Programmatic lokal SEO og bynavne – snydes i af jeres bureau?

19 feb 2025 – Læsetid: 9 min. – Antal ord: 1729

Jeg har tre gange set et særligt fænomen omkring lokal SEO de sidste par måneder. Fænomenet handler om masseproducering af indhold omkring bynavne, muligvis programmatic SEO men især hvordan SEO resultater præsenteres og rapporteres til kunder. De to eksempler stammer fra henholdsvis et velrenommeret SEO bureau og et digitalt bureau fra den helt shady del af branchen. Tænk lange bindinger, aggressive sælgere og meget lidt leveret. Det sidste eksempel er fra en digital freelancer og det skuffer mig naturligvis en del at freelancere også gør dette.

Det er næppe programmatic SEO der har udløst de eksempler. Men tilstedeværelsen af programmatic SEO muliggør dette fænomen i stor stil og vi kommer helt sikkert til at se mere af det. Det jeg vil beskrive tenderer snyderi. Jeg kalder det “småbyfinten” og handler om optimering af indhold til organiske søgeord kombineret med bynavne.

bynavn seo

Hvad er programmatic SEO?

Programmatic SEO er en teknik hvor AI’s muligheder for at massegenerere indhold gør at man kan massegenerere sider på en platform via scripts, automatisering og værktøj som kan binde AI sammen med en given platform. Programmatic SEO giver således muligheder for at skalere typisk manuelle opgaver og betyder derfor også væsentlige besparelser.

Lokal SEO er den anden del af regnestykket.

Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO er øvelsen hvor man søger at rangere indhold højt i en bestemt lokalområde. Det er især relevant for virksomheder, der  tilbyder tjenester inden for et specifikt geografisk område, som fx restauranter, håndværkere eller behandlere. Lokal SEO betyder både at man arbejder med og optimerer til lokalt indhold men også arbejder med den vigtige Google My Business (Google Business Profile). Lokale anmeldelser vil man også vægte højt.

Hvordan kan man let lave lokal programmatic SEO?

Tænker de fleste har hørt begrebet “programmatis SEO” men er endnu ikke kommet i gang. Her er et simpelt eksempel hvor jeg bruger en udvidelse til Google Sheets. Claude er LLM til opgaven men det kunne være ChatGpt eller Google Gemini. Der findes mange af disse udvidelser til Google Sheets og her bruges en gratis testversion af “GPT for Sheets™ and Docs™“. Bemærk at der er en betalingsmodel involveret. Dels for brug af udvidelsen men også for køb af de såkaldte “tokens” som muliggør massekald fra andre værktøj til AI. Det er nu ikke de store udgifter der skal afholdes i forhold til de væsentlige resursebesparelser der kan være i spil.

Jeg beder her ganske enkelt om at få en tekst om vinduespudsning i den pågældende by nævnt i kolonne A indsat i kolonne B. Det kunne sagtens være eksempelvis 150 mindre byer på Fyn i stedet for blot 3 byer. I et praktisk eksempel kunne man udbede sig ikke kun een tekst men bud på sidetitel, meta sidebeskrivelse, oplæg til FAQ, USP’er mv.

claude google sheets

Næste øvelse ville så være eksportere mine tekster til et filformat. Via et WordPress plugin ville det være ret nemt at importere det i eksempelvis WordPress. Således har jeg ved en snuptag oprettet måske 150 nye sider optimeret til vinduespudsning + bynavn til alle småbyer på Fyn. Der er således styr på sidetitler, indhold, URL og meget andet med betydning for SEO. Siderne skal så indexeres via interne links, et sitemap og måske også fra et HTML baseret sitemap. Det er det mindste af opgaven.

I praksis ville man nok manuelt kigge siderne igennem og se om teksterne står skarpt. Man vil måske også vurdere om teksterne fremstår  menneskelige eller for AI-agtige. Ved udfordringer kan man altid vende tilbage til sin prompt for forfine denne. En god byside har naturligvis også et billede og gerne et lokalt billede. Det kan AI også hjælpe med.

Det er absolut ikke snyderi at benytte programmatic SEO til at massegenerere indhold. Kunden skal naturligvis være orienteret om fremgangsmåden. Kunden skal også vide at der har været væsentlige resursebesparelser undervejs. Et oplyst timeforbrug og en given pris skal afspejle dette. Kunden bør også orienteres om hvordan Google forholder sig til masseproduceret AI indhold. Det er ikke nødvendigvis ligetil.

Hvad er SEO-“småbyfinten”?

Når man så som bureau præsenterer sine resultater i en rapport med SEO optimerede sider til bynavne med eller uden brug af programmatic SEO ser jeg en række uheldige mønstre. Alle eller flere af følgende forhold gør sig gældende:

  • Man præsenterer organiske positioner på de generiske søgeord+bynavn kombinationer men UDEN søgevolumen. En simpel søgeordsanalyse vil vise at langt de fleste kombinationer vil have ganske få søgninger. Måske endda slet ingen!
  • Listen med organiske positioner er sorteret således at alle de fine organisk positioner med 1. eller 2. pladser kommer først! Det ville være de helt små byer med måske ingen søgevolumen og ingen organisk konkurrence. Er der også en “søgeord+København” eller “søgeord+Aarhus” rangering er de meget behændigt i bunden af listen.
  • Der er ingen sekundære data fra eks. Google Analytics og/eller Google Search Console som kunne påvise at de nye sider rent faktisk får trafik. Der er heller ikke ingen tal for konverteringer eller engagement på siderne.
  • Der kan være en klikrate størrelse men det vil ikke være en reel klikrate men et SEO-værktøjs beregning af klikrate baseret på organisk position. En sådan kunstig klikrate antyder imidlertid at der har været trafik hvilket ikke behøver være tilfældet. Blandt andet Accuranker arbejder med en sådan modelleret klikrate.

Man kan således stolt fremvise et række fine 1. og 2. pladser på organisk Google. Værdien ikke er bare sådan lige ikke let at gennemskue. Kunden har ofte ikke kompetencerne eller værktøj til at vurdere det.

Her er tal fra en konkret case jeg kiggede på. Der er tale om to organiske søgeord. Det ene søgeord har en månedlig søgevolumen på 1.600. Det andet har en månedlig søgevolumen 720. Både kombinationerne søgeord et 0g “København” og søgeord to og “København” har hver 90 månedlige søgninger. Så kan man godt regne ud at der er ikke er volumen på de ca. 75 kombinationer af søgeord og bynavne der også var sat op. Et kig i Google Analytics og Google Search Console afslørede også det. Men de fine 1. og 2. pladserne på de små bynavne var der!

 

Kan øvelsen med programmatic SEO og bynavne alligevel have værdi selvom søgevolumen ganske lille?

Ja, sagtens.

  • Der kan være en “mange bække små” betragtning hvor hver side måske kan hive 3-4 besøgende ind om måneden. Volumen af sider gør dog at øvelsen alligevel måske har værdi.
  • Man kan også forestille sig at at siderne formår at hente lokal trafik men uden bynavn i søgningen. Det må yderligere rapportering som ikke kun fokuserer på organisk position på kombinationen af bynavn og organisk søgeord afdække. Google Analytics og Google Search Console er her igen de væsentlige kilder.
  • Endelig vil sådanne bysider måske kunne finde anvendelse til Google Ads eller i andre sammenhænge såsom linkning af lokale Google My Business profiler til disse.

Når jeg leverer SEO ydelser til mine kunder sørger jeg for altid at være 100% gennemsigtig i valg af mål og midler. Branchen har desværre stadigvæk brodne kar som udnytter at der på kundesiden ikke er kompetencer til at gennemskue leverancer og tidsforbrug. Så der indgås kontrakter med lang binding og nogle gange urealistiske mål. Et website kommer ikke sådan lige til at rangere højt på organiske søgeord med høj volumen og høj konkurrence. Men så kan “småbyfinten” jo vise resultater. Har i et SEO projekt eller blot overvejer om det er en realistisk kanal at kaste sig ud i så kigger jeg gerne på det helt uforpligtende. Det kunne også at i har været i kløerne på et bureau og er i tvivl om hvad i rent faktisk har fået for pengene. Det kigger jeg også gerne på.

Kim Falkner

Digital marketing og Google Ads freelancer

Jeg hjælper virksomheder og digitale bureauer med at forbedre deres digitale performance og udfylde mangel på kompetencer. Min ekspertise ligger inden for Googles platform, hvor jeg tilbyder Google Ads freelance-assistance og SEO-arbejde. Jeg rådgiver også bredt inden for digital marketing. Mine priser er konkurrencedygtige, og der er ingen binding på samarbejdet. Jeg kan også arbejde onsite i København. Kontakt mig her.