Test af Google SGE fra Danmark – SEO dommedag?

20 maj 2024 – Læsetid: 12 min. – Antal ord: 2269

Google SGE er ikke rullet ud i Danmark men derfor kan man godt tage gøre sig tanker og teste konceptet. Baggrunden for Google SGE er Google Gemini. Dette alternativ til ChatGpt blev født som Google Bard men foretog et navneskift og er på vej til at blive integreret i mange af Googles produkter og således også flagskibet Google Search. Google SGE er nu åbent op i Maj 2024 som en test i en lang række lande og sprogområder og heriblandt USA.  Hvornår kommer Google SGE til Danmark? Svært at sige men nok ikke usandsynligt at det frigives i det mindste til en test i løbet af 2024.  

Google SGE (Search Generative Experience) er helt klart en øvelse der afspejler at Google sidder i Mountain View og kigger smånervøst på ChatGpt. De ser hvordan ChatGPT og særligt den nye ChatGpt-4.o kan forandre søgeoplevelsen. De er naturligvis også opmærksomme på hvorledes Microsoft har integreret Copilot i søgemaskinen Bing. Der er muligvis noget om snakken. Statcounter som overvåger blandt andet brugen af søgemaskiner noterer et langsomt men støt fald i Googles markedsandel blandt søgemaskiner i USA. Det kan der naturligvis være mange årsager til og Google er stadigvæk mastodonten. Men introduktionen af AI er helt sikkert een af årsagerne til faldet. Bing – med deres Copilot – stiger modsvarende marginalt men indtil videre ingen revolution. Tallene siger imidlertid ikke noget om hele søgemaskinemarkedet mister brugere til ChatGpt og andre services der leverer tilsvarende ydelser. Det må man også formode er en bevægelse.

brug af søgemaskiner i USA

Arbejder man med søgemaskineoptimering (SEO) er det helt klart essentielt at se på hvorledes Google SGE i almindelighed ændrer søgeoplevelsen og hvor det kommer til at påvirke SEO i særdeleshed. Kigger jeg rundt er der nogen der omtaler Google SGE som dommedag og taler sågar om fald på 30 % – 70% i organisk trafik for nogle websites. Det giver således god mening at være klar til udrulningen i Danmark. Ja, vi ved faktisk ikke om det overhovedet lanceres i Danmark men mere om det senere. Omkring SEO kan man tænke sig at der skal arbejdes med andre typer content og at Google SGE kommer til at kannibalisere bestemte typer trafikkanaler. Under alle omstændigheder bør man naturligvis kigge på konceptet og være forberedt!

Hvordan tester man Google SGE i Danmark?

Man kan naturligvis allerede nu teste Google Gemini. Det vil give en ide om muligheder i Googles AI og sammenholde det med ChatGpt. Men Google SGE hvori Google Gemini skal integreres kan ikke umiddelbart tilgås fra Danmark og et par forhold skal således være i orden før man kan teste Google SGE fra Danmark. Det er dog forholdsvis enkelt. Her er en simpel guide.

1. Etabler en VPN

Der skal etableres en VPN der kan tilgå Google SGE i de lande til det er rullet ud i. Jeg vælger naturligt at tilgå Google SGE fra USA. Markedet for VPN er temmelig uoverskueligt og der findes rigtigt mange produkter af svingende kvalitet.

Jeg benytter UrbanVPN som er en browserudvidelse til Google Chrome. Let at installere og aktivere og angive at jeg ønsker at browse fra USA og let at slukke for. UrbanVPN er i øvrigt gratis og velegnet til formålet. Men der findes også VPN desktopløsninger som kan det samme.

2. Brug en engelsksproget Google konto

Log på Google med en engelsksproget Google konto. Det er ikke muligt at browse anonymt og bruge Google SGE. Men det er jo ganske enkelt at oprette en Google konto til formålet. Sæt indstillinger for sprog til engelsk og angiv ikke bopæl eller den slags.

At Google SGE er knyttet til en Google konto er ikke tilfældigt. Det muliggør at søgehistorikken og interaktionen med Google SGE gemmes så AI-delen over tid bliver bedre til at målrette den enkeltes adfærd og præferencer.

Jeg bruger som default Google Chrome i min dagligdag og Google Chrome er obligatorisk her. Det vil man opleve når man kommer til step 3 herunder. 

3. Tilmeld dig Google SGE via Google Labs

Google SGE  skal man tilmelde sig via Google Labs hvilket i sig selv er udtryk for at Google SGE er på et eksperimentelt stadie og helt sikkert endnu ikke har fundet sin endelige form. Programmet hedder “AI OVERVIEWS IN SEARCH” og er et blandt i øvrigt ofte mange spændende værktøj man kan afprøve. Får man beskeden “Search Labs er ikke tilgængeligt på din konto lige nu” er det udtryk for enten virker VPN ikke korrekt eller den tilknyttede Google konto ikke er registreret som værende engelsk.

Google Chrome er obligatorisk som nævnt under pt. 2 og forsøger man med en anden browser vil det sikkert udløse en fejl.

Samlet set plejer det ikke at drille men ræk endeligt ud til mig hvis du ikke kommer i mål.

Hvordan ser serps med Google SGE ud?

Jeg tester i øjeblikket Google SGE på livet løs. Det er naturligvis vigtigt at forstå at der ikke kan testes dansksprogede søgetermer. Det hele er på engelsk så en test er mere af konceptet Google SGE end test af konkret dansk content på danske websites udsat for Google SGE.

Et eksempel på en søgning med og uden Google SGE aktiveret kan se således ud. Se på slide 2 hvorledes et stort AI element skydes ind i serps.

De første observationer af Google SGE

Intet er naturligvis endegyldigt her. I kraft af at Google SGE er under Google Labs paraplyen er det stadigvæk under udvikling og vi ved ikke hvilken form det får globalt og i Danmark. Muligvis droppes det helt. Det er en mulighed. De betragtninger og overvejelser jeg derfor kan have kan sagtens vise sig helt skæve. Men ikke desto mindre hæfter jeg mig ved følgende:

1. Sammenhængen med Google Ads

Boksen med det AI generede indhold fylder rigtigt meget men synes ikke at kannibalisere på Google Ads. Det ville også være en meget stor overraskelse hvis Google var parat til at øge andelen af ikke-betalt indhold på bekostning af Google Ads. Tænker man længere frem kan man forestille sig at Google Ads bliver integreret med det AI genererede indhold og der tænkes i at Google Shopping kunne være det format som bedst og først integreres. Af Googles indtægter stammer stadigvæk ca. 77% fra Google Ads (kilde: Google Earnings Report 2023) så det er svært at se at noget introduceres i serps som vil skade deres indtjening. Allerede nu integreres indhold fra produktfeeds i Google SGE og det kommer vi naturligvis til at se mere af. 

Google SGE og Google Ads og Google Shopping

 

2. Prioriteres noget content fremfor andet?

Det AI generede indhold af Google SGE er meget tekstbaseret hvor indhold uden SGE bringer særligt videoer i spil. Kan man forestille sig at tekst som content får et “comeback”. Formentligt ja i den form SGE har lige nu. Det er potentielt positivt nyt da content gaps forholdsvis let kan adresseres og nyt content kan bringes i spil.

3. Hvad udløser Google SGE?

Google udløser lige nu næsten kun Google SGE på søgninger som “how”, “when”, “why” mens korte og mere produktorienterede søgninger synes at udløse mindre AI. Man taler ofte of tre typer søgeadfærd; “Informational“, Navigational” og “Transactional” hvor SGE således særligt adresserer “Informational” men lader “Transactional” og “Navigational” synes at blive mindre berørt.  Det er naturligvis positivt nyt hvis man har optjent gode placeringer på de ofte værdifulde produktsøgninger. Produktsøgninger vil ofte være lower-funnel trafik mens “Informational” baserede søgninger vil være upper-funnel. Det er svært at vurdere hvor mange søgninger der vil udløse SGE men har set estimater på 5-15%. Det estimat synes dog lavt hvis Google mener at det alvorligt at AI skal have en stor rolle.

4. Antallet af links fra serps

Helt uvidenskabeligt men det virker som om Google SGE linker mindre ud til websites end Bing copilot. I mit eksempel længere oppe på siden er der kun et link til Reddit! De få links Google SGE til eksterne websites som tilbyder er imidlertid meget synlige og Google eksperimentere givetvis med farver, fonte og meget meget. Man må formode at de får en meget høj klikrate og bliver ekstremt attraktive. Banalt at fastslå at kun få eksterne links er negativt nyt.

5. Er Google SGE en ny avanceret “Serp maze”?

Ja! Google har i en årrække udviklet et mere og mere kompleks struktur af elementer som “folk spørger også om” og “relateret til denne søgning” som har til formål at bibeholde brugere på platformen Google og ikke klikke på links til websites. Det benævnes også Zero-Click Searches hvor Google søger at besvare de spørgsmål man måtte have uden at besøge websites. Den taktik kommer til udtryk i visning af længere snippets fra websites – fremhævede uddrag – og introduktion af alle mulige widgets der kan løse småopgaver i serps og vise aktiekurser, fodboldresultater, omregne valuta og meget mere. Efter min opfattelse og hvad jeg ser er Google SGE en klar “Serp maze”. Det er naturligvis negativt nyt at organisk trafik formentligt mistes.

Konklusion

Bliver Google SGE dommedag for SEO? Jeg tror nogle typer websites bliver voldsomt udfordret. Særligt virksomheder som forlader sig på “informational” søgninger kommer til at sige farvel til en del organisk trafik. Andre typer websites vil sikkert gå fri. Kigger jeg ud over min kundemasse kan jeg se virksomheder som rammes og andre hvor SGE nok får næsten ingen betydning.

Men meget er usikkert på nuværende tidspunkt. Vi ved endnu ikke hvilken endelig form Google SGE kommer til at tage og vi ved ikke hvor mange der vil adoptere brugen af SGE. Vi ved ikke om SGE bliver et tilvalg eller obligatorisk. Vi ved faktisk slet ikke om SGE overhovedet lanceres globalt og i Danmark. Jeg faldt over denne som helt klart er en anekdotisk oplevelse men som understreger fint at Google SGE ikke behøver blive et godt produkt.

google ai

Jeg fortsætter naturligvid med at teste Google SGE og drage mine erfaringer. Kigger i nervøst på jeres content, platform og Google SGE og er i tvivl om hvad det kommer til at betyde for jeres rangeringer, organisk trafik og SEO kigger jeg gerne på det uforpligtende og kommer med et bud. En sådan analyse vil indeholde et bud på hvor meget trafik der potentielt mistes og hvilken værdi den mistede trafik har. Der er også nærliggende at kigge på om der er content gap der bør adresseres.

Kim Falkner

Digital marketing og Google Ads freelancer

Har din virksomhed eller dit digitale bureau brug for hjælp til digital performance eller ekstra ressourcer? Jeg er ekspert i Googles platform og tilbyder freelance Google Ads og SEO-services samt bred rådgivning inden for digital marketing. Jeg har konkurrencedygtige priser og ingen bindinger. Jeg kan også arbejde onsite i København. Kontakt mig for et uforpligtende tilbud: her.