Bing Ads og automatiseret import fra Google Ads – et par tips

23 sep 2023 – Læsetid: 5 min. – Antal ord: 907

bing ads

Det er absolut relevant at tage Bing Ads i brug hvis man har en velfungerede Google Ads konto. Søgevolumen er væsentligt lavere på Bing ift. Google men trafikken har generelt set god kvalitet. Den generelle antagelse er at søgemaskinen Bing benyttes af et lidt ældre segment men om det helt holder vand i 2023 er usikkert. Bing Ads og Bing generelt har undergået en lang række ændringer den senere tid og bl.a. ChatGpt er blevet en fast bestanddel af søgemaskinen.

Ønsker man at tage Bing Ads i brug er der en fantastisk og enkel mulig for at importere kampagner, søgeord, målretning mv. fra Google Ads. En funktion der gør det enkelt og hurtigt at komme i gang med Bing Ads og som kan synkronisere rigtigt meget løbende.

Det er vigtigt at notere at indledende opgaver som et oprette en Bing Ads konti, påføre et betalingsmiddel og opsætning af konverteringssporing skal stadigvæk gøres manuelt men når det er på plads er man parat til importen fra Google Ads.

Dette er ikke en fuldstændig gennemgang af opsætningen og importen. Det er rimeligt selvforklarende. Derimod  er det en  række forhold men skal være opmærksom på baseret på mine erfaringer med platformen.

 

1. Pas på med matchtyper

I marts 2023 meldte Bing Ads ud at søgeord opsat som broad match modifier fremadrettet ville blive fortolket som broad match. det er naturligvis en udfordring hvis ens Google Ads kampagne stadigvæk har den søgeordstype. et generelt råd er at undgå broad match søgeord i Bing Ads og ønsker man at eksperimentere med det er det nok en god ide at de søgeord ikke importeres fra Google Ads men opsættes særskilt med isolerede budgetter og annoncer.. Generelt synes Bing Ads at tage sig en del flere friheder med matchtyper og det er ikke usædvanligt at Bing Ads matcher ret irrelevante søgetermer med selv eksakt match!

2. Pas på med målretning

Google Ads har som bekendt på kampagneniveau en sondring mellem søgenetværk og søgepartnere hvor sidstnævnte er en forholdsvis uskyldig størrelse der kan skaffe billige kliks og konverteringer men som sjældent fylder ret meget i de samlede billede for en kampagne. De fleste vælger at lade søgepartnere været slået til i Google Ads men det kan naturligvis fravælges.

I Bing er det imidlertid en anden sag. Bing ads vil på annoncegruppeniveau foreslå en indstilling som hedder “The entire Microsoft Advertising Network (recommended)”. Jeg kan kun kraftigt anbefale at man ikke vælger den som standard men går efter “Microsoft sites (Bing, MSN, and Outlook.com)“. Det første valg vil betyde store mængder trafik af ganske lav kvalitet som selv med god vilje ikke rigtigt kan rubriceres som søgetrafikog forvansker kampagnerne. Det virker i natur mere som displaytrafik.

bing ads distribution

3. Brug regler under import

Der er rige muligheder for at foretage ændringer undervejs i importen og det er absolut værd at forholde sig til. Eksempelvis kan man under import:

  • Automatisk byde /ned
  • Ændre i tracking template
  • Ændre i kampagnenavne

 

4. Budgetter

Start ud med små kampagnebudgetter. Som nævnt i ovenstående kan en del gå galt i målretning og søgeordstyper og en Bing Ads kampagne kan tiltrække en hel del skæv trafik. Når du derfor har importeret dine store daglige budgetter fra Google Ads så husk at reducere dem kraftigt indtil man er sikker på performance. Den næste daglige import vil ikke ændre det budget du så har sat op i Bing.

5. Importloggen

Der genereres en importlog per import og importerer man dagligt vil der således være en daglig rapport. Importloggen kan være ganske lang men det er nu sjældent de helt store issues dukker op her.

6.  Set and forget?

Det er ikke en “set and forget” øvelse. Det er vigtigt at fastslå at man stadigvæk skal optimere på sin opsætning. Bing Ads kan også sagtens afvise annoncer som fint er godkendt i Google Ads og som nævnt har Bing Ads en noget løsere tilgang til søgeordstyper som betyder at man skal holde et ekstra øje med søgetermer.

 

Kim Falkner

Digital marketing og Google Ads freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.