEO, hvis man vil rangere godt i en verden, hvor AI-drevne søgeresultater bliver normen.
Hvad ved vi lige nu om SEO og AI?
Vi ved en pæn del men som ved anden SEO viden dannes viden ofte via kausalitetsstudier men også via deducering. Vi mere eller mindre gætter os frem til hvordan det hænger sammen eller læner os op af studier der ofte er amerikanske og således på baggrund af amerikanske analyser af søgeadfærd omkring typisk amerikanske websites. I disse studier kigger vi også på en brug af AI der endnu ikke er eller måske slet ikke rulles ud i Danmark. Så viden vi lærer fra studier kan være svære at direkte overføre til danske forhold.
På andre områder er den viden vi har lige nu spekulativ hvor viden ikke er ordentligt underbygget. Her er en sammenfatning af en pæn andel af den viden der eksisterer i september 2025 og jeg forsøger at give et bud på hvordan AI forandrer SEO.
1. AI søgeadfærd handler om at besvare spørgsmål
Google har stadigvæk en enorm markedsandel på 0ver 90% så noget tyder på at ChatGpt ikke på den korte bane er en konkurrent. Vi ved at AI søgninger bruges og til og udløser komplekse forklaringer og analyse, samtalebaserede spørgsmål der kræver en form for kontekst. Vi ved også at AI søgninger oftere handler om kreativt arbejde og brainstorming. Almindelige opslag i Google bruges til hurtige faktaopslag og til at finde konkrete produkter og ydelser.
At anskue de to søgetyper hvad enten det er udløst AI indhold hos Google eller ChatGpt som konkurrerende er nok en forsimpling. I praksis komplementerer de hinanden. Generelt længere søgninger / long tail i AI. En Semrush-analyse viser, at gennemsnitslængden på normale Google-søgninger er omkring 4 ord, mens AI Mode-spørgsmål i gennemsnit er næsten to gange længere — cirka 7,22 ord versus 4,0 ord.
Der er masser af studier inden for dette område man kan dykke ned i.
2. AI trænes i “klumper”
AI-modeller trænes i store “klumper” eller batches – det er faktisk helt fundamentalt for hvordan maskinlæring fungerer! Eksempelvis er sidste store træning af Claude AI foretaget i januar 2025 mens den seneste Grok 4 er trænet til ende i November 2024. Man taler om en såkaldt “cut-off dato” hvor en batch er kørt. Det betyder ikke at AI ikke har viden om begivenheder og forhold efter denne dato men at Ai skal bero på en real tidssøgning.
AI-modeller oversigt og cut-off dato
| Model | Udvikler | Cutoff-dato |
|---|---|---|
| GPT-4o | OpenAI | Oktober 2023 |
| GPT-4 | OpenAI | April 2023 |
| GPT-5 | OpenAI | September 2024 |
| Claude 3.5 Sonnet | Anthropic | April 2024 |
| Claude 3 | Anthropic | August 2023 |
| Claude 4 Sonnet | Anthropic | Oktober 2024 |
| Gemini 1.5 Pro | April 2023 | |
| Gemini 2.5 Pro | Maj 2023 | |
| Grok 3 | xAI | November 2024 |
| Grok 4 | xAI | November 2024 |
| Llama 3.1 | Meta | December 2023 |
| Llama 3 | Meta | December 2023 |
| Mixtral NeMo | Mixtral AI | April 2024 |
Det betyder at AI kan reagere forskelligt alt efter om den ræsonnerer på allerede indlært viden eller AI skal indhente viden i realtid. Hvad det præcist betyder for SEO er vanskeligt at spekulere i.
3. AI resultater integreres mere og mere i Google og Bing
Der er endnu ikke valide tal for udbredelsen af AI overviews i Google i Danmark men mængden er nærmest eksploderet i US siden maj 2025. Det er svært at fremskrive udviklingen men ikke utænkeligt at et AI resultat vil være det langt mest dominerende inden for for kort på.
4. AI gør at man får en del mindre organisk trafik
“Zero-click searches” er som bekendt søgninger i Google eller Bing, hvor brugeren finder svaret direkte i søgeresultatet uden at klikke videre ind på et website. Disse er eksploderet efter introduktionen af AI overviews i Google.
Ifølge en undersøgelse fra SEO.com viser det sig, at hele 60 % af alle søgninger nu slutter uden, at brugeren klikker videre til et website – blandt andet på grund af AI-genererede overviews i søgeresultaterne.
Samtidig vurderes organisk trafik at falde med mellem 15 % og 25 % som direkte følge af denne udvikling. Os der arbejder med SEO kan bekræfte at den bevægelse for længst er i gang. Sammenholder man organisk trafik i eksempelvis Google Analytics eller Google Search Console med forrige år er det let at konstatere.
5. Klar korrelation mellem organiske placeringer og at blive nævnt i AI søgeresultater
Rangerer man godt generelt i søgemaskiner rangerer man også godt i AI resultater. Så SEO i AI’s tidsalder vil være ”mere af det samme”. Det er stadigvæk vigtigt at have kvalitetsindhold, minimere tekniske SEO fejl og arbejde med websitets navigation, hastighed og brugervenlighed. Linkbuilding har også stadigvæk betydning.
Der er dog ikke garanti for at en top 3 placeringer gør at man altid bliver nævnt i AI. Korrelation mellem at rangere på første side af Google og blive nævnt af ChatGpt måles i flere studier som mellem 77% og 91%
Der blev også nævnt i studiet af korrelation mellem domænerangering (Domain rating) og blive nævnt af ChatGpt.
6. AI genereret indhold på websites skader ikke hvis det har kvalitet.
Er det masseproduceret og af lav kvalitet skader det som alt andet masseproduceret content. Der er ingen tvivl om at indholdsproduktion eksploderer når AI hjælper det. AI kan både naturligvis skrive indhold men også strukturere og idegenere. Den slags er svært at dokumentere men et studie kommer frem til at contentproduktion er steget med hele 56,7% efter introduktionen af ChatGpt. En øgning er naturligvis ikke kun tekstproduktion men også indhold til Youtube og sociale medier..
7. Anmeldelser og “mentions” har muligvis en større betydning for AI
I forskellige kausalitetsstudier hævdes at at såkaldt brand mentions korrelerer med at at et brand nævnes i et AI overview. Se eks. Ahrefs der peger på at den faktor har den største korrelationskoefficent og klar overgør klassiske SEO faktorer som indgående links. Andre peger på anmeldelser der være en faktor der ikke nødvendigvis skaber mere omtale i AI overviews men at anmeldelser integreres på forskellige måder i AI overviews. Se eks. denne artikel.
8. Google Ads er på vej ind i AI overviews
Vi ved. at Google Ads er på vej ind i AI overviews men kender ikke den endelige form og slet ikke i Danmark. Vi aner heller ikke om det fundamentalt kommer til at forandre SEO og hvordan Google Ads så kommer til at kannibalisere på SEO.
Ifølge Googles egen hjælpeside kan annoncer vises over, under og inde i AI Overviews, hvor annoncevisningen styres af Google Ads-auktionen og matching på både brugerens søgning og AI-overviews indhold. Det gælder for annoncer fra eksisterende Search-, Shopping-, Performance Max- og App-kampagner.
Vi ved også at ChatGpt barsler med deres egen browser og der kan sagtens opstå nye annonceformater.
9. Nogle platforme har muligvis større vægt i AI
I amerikanske studier tyder det på at visse platforme har en vægt i AI universet.
Google har en særaftale med Reddit (annonceret i 2023/24), som giver Google adgang til at bruge Reddits API til at hente indhold effektivt. Det gør, at Reddit-indlæg både bliver vist højere i almindelige søgeresultater og dukker op i AI Overviews.
Flere studier viser, at Reddit er væsentligt mere citeret i AI overviews sammenlignet med almindelige organiske søgeresultater — især i Google’s AI Overviews og Perplexity.

Nyeste tal tyder dog på at Reddits betydning er dalende. For ChatGpt er det er noget andet billede. Wikipedia citeres mest.

10. AI foretrækker særligt content – struktur & freshness
Der spekuleres i at AI foretrækker content skrevet i den journalistiske fortællemodel kendt fra nyhedsartikler hvor man starter med konklusionen og udbyder løbende. Modellen kaldes også BLUF (Bottom-Line-Up-Front). Argumentet er at den struktur gør det lettere for AI at trække konklusioner ud og det bedre matcher brugernes behov for hurtige, præcise svar.
Der spekuleres også i AI foretrækker struktureret indhold som
- FAQ’er med korte præcise svar
- Tidslinier
- Tabeller til sammenligning
- Punktopstillinger til lister eller afsnit
- Citationer
Kort sagt indhold som har en god struktur og let kan analyseres frem for løs og ufokuseret tekst. Med andre ord skal man undgå “sludder for en sladder” eller tunge akademiske tekster med komplekse strukturer,
Freshness diskuteres en del og Google nævner eksplicit friskhed som en kernefordel i AI overviews og AI Mode men naturligvis ikke hvordan freshness vægter. Et studie peger på at AI assistenter i gennemsnit peger på kilder er der 25,7% friskere. I organiske søgeresultater var en kilde i gennemsnit 1.432 dage gammel mens en kilde leveret af et AI resultat var i gennemsnit 1.064 dage gammel. Det tolkes således i den retning af AI foretrækker nyere kilder.
En særlig case er Javascript. De crawlere der er bag eksempelvis Claude, ChatGpt crawler ikke Javascript indhold så har man tungt indhold som gemmer sig i kompleks Javascript er det simpelthen ikke med i sprogmodellerne.
Så hvordan forandrer AI søgemaskineoptimering?
AI formatet er under konstant forandring er konklusion på spørgsmålet kan kun være et øjebliksbillede. Formaterne er ekstremt foranderlige. Det jeg konkret arbejder med på mine kunder omkring AI og SEO er:
Fokuser på AI overviews i Google Search
- Google Search er stadigvæk langt den største kilde til organisk trafik og det giver mening at finde sit fokus her. Jeg tror man let fortaber sig i alle mulige sprogmodeller og værktøj.
Freshness
- Prioriter nyt indhold og omskriv eksisterende indhold.
- Demonstrerer at det content man tilbyder sprogmodellerne er nyt og underbygget med facts.
- Undgå løst og ufokuseret indhold.
Glem ikke traditionelt SEO arbejde
- Søgemaskineoptimering handler stadigvæk om linkbuilding, produktion af indhold, intern linkstruktur og meget mere.
- Følg udviklingen inden for SEO og AI. Deltag i seminarer. læs studier og bliv dygtigere inden for SEO og AI!
Struktureret indhold
- Struktureret indhold virker som en basispræmis for AI. Jeg tænker i større grad struktur ind i alt content.
- Gør det let for sprogmodellerne at forstå hvordan du besvarer konkrete spørgsmål
Vær en stemme
- Noget tyder på at AI tager en bredere tilgang til et websites tilstedeværelse. Kan man blot blive nettet på nettet synes det at have mere værdi end hvad man ellers ville tillægge det.
- Forsøg derfor at være en stemme og synliggør jeres website.
Analysér AI overviews
- Undersøg hvordan AI forholder sig til og behandler de væsentligste spørgsmål i din branche og om dit produkt/ydelse.
- Lær af de websites der citeres.
Videre med AI og søgemaskineoptimering?
Søgemaskineoptimering bliver i større grad omtalt som en disciplin der før handlede om at få klikket fra søgemaskinemaskinerne men nu blot at blive nævnt i sprogmodellerne. Måske får man også klikket. Så SEO tenderer en brandingøvelse hvor det før var mere i familie med performancemarketing.
Nogen kalder det Generative Engine Optimization (GEO) men betegnelsen er mindre vigtig. Det vigtige er at man forstår udfordringerne men også mulighederne. Hvis i har konkrete udfordringer med SEO eller blot er nysgerrig på hvorledes AI påvirker og forandrer den måde hvorpå SEO skal udføres så tøv ikke med at række ud.







