Oftest set Google Ads fejl

dec 7, 2022 | Google Ads | 0 Kommentarer

Jeg reagererede på et af disse bureauer som markedsfører sig kraftigt på Facebook og tillod at hente en liste med de 10 hyppige fejl de så på Google Ads. Jeg var faktisk langt fra enig i indholdet og vil derfor præsentere min egen liste. Her er mine bud i vilkårlig rækkefølge:

1. Dårlige landingssider
Dårligere landingssider er sådan set ikke en direkte Google Ads fejl men absolut et lavt hængende frugt at adressere. Det giver ikke rigtigt mening at sende trafik for en formue fra Google Ads til en landingsside hvis den landingsside er skruet dårlig sammen og ganske få timers arbejde kan løfte den væsentligt. Jeg hæfter mig ved at en god landingsside har nogle gode CTA’er, nogle gode og klare USP’er og siden skal i øvrigt være overskuelig og letforståelig. Google melder også ud af hastighed er en vigtig faktor og det er nemt at adressere i de fleste CMS’ er.

2. Sløv brug af negative søgeord
Negative søgeord er stadigvæk vigtig at påføre en konto. Jeg ser mange konti hvor det er gjort sparsomt eller sløvt. Man skal være opmærk på at Google desværre kun rapporterer et ret lavt tal for de søgetermer som udløser match med brede søgeord og derfor skal man ofte være kreativ med negative søgeord. Indtil for nyligt kunne vi hente søgetermer i
Google Analytics på baggrund af Google Ads trafik men det blev desværre lukket omkring oktober 2022. Forleden kan jeg omkring en konto hvor ordet “billig” var indsat som negativ søgeord og det virkede som en rigtig god beslutning baseret på metrics og kundens forretning. Men hvorfor var “billigst”, “prisbillig”, “lav pris”, “gratis” mv. så ikke udeladt selvom de ikke var så fremtrædende i synlige metrics? havde man en forventning om at de muligvis ville konvertere når volumen var til det?

3. For megen tro på Googles budsstrategier
Googles forskellig budstrategier giver ofte mening men skal bruges varsomt og særligt testes. Jeg oplever jævnlig noget jeg vil kalde for megen autoritetstro overfor machine learning og for ukritisk brug af budstrategier på konti hvor metrics simpelthen ikke tilsiger at Google kan finde konverteringer nok til at det giver mening. Jeg kan ikke formulere en fast tommelfingelregel for hvornår jeg piller Google af en konto men det hænger naturligvis sammen med antallet af konverteringer, konverteringsrate og tid.

4. Overlæssede kampagner
Jeg oplever nogle gange et fænomen jeg kalder “overlæssede kampagner”. Jeg kom omkring en kampagne som havde 4 aktive responsive annoncer og et par ældre udvidede annoncer, 7-8 sitelinks, lige så mange infoudvidelser, flere promotionsudvidelser mv. Forestil dig hvor mange millioner varianter af annoncer det potentielt kan udløse? Ja, Google arbejder med avancerede teknikker og machine learning til at reducere mængden men tænk alligevel over om man fodrer Google med noget som alligevel reduceres væk men er der reeelt set metrics på kontoen til at Google for alvor kan finde kombinationer der virker? Derfor reducerer jeg ofte sådanne “overlæssede kampagner” og fjerner elementer som jeg ganske enkelt ikke tror bidrager med noget. 

5. Svag tracking
Fejlagtig tracking er selvfølgeligt et problem men også mangelfuld tracking er en udfordring. I disse tider hvor vi overlader mere og mere kontrol til Google via automatiske budstrategier og målretningsmetoder er det vigtigt at sende så mange som muligt signaler til Google om hvad der er god trafik. Så få endeligt tracking på alt muligt der signalere værdi og herunder klik på telefonnumre, emailadresser og gennemførte chatsamtaler. Det kan også have værdi at tracke på mere bløde mål.
Jeg har eksempelvis et konto hvor jeg tracker på interaktion på bestemte elementer i en FAQ for at måle hvor langt man er i en kunderejse.

6. Floskler i annoncetekster
Jeg lavede forleden et audit af en kampagne og faldt over en tekst der lød; “Få en skarp pris“. Problemet var bare at kunde ikke havde skarpe priser og priskonkurrence var slet ikke kundens forretningsmodel. Jeg kan være i tvivl om hvordan sådanne tekster ender på en Google Ads konto men ser ofte sådanne tekster som virker som floskler og kan være direkte forkerte. “Få tilbud i dag” er også en klassiker. Det er en ren floskel og rigtigt mange virksomheder har slet ikke tid til at sende et tilbud samme dag som det kommer ind. Særligt hvis der annonceres om aftenen og i weekender.  

7. Framework tankegangen
Nogle bureauer opererer med et såkaldt “gennemtestet framework” og mener de har knækket koden til at få det bedste ud af Google Ads og så rulles det framework ud på alle konti uanset søgevolumen, uanset branche, uanset budget mv. Jeg tror ikke rigtigt på og anser Google Ads optimering som en case-by-case øvelse hvor forskellige anskuelser og fremgangsmåder skal i spil.