Hvis du i din Dandomain webshop har valgt et restriktivt setup som rent faktisk respekterer lovgivningen omkring privatliv og cookies vil du nok have mødt en udfordring og det særligt hvis du kommer fra et andet setup hvor dine besøgende stiltiende skulle acceptere cookies . Rent praktisk er du nok gået fra “Popup” eller “ingen” til “Samtykke” i Design Manager men oplever nu pludseligt en væsentligt lavere konverteringsgrad på dine Google Ads annoncer.
Til ens rædsel opdager man at måske kun 35%-40% accepterer cookies hvorved Google Analytics og Google Ads simpelthen ikke ser konverteringen men kun annonceklikket. Det betyder i almindelighed at Google Ads ser svagere ud og i øvrigt at de forskellige automatiserede budstrategier performer dårligere da de har et dårligere datagrundlag at optimere på. Man kan i Dandomain webshop tilgå en simpel oversigt over hvem som accepterer cookies. Der er desværre i øvrigt ingen muligheder for at se totalt hvor mange der accepterer cookies men et godt bud er at ca. 35-40% fravælger cookies.
En løsning som muligvis kan trække et par ekstra konverteringer frem i lyset er en forholdsvis ny funktion der hedder Google udvidede konverteringer. Ideen er at konverteringssporingen som noget ekstra sender kundens emailadresse og evt. telefonnummer til Google i krypteret form. Genkender Google kunden så konverteringen og kan knytte det samen med et Google Ads annonceklik tilskrives Google Ads konverteringen og konverteringsværdien.
Herunder skal jeg kort gennemgå implementeringen af Google udvidede konverteringer i Dandomain webshop.
1 – Skift til Google Ads konverteringssporing i Google Ads interfacet
Der er en række fordele ved generelt at benytte Google Ads til konverteringssporing. Så har du ikke en Google Ads konverteringssporingskode til måling af transaktioner og transaktionsværdi skal den oprettes nu. Sæt den til at måle alle konverteringer men gør den gerne til sekundær handling så Google ikke med det samme medtager den i budgivningen. Der kunne jo være fejl i den.
2 – Indsæt kode i Dandomain webshop
Det der er væsentligt er at denne kode hives ud af Google interfacet. De røde vil være unik for hver Google Ads konto:
<!– Event snippet for Transaktion (Google Ads) conversion page –>
<script>
gtag(‘event’, ‘conversion’, {
‘send_to’: ‘AW-XXXXXX/XXXXXXXXXXXX‘,
‘value’: %OrderTotalInclVatExclFee%,
‘currency’: ‘DKK’,
‘transaction_id’: %OrderId%
});
</script>
I Dandomain webshop under Indstillinger og Affiliate marketing smides koden ind i salgstracking sammen med et lille snippet som angiver emailadressen som kunder har opgivet på ordren.
<script>
var enhanced_conversion_data = {
“email”: ‘%%OrderCustomerEmail%%’
};
</script>
<!– Event snippet for Transaktion (Google Ads) conversion page –>
<script>
gtag(‘event’, ‘conversion’, {
‘send_to’: ‘AW-XXXXXX/XXXXXXXXXXXX‘,
‘value’: %OrderTotalInclVatExclFee%,
‘currency’: ‘DKK’,
‘transaction_id’: %OrderId%
});
</script>
3 – Skift til Google Ads udvidede konverteringer
Aktiver udvidede konverteringer og vælg typen “Google tag”. Der er forskellige måder at få afviklet konverteringsskoden og vi har j.fr. ovenstående valgt at afvikle koden direkte på konverteringssiden ved at indsætte koden i salgssporingsfeltet.
4 – Installer Google Tag
Her er det så det bliver en anelse tricky og man kan få brug for en udvikler. Tilbage i Google Ads skal man i konverteringer finde sit Google Tag og tilrette det således der står {‘allow_enhanced_conversions’:true}. Denne skal i Dandomain Webshop implementeres på alle sider. Er man utryg ved at bevæge sig nok i kildefilerne kan en udvikler gøre det på få minutter
<!– Google tag (gtag.js) –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=XXXXXXXXXXX“></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());
gtag(‘config’,’XXXXXXXXXXX’, {‘allow_enhanced_conversions’:true});
</script>
5 – Smid en testordre og vent!
Smid en testordre og check med Tag Assistent på bestillingssiden når ordren er kommet igen. Tag Assistent er i sig selv et ret komplekst værktøj men man skal finde det tag som knytter sig til Google Ads konverteringen. Det vil være benævnt “Google Ads Conversion Tracking” hvis det korrekt afvikles på bestillingssiden (Step 2 ovenover) i Dandomain webshop. Hvis der er en registrering benævnt “em” er det udtryk for at Google korrekt har modtaget oplysningen om mailadressen fra ordren i Dandomain webshop. Om Google så kan knytte det op på en konkret person er naturligvis en anden sag.
Vent et par dage og check også “diagnosticeringer” i Google Ads på det nye konverteringsmål. Her vil det blive meldt ud om der er udfordringer ligesom der efter nogen tid vil være et estimat på hvor mange ekstra konverteringer der er målt via Google Ads udvidede konverteringer.
Har du udfordringer med Google Ads udvidede konverteringer i Dandomain Webshop eller er udfordring i særdeleshed med Dandomain Webshop platformen så ræk endeligt ud. Jeg hjælper en række virksomheder som benytter platformen og rådgiver om Google Ads, SEO og en del andet. Jeg kigger altid gerne uforpligtende på et setup og kommer med nogle tanker.