Der er en lang række udfordringer med målretning i Youtube Ads. Man får simpelthen sjældent hvad man beder om og målretningen kan i bedste fald beskrives som svag og usikker. På papiret ser målretningsmetoderne fine ud men realiteten er bare en anden. Et af de helt...
Google Ads
Her er mit forsøg på en blog om digital marketing. Der er vedvarende og udfordrende ændringer i de vilkår på hvilke vi afvikler Google Ads, Facebook Ads og LinkedIn annoncering samt SEO for at nævne et par områder og der kommer hele tiden nye tiltag til.
Det er dog ikke her du læser et blogindlæg om den nyeste iOS og alt det andet alle blogger om. Jeg forsøger kun at blogge om noget du ikke finder på andre danske blogs om digital markedsføring. Jeg kommer også til at forholde mig kritisk til meget af det der sker i bureauverden og kigger kritisk på blandt andet AI.
Bør server side tracking implementeres? Forbedring af Google Ads client side tracking
Mange taler om server side tracking som det bedste siden skiveskåret brød og mener det en skudsikker vej frem til at trække mere valide data om særligt konverteringer frem. Der er på papiret en række fordele hvor det væsentligste er at man undgår dataindsamling i...
Google Ads søgeord og manglen på indsigt i søgetermer 2024
To forhold har til stadigvæk været et irritationsmoment for os der løbende arbejder med søgeord og søgetermer i Google Ads. Forskellen på de to er som bekendt at man byder på et søgeord og Google matcher anvendte søgetermer op i mod søgeordet og det kan udløse en...
Google Shopping, feeds og tøj og sko lagerført i få størrelser – en løsning
Et tilbagevendende og stort irritationsmoment ved Google Shopping for mig som forbruger er oplevelsen af at klikke på en annonce for tøj eller sko og opleve at produktet ikke findes i min størrelse. Jeg gætter på alle har den oplevelse løbende. Jeg mindes ikke at have...
Hvad koster håndtering af Google Ads?
Prøv at google "hvad koster Google Ads" og der vil dukke mange gode artikler op som diskuterer klikpriser og hvordan klikpriser hænger sammen med auktionen, annoncens relevans, budgivningen, landingssiden og meget mere. En anden vinkel kan være hvorledes det rette...
Alarmer fra Google Ads ændringshistorik via Google Ads script – DEL 2
En kunde fik sig på et tidspunkt forvildet ind i Google Ads interfacet og faldt over de umiddelbart nydelige anbefalinger fra Google og pludseligt var alle kampagner sat til "maksimer antal konverteringer". 3n del brede søgeord var desværre aktiverede og en række...
Overvågning af Google Ads ændringshistorik via Google Ads script – DEL 1
Ændringshistorikken i Google Ads er for mig et særdeles vigtigt sted. Skal man i dybden med årsager til ændret performance er det et godt sted at kigge. Det vil hurtigt afsløre om nye søgeord, ændringer i bud, målretning eller andet kan forklare noget. I...
Om ChatGPT, Bard og Google Ads
Tillykke med fødselsdagen ChatGPT! AI fænomenet blev lanceret i november 2022 og har netop kunne fejre sin første fødselsdag. Tilmed blev ChatGPT forleden kåres som årets ord i 2023 af Dansk Sprognævn. Men hvad kan ChatGPT og dens modstykke Google Bard omkring Google...
Markedsføring af lejeboliger og annoncering med Google Ads
Jeg skal her på at komme med nogle tanker omkring markedsføring af lejeboliger på nettet og særligt annoncering med Google Ads for lejeboliger. Generelt det at markedsføre lejeboliger på nettet. Lejeboliger er jo en helt særlig ydelse og der er en række forhold som...
Ideer til eksperimenter og annoncevarianter i Google Ads
Helt uvidenskabeligt men det er min klare opfattelse at to funktionaliter i Google Ads ikke benyttes så meget som de burde. Jeg taler om Google Ads eksperimenter og Google Ads annoncevarianter. Det er fine funktionaliteter til at teste annoncer, budstrategier og meget...
Bing Ads og automatiseret import fra Google Ads – et par tips
Det er absolut relevant at tage Bing Ads i brug hvis man har en velfungerede Google Ads konto.
Performance Max scripts og åbning af en “black box”
Smag på navnet "Performance Max" eller PMax som det ofte kaldes. Det lyder som den ultimative Google Ads kampagnetype. En kampagnetype der startede som en 100% black box hvor man intet anede om hvordan budgettet blev afviklet og meget dårligt hvilke kanaler der...
Pas på med disse typer søgetermer i Google Ads
Nogle grupper af søgeord i Google Ads har næsten altid min særlige opmærksomhed. Det afføder nogle overvejelser om hvordan man skal kommunikere til de målgrupper eller man skal overveje at se bort fra dem ved at påføre dem som negative søgeord. Her er et par af de...
Google Ads og annoncekvalitet – hvilken betydning har annoncekvalitet?
Annoncekvalitet i Google Ads er en speciel størrelse der knytter sig til responsive annoncer. En annonce kan således være "ufuldstændig", "dårlig", “middel” og "god" eller endda "fremragende". Flere forhold skubber annoncen i retning af at være "fremragende". Heraf er...
Custom intent målgrupper i Google Ads – kan man stjæle sin konkurrenters kunder?
Nogle gange er noget for godt til at være sandt. Jeg bliver ofte ramt af Facebook annoncering hvor virksomheder påstår at man kan målrette sine Google Ads display annoncer imod nogen som besøger ens kunders hjemmesider og man således kan "stjæle" ens konkurrenters...
Google Merchant Center og opsætning af gode regler (rules)
Af alle kringlede interfaces skabt af Google må Google Merchant Center nok tage en flatterende førsteplads. Google Analytics 4 er også klart deroppe men det er stadigvæk mens disse ord skrives i udvikling så vi nøjes med at kåre Google Merchant Center . En meget...
Oftest set Google Ads fejl
Jeg reagererede på et af disse bureauer som markedsfører sig kraftigt på Facebook og tillod at hente en liste med de 10 hyppige fejl de så på Google Ads. Jeg var faktisk langt fra enig i indholdet og vil derfor præsentere min egen liste. 1. Dårlige landingssider...
Google Ads automatiske anbefalinger – hvilke skal man aktivere?
Jeg har fornyligt overtaget en større Google Ads konto hvor mange automatiske anbefalinger var slået til. Google kunne således frit påføre brede søgeord, frit påføre nye annoncer og frit påføre tekster på den enkelte annonce. Der er i alt 25 mulige anbefalinger under...
Undgå at vise annoncer til børn i Youtube Ads
Selvom målretningsmetoderne ved afvikling af in-stream eller eksempelvis bumper ads fra Google Ads på Youtube synes bedre de senere år er det er faktum at man får rigtigt mange som regel uønskede annoncevisninger af børn på Youtube børnekanaler. Dvs. ens videoannoncer...
Google Ads udvidede konverteringer i Dandomain webshop
Hvis du i din Dandomain webshop har valgt et restriktivt setup som rent faktisk respekterer lovgivningen omkring privatliv og cookies vil du nok have mødt en udfordring og det særligt hvis du kommer fra et andet setup hvor dine besøgende stiltiende skulle acceptere...
Dynamisk remarketing i Google Ads
Jeg har fået endnu Google Ads kunde! det sker jævnligt at en virksomhed vælger at smide deres æg i min kurv og det er jeg naturligvis glad for. For mange virksomheder er der fordele i at vælge en freelancer til Google Ads frem for et bureau. Dette er en lille kunde...
Rekruttering af Google Ads specialister – hvorfor ofte svært for bureauer?
Som een der flere gange har været udfordret ved at skulle rekruttere en ny Google Ads ekspert til et bureau gør jeg mig her klog på hvad årsagerne egentligt er til det som umiddelbart ligner en udbredt mangel på Google Ads specialister. Kigger man rundt på bureauers...
Google Ads Partner
Så har jeg fået status som Google Partner. Google Partner programmet har været lagt stille i over et år nu på baggrund af corona og således kunne nye partnerskaber ikke tildeles.Hvad kræves for at blive Google Partner? For det første skal man forbruge mindst USD...
Google Ads og rapporten med opkaldsdetaljer
Kender du rapporten opkaldsdetaljer i Google Ads? Formentligt ikke. Det er een af de prædefinerede rapporter man normalt ikke giver meget opmærksomhed, men den kan faktisk noget og siden december 2020 kan den faktisk en hel del. Der er faktisk sket noget rigtigt...