Jeg har fået endnu Google Ads kunde! det sker jævnligt at en virksomhed vælger at smide deres æg i min kurv og det er jeg naturligvis glad for. For mange virksomheder er der fordele i at vælge en freelancer til Google Ads frem for et bureau.
Dette er en lille kunde med et webshop med et lille månedligt budget så det glædede mig at der var opsat dynamisk remarketing i Google Ads. Det er oplagt at opsætte men jeg ser desværre næsten oftere fejlopsætninger end noget der rent faktisk virker . Det var også tilfældet her selvom denne kunde har været forbi flere af de halvstore bureauer med 15-20 ansatte.
A. Fejl i product tagging
Det der var pudsigt i denne sammenhæng var at der både var opsat dynamisk remarketing på baggrund af Google Ads og Google Analytics, dvs. der var opsæt remarketing på baggrund af begge pixels. Skal dynamisk remarketing fungere – uanset om det er baseret på Google Ads eller Google Analytics – er det vigtigt at man tagger de produkter der vises i webshoppen med et ID der matcher det shoppingfeed man har tilknyttet webshoppen i Google Merchant Center.
Tagges produkter ikke korrekt på siden vil Google sagtens kunne afvikle bannere imod tidligere besøgende men de produkter der vises i bannere vil ikke være korrekte og afspejle den besøgendes trafik på websitet.
Bruger man Google Smart Shopping hvor dynamisk remarketing er et element vil dette ligeledes være skævt.
Det jeg umiddelbart ser to forhold der er helt skævt. Vedrørende den dynamiske remarketing baseret på Google Analytics så matchede det taggede ID ikke shopping feedet og det viser sig at det som tagges på websitet er produktets SKU men det som findes i feedet er et produkt id generet af WooCommerce! Uden jeg på nogen måde er ekspert i WooCommerce så er SKU en identifikator man selv opretter per vare mens ID er et autogeneret ID.
Fix: Rettelse i WordPress plugin på 5 minutter og opfølgning dagen efter
Den dynamiske remarketing baseret på Google Ads manglede den obligatorise paramater ecomm_prodid og kunne således heller ikke matche shoppingfeedet.
Fix: Tilrettelse i Google Tag Manager på 15 minutter og opfølgning dagen efter
B. Målretning af annoncegrupper i Google Display
Baseret på min erfaring på min erfaring med dynamisk remarketing fra webshops og generelt alle remarketingkampagner i Google Display slog det mig at der var alt for mange annoncevisninger og kliks ift. målgruppernes størrelse. Jeg har ikke rigtigt en tommelfingelregel men noget synes galt. Og rigtigt nok – en indstilling på annoncegruppeniveau var slået til! Optimeret målretning vil gøre at Google vil bevæge sig ud over den målgruppe man har valgt og finde trafik. Det kan der måske være gode grunde til man det har jo ikke noget at gøre med dynamisk remarketing. Så slå den fra og brug den kun på almindelige displaykampagner!
Har i et setup hvor i er tvivl om den dynamiske remarketing i Google Ads afvikles korrekt så kigger jeg gerne på det uforpligtende. Jeres valg af CMS og webshopsystem har naturligvis stor betydning men det er forholdsvist nemt at anvise en vej til at få produkterne tagget korrekt uanset om det Shopify, WooCommerce eller eksempelvis Dandomain Webshop.