Google Ads

Her er mit forsøg på en blog om digital marketing. Der er vedvarende og udfordrende ændringer i de vilkår på hvilke vi afvikler Google Ads, Facebook Ads og LinkedIn annoncering samt SEO for at nævne et par områder og der kommer hele tiden nye tiltag til.

 

Det er dog ikke her du læser et blogindlæg om den nyeste iOS og alt det andet alle blogger om. Jeg forsøger kun at blogge om noget du ikke finder på andre danske blogs om digital markedsføring. Jeg kommer også til at forholde mig kritisk til meget af det der sker i bureauverden og kigger kritisk på blandt andet AI.

Udeladelse af Youtube kanaler i fremmedsprog i Youtube Ads

Der er en lang række udfordringer med målretning i Youtube Ads. Man får simpelthen sjældent hvad man beder om og målretningen kan i bedste fald beskrives som svag og usikker. På papiret ser målretningsmetoderne fine ud men realiteten er bare en anden. Et af de helt...

Google Ads søgeord og manglen på indsigt i søgetermer 2024

To forhold har til stadigvæk været et irritationsmoment for os der løbende arbejder med søgeord og søgetermer i Google Ads. Forskellen på de to er som bekendt at man byder på et søgeord og Google matcher anvendte søgetermer op i mod søgeordet og det kan udløse en...

Hvad koster håndtering af Google Ads?

Prøv at google "hvad koster Google Ads" og der vil dukke mange gode artikler op som diskuterer klikpriser og hvordan klikpriser hænger sammen med auktionen, annoncens relevans, budgivningen, landingssiden og meget mere. En anden vinkel kan være hvorledes det rette...

Om ChatGPT, Bard og Google Ads

Tillykke med fødselsdagen ChatGPT! AI fænomenet blev lanceret i november 2022 og har netop kunne fejre sin første fødselsdag. Tilmed blev ChatGPT forleden kåres som årets ord i 2023 af Dansk Sprognævn. Men hvad kan ChatGPT og dens modstykke Google Bard omkring Google...

Markedsføring af lejeboliger og annoncering med Google Ads

Jeg skal her på at komme med nogle tanker omkring markedsføring af lejeboliger på nettet og særligt annoncering med Google Ads for lejeboliger. Generelt det at markedsføre lejeboliger på nettet. Lejeboliger er jo en helt særlig ydelse og der er en række forhold som...

Ideer til eksperimenter og annoncevarianter i Google Ads

Helt uvidenskabeligt men det er min klare opfattelse at to funktionaliter i Google Ads ikke benyttes så meget som de burde. Jeg taler om Google Ads eksperimenter og Google Ads annoncevarianter. Det er fine funktionaliteter til at teste annoncer, budstrategier og meget...

Performance Max scripts og åbning af en “black box”

Smag på navnet "Performance Max" eller PMax som det ofte kaldes. Det lyder som den ultimative Google Ads kampagnetype. En kampagnetype der startede som en 100% black box hvor man intet anede om hvordan budgettet blev afviklet og meget dårligt hvilke kanaler der...

Pas på med disse typer søgetermer i Google Ads

Nogle grupper af søgeord i Google Ads har næsten altid min særlige opmærksomhed. Det afføder nogle overvejelser om hvordan man skal kommunikere til de målgrupper eller man skal overveje at se bort fra dem ved at påføre dem som negative søgeord. Her er et par af de...

Google Ads og annoncekvalitet – hvilken betydning har annoncekvalitet?

Annoncekvalitet i Google Ads er en speciel størrelse der knytter sig til responsive annoncer. En annonce kan således være "ufuldstændig", "dårlig", “middel” og "god" eller endda "fremragende". Flere forhold skubber annoncen i retning af at være "fremragende". Heraf er...

Google Merchant Center og opsætning af gode regler (rules)

Af alle kringlede interfaces skabt af Google må Google Merchant Center nok tage en flatterende førsteplads. Google Analytics 4 er også klart deroppe men det er stadigvæk mens disse ord skrives i udvikling så vi nøjes med at kåre Google Merchant Center . En meget...

Oftest set Google Ads fejl

Jeg reagererede på et af disse bureauer som markedsfører sig kraftigt på Facebook og tillod at hente en liste med de 10 hyppige fejl de så på Google Ads. Jeg var faktisk langt fra enig i indholdet og vil derfor præsentere min egen liste. 1. Dårlige landingssider...

Google Ads automatiske anbefalinger – hvilke skal man aktivere?

Jeg har fornyligt overtaget en større Google Ads konto hvor mange automatiske anbefalinger var slået til. Google kunne således frit påføre brede søgeord, frit påføre nye annoncer og frit påføre tekster på den enkelte annonce. Der er i alt 25 mulige anbefalinger under...

Undgå at vise annoncer til børn i Youtube Ads

Selvom målretningsmetoderne ved afvikling af in-stream eller eksempelvis bumper ads fra Google Ads på Youtube synes bedre de senere år er det er faktum at man får rigtigt mange som regel uønskede annoncevisninger af børn på Youtube børnekanaler. Dvs. ens videoannoncer...

Google Ads udvidede konverteringer i Dandomain webshop

Hvis du i din Dandomain webshop har valgt et restriktivt setup som rent faktisk respekterer lovgivningen omkring privatliv og cookies vil du nok have mødt en udfordring og det særligt hvis du kommer fra et andet setup hvor dine besøgende stiltiende skulle acceptere...

Dynamisk remarketing i Google Ads

Jeg har fået endnu Google Ads kunde! det sker jævnligt at en virksomhed vælger at smide deres æg i min kurv og det er jeg naturligvis glad for. For mange virksomheder er der fordele i at vælge en freelancer til Google Ads frem for et bureau. Dette er en lille kunde...

Google Ads Partner

Så har jeg fået status som Google Partner. Google Partner programmet har været lagt stille i over et år nu på baggrund af corona og således kunne nye partnerskaber ikke tildeles.Hvad kræves for at blive Google Partner? For det første skal man forbruge mindst USD...

Google Ads og rapporten med opkaldsdetaljer

Kender du rapporten opkaldsdetaljer i Google Ads? Formentligt ikke. Det er een af de prædefinerede rapporter man normalt ikke giver meget opmærksomhed, men den kan faktisk noget og siden december 2020 kan den faktisk en hel del. Der er faktisk sket noget rigtigt...