Jeg er ofte indblandet i lanceringer af websites. Enten for egne kunder hvor jeg selv er tovholder på opgaven eller måske har en anden rolle i overgangen og påvirkes af overgangen. Som regel er det virksomheder som skal erstatte et ældre website med et nyt men der er også undertiden virksomheder som skal lancere et website på et nyt domæne. Jeg er mest involveret i platformen WordPress men undertiden også Shopify eller andre platforme.
Groft sagt oplever jeg uhensigtsmæssigheder i vel 80-90% af de overgange hvor jeg står på sidelinjen og et webbureau har stået for implementeringen. Enkelte gange er det rene katastrofer. Fejl som kan koste synlighed, trafik, salg og kunder. Når jeg ser disse fejl handler som regel om webbureauer i den meget kreative ende af branchen eller kommunikationsbureauer. De bureauer som sælger sig selv på at skabe websites med fokus på brandidentitet, kunderejser, storytelling og visuel kommunikation. Men de er ofte så kreative at de visuelle elementer af et website for lov til at totalt overskygge en lang række vigtige forhold der bør være i orden ved lancering af et website.
Dette er tænkt som en checkliste til website lancering. En liste man tage fat i kort før et nyt website skal lanceres. Listen adresserer væsentlige forhold som søgemaskineoptimering, tracking, brugeroplevelsen og en række andre forhold der alle kan gå galt.
1. Check at websitet ikke er sat til NOINDEX
At glemme at fjerne NOINDEX er en klassiker jeg undertiden stadigvæk ser. Man har fornuftigt nok brugt NOINDEX på alle sider i et testmiljø men under lancering glemmer man simpelthen at fjerne det flag.
Det er en særdeles uheldig fejl som vil fjerne et website fra Google og andre søgemaskiner typisk på ret få dage. Der kan så til gengæld gå ret lang tid før nogen opdager fejlen.
2. Check XML sitemap for skæve sider
Jeg ser undertiden alle mulige sære sider sider bliver indexerede på nylancerede websites. Det er ikke hensigtsmæssigt at Google skal pløje sig igennem alle mulige sider som ikke giver mening og vil være såkaldt “tyndt indhold”. Sider som ofte vil være tomme eller måske kopier af andet indhold.
Det jeg altid gør at checke XML sitemappet for hvilke sider der sendes til Google og søgemaskiner. Der kan gemme sig alle mulige testsider, forfatterarkiver, datoarkiver kategorisider, designelementer, “tak-for-tilmelding” sider og alt muligt der er sat til at blive indexet men ikke bør blive det.
Denne øvelse med at kigge sitemaps igennem tager vel få minutter på de fleste websites. Det skal gøres før lancering eller umiddelbart efter så sitemaps ikke når at blive samlet op af søgemaskiner.
Få i samme omgang tilmeldt det korrekte sitemap i Google Search Console. Fjern gamle sitemaps som eventuelt ikke virker mere.
3. Opsæt 301 redirects fra gammelt website
301 redirects er helt centrale. Jeg har her en proces for at udarbejde en liste med 301 redirects. Introducerer man nye URL’er til erstatning bør gamle URL’er bør de naturligvis redirectes. Sker der ikke mistes værdi i søgemaskiner og links fra eksterne websites, bogmærker, mails og den slags vil ikke fungere.
Når man redesigner et website er det i øvrigt en god at holde de samme URL’er hvis de fungerer godt. Så slipper man for redirects.
4. Opret en fornuftig 404 side
Selvom man får lavet 301 redirects efter alle kunstens regler bør man særligt efter lancering af et nyt website have en god 404 side. Den vil fange trafik man ikke korrekt har sat 301 redirects op til.
Efter lancering af website holder man naturligvis øje med trafikken via Google Search Console og Google Analytics og kan hurtigt reagere og opsætte nye 301 redirects.
5. Husk trackingscripts og målepunkter
Trackingscripts forsvinder undertiden under lancering af nyt website. Det er ikke det eneste. Ofte vil man opleve at trackingen ikke fungerer efter hensigten efter overgangen. Man har ganske enkelt sikkert korrekt kopieret Google Tag Manager over på det nye website men ikke gjort andet. Pludseligt virker målepunkter i Google Ads og Facebook ikke. Pludseligt begynder remarketing lister at bliver skæve.
Der kan være et væld af årsagen. Det kan skyldes nye URL’er, anden brug af teknologi til formularer, nye målinger af omsætninger eller nye navne på PDF’er eller meget andet. Alt kan være anderledes og det bør underkastes et grundigt check.
6. Check om telefonnumre og emails er klikbare
Gør dog telefonnumre og emails klikbare på et website. Rigtigt mange udviklere gør det ikke. Det er nemt at besøge et website fra en mobil og prøve at klikke på telefonnummer og emails. Test fra både en Android og en iPhone. Særligt Iphones kan have svært ved at genkende noget som ikke er markeret klikbart.
Når noget er klikbart kan man naturligvis også måle på klikket i Google Analytics og andetsteds.
7. Check at consent (stadigvæk) virker
Selvom man muligvis havde styr på consent på det gamle website er det ikke en selvfølge at det samme gør sig gældende på det nye website. Det er ikke nok at konstatere at der dukker en cookie popup op.
Det nye website afvikler måske scripts i en anden rækkefølge. Man kan også forestille sig at der på det nye website er introduceret elementer hvor consent særskilt skal håndteres.
Så check endeligt om consent virker efter hensigten. Consent handler ikke kun om at forholde sig til forordningerne men også sikre at tracking virker efter hensigten.
8. Forbered nyhed om nyt website
At producere en nyhed om et nyt website er en rigtig god idé af flere grunde – både kommunikativt og markedsføringsmæssigt. Den eksisterende besøgsmasse bliver mindre forvirrede over ændringerne og overfor disse og nye signalerer det udvikling og ambitioner. Det viser, at man investerer i at forbedre ens digitale tilstedeværelse – noget som både kunder og samarbejdspartnere lægger mærke til.
Del også nyheden på sociale medier og nyhedsbreve hvis muligt. Der findes i øvrigt et fint tool til at tage screenshots af et website som fint kan illustrere en nyhed om et nyt website.
9. Opsættelse af SEO basics
Man behøver absolut ikke være SEO ekspert for at opsætte SEO basics på et website. Det overrasker mig hvor mange der ikke gør det. Som minimum bør alle kunne udfylde titel og meta description på hver side. Har man lidt forstand på tekst kan man også gøre begge attraktive for Google og vedkommende som ser begge i serps. Husk at både titel og beskrivelse skal ligge meget tæt op af sidens faktiske indhold. Hvis ikke opfinder Google egne titler og beskrivelser.
Lidt udover SEO basics så vil jeg gerne pege på websites i flere sprog. Brugen af Hreflang fungerer ofte ikke helt efter hensigten. Det kan være tungere at debugge på og nogen med SEO ekspertise bør ofte på banen.
10. Crawl website med et SEO tool
Mange af de ovenstående forhold ville nemt kunne afsløres via et crawl af eksempelvis Screaming Frog. Det vil med det samme afsløre NOINDEX og give et fint overblik over svage sidetitler og metadescriptions.
Er der linkfejl, manglende billeder eller andet vil det også afsløres lynhurtigt. En klassiker er links der peger på sider i testmiljøet. Det vil man også se lynhurtigt. Forkerte links opsat på mailadresser og telefonnumre vil også kunne fanges.
Er man en lidt mere avanceret bruger af Screaming Frog er nemt at opsætte en søgning på websitet på eks. “test”, “Lorum ipsum” eller hvad der kunne være rester fra et testwebsite. Der kan både søges i tekster men også kode på websitet. Så finder man let tekst der ikke er korrekt. Her foretager jeg en søgning på tekster der har værdien “Lorum” på alle sider.
Af andre forhold der er værd at nævne i en crawl af et nyt website er:
- Check om der er sider med meget få ord under “Word Count”. Det kan indikere fejl.
- Check fanen “Images” for at om der skulle være kommet unødigt store billeder ind. Det kunne også indikere at der ikke er gjort meget for at optimere hastigheden på websitet. Check derfor websitehastigheden i Google Pagespeed eller andre steder.
Hvis denne checkliste til website lancering ikke er tilstrækkelig stiller jeg gerne op og bidrager til et korrekt overgang. Det indebærer at jeg er en del af overgangen og sikrer at alt fungerer som del skal. Jo tidligere jeg kommer ind i sådan en proces jo tidligere kan jeg opsætte organiske målinger på søgeord, forberede 301 redirects og give mit besyv med. Efter lancering overvåger jeg overgangen og følger trafik og performance i en periode. Tag endeligt kontakt herunder hvis interessere.