SEO og linkbuilding via sponsorater

jan 19, 2024 | SEO | 0 Kommentarer

Sponsorater handler først og fremmest om altruisme og give noget tilbage til et godt formål som man kan stå inde for. Sponsorater har naturligvis også et klart kommercielt formål, hvor virksomheder søger at skabe positiv værdi og sympati for deres brand. Det skal man ikke undervurdere uanset om ens hjerte brænder for den lokale sportsklub, en begivenhed eller en større godgørende organsation.

Her er jeg i en noget mere er et mere gustent ærinde vil noget nok mere og diskuterer hvordan sponsorater kan være en del af SEO og en linkbuildingstrategi. Nu er det jo ikke sådan at det ene udelukker det andet og det er naturligvis muligt både at ønske at støtte et godt formål, få en postiv brandværdi og tænke SEO ind i sponsorater. Her handler det således ikke om generelle valgkriterier for sponsorater men udelukkende hvor sponsorater kan gavne SEO og hvordan det tænkes ind i en linkbuildingstrategi.

Der findes mange måder at opbygge links til et website. I forhold til disse som ikke nærmere skal gennemgås her er der en række klare fordele ved at bruge sponsorater til linkbuilding og SEO men også en ulempe:

Fordele:

  • Der er naturligvis brandingværdien ved at blive associeret med et godgørende formål som nævnt i det ovenstående.
  • Man får typisk tilbudt en logopakke som man kan bruge på website, sin mailsignatur og måske øvrigt marketingmateriale. Det kan variere en del så check den enkelte sponsor hvad der tilbydes.
  • De links man får optræder på websites med høj linkværdi og mange besøgende.
  • De omkostninger man har til sponsoratet er som udgangspunkt fradragsberettigede. Sponsorater anses som en reklameudgift men check for god ordens skyld reglerne. Får man adgang til eks. et erhvervsnetværk gennem sponsoratet vil det blive anset som en repræsentationsudgift.

Ulemper:

  • Sponsorater indgås typisk af et års varighed hvormed det link man får forsvinder igen. Købte links eller links opnået af anden vej bør have en længere levetid om end de nu sagtens også kan forsvinde ud i det blå.

 

Tips til linkbuilding med sponsorater

 

Er man interesseret i de større godgørende foreninger er der en fin liste her men check hvad der findes af muligheder. Er man på jagt efter lokale sponsormuligheder kræver det nok noget mere research at opdage mulighederne.

Her er et udvalg af fire muligheder og priser januar 2024. Indhold i pakker og priser kan naturligvis skifte. I tabellen er angivet DR som er Ahrefs vurdering af domænets styrke på en 100-point skala. Sådanne tal skal naturligvis altid tages med et stort forbehold og andre vurderinger må også i spil. Jeg ser særligt på selve sponsorsiden og dens placering i websitets navigation. Man skal naturligvis også sikre sig at der på sponsorsiden er tale om dofollow links så linkværdi retteligt tilskrives.

Når man har besluttet at det eller de godgørende formål matcher den profil man har skal man naturligvis checke om der er en reel SEO værdi. Udover den nævnte PR størrelse bør man naturligvis sikre sig atden side hvor det link optræder man får er

  • tilgængelig i navigationen på websitet på en god måde
  • at siden ikke har NOINDEX hvilket vil devaluere værdien af af linket.
  • at der ikke arbejdes med NOFOLLOW parameteren på udgående links på siden
Kim Falkner

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksom-
heder og digitale bureauer
med ondt i digital performance
eller mangel på skarpe resurser.

Tag kontakt til mig her.

ChatGPT og SEO tekster

ChatGPT og SEO tekster

Ligesom snart sagt alle er jeg fuldstændigt begejstret for ChatGPT og dens evner til at skrive...