Google jobopslag schema markup – få jobansøgninger med Google Jobs

18 sep 2022 – Læsetid: 8 min. – Antal ord: 1415

Jeg hjælper en række virksomheder med søgemaskineoptimering og synlighed i Google. Det er normalt noget med at skaffe toppositioner for kvalitetssøgeord og derigennem skabe leads eller salg i webshops.

Men det kan sagtens også handle om at jobopslag skal være synlige og tiltrække de rigtige medarbejdere. I mange brancher er der enorm mangel på arbejdskraft og det kan være særdeles svært at tiltrække de rigtige medarbejdere. Rekrutteringsbureauer har også udfordringer med at finde relevante kandidater i mange brancher. Mulighederne for at tiltrække medarbejdere vil ofte være via LinkedIn opslag, køb af jobannoncering på igen LinkedIn eller måske JobIndex. Begge øvelser kan være effektive men dyre ligesom der sagtens kan være potentielle kandidater som ikke lige kommer også de platforme men er aktive jobsøgende. De bruger eksempelvis søgninger på Google og er således aktivt jobsøgende.

Herunder en ganske lille indsats som sikkert vil kunne bringe flere besøgende til en jobside og muligvis den helt rigtige og kvalificerede ansøger. Indsatsen er både relevant for virksomheder men også rekrutteringsbureauer som bruger mange resurser på annoncering, outreach til kandidater og meget andet.

Der er også den finte at man med nedenstående metoder rammer aktivt jobsøgende og ikke jager nogen tilfældige på sociale medier som måske skal fristes til et jobskifte.

 

Hvad er Google Jobs og hvordan kommer man på Google Jobs?

Google Jobs blev lanceret i Danmark i April 2021 og fylder rigtigt godt op i serps for søgninger der indeholder “jobs”, “job”, “arbejde” og tilsvarende kombineret med jobtitler. For bredere jobninger vil elementet faktisk også dukke op på søgninger på “jobs og en given geografi. Prøv selv med søgninger på “job chauffør”, “jobs i lufthavnen” eller “elev jobs København”!

Selve elementet vises i serps lige under annoncer og således over de traditionelle organiske resultater hvorfor der er rige muligheder for at synliggøre sit jobopslag og hente trafik i brancher med mangel på arbejdskraft og kamp om de bedste medarbejdere.

Avancerede brugere af Google Jobs kan også sætte alarmer og agenter op som sender en mail skulle det helt rigtige job i en specifik virksomhed dukke op.

Google Jobs er 100% gratis for virksomheder og jobsøgere. Der skal således ikke betales noget for at have sine jobs synlige i Google Jobs. Det kræver blot en lille indsats. Selvom man måske er ret usynlig i de organiske resultater og har ikke arbejdet med søgemaskineoptimering kan man sagtens få rigtigt gode resultater på Google Jobs.

Rigtigt mange danske virksomheder har imidlertid ikke deres ledige jobs på Google Jobs og det er en kilde til stor forundring!

Nogle jobportaler og rekrutteringsfirmaer har kastet sig over Google jobs men alle med en jobside og et ledigt job kan benytte funktionaliteten. Er man et rekrutteringsbureau og gerne vil have mere organisk synlighed er det fuldstændigt oplagt og i øvrigt en måde at demonstrere for sine egne kunder at man er effektiv og synlig.

Herunder skal kort gennemgås processen omkring at komme på Google Jobs og gives et par tips.

google job schema markup

1. Snup og tilret koden

Hent koden her og tilret felterne

“title” – påfør jobtitel og evt. geografi
“description” – påfør en god og fængende beskrivelse
“datePosted” – dato for oprettelse af jobopslag
“validThrough” – sidste ansøgningsdato
“jobLocationType” – Vælg eksempelvis TELECOMMUTE for hjemmearbejde
“employmentType”
. Kan blandt andet indeholde eks. FULL_TIME eller CONTRACTOR
“name” – giver sig selv
“sameAs” – giver sig selv
“logo” – giver sig selv
“jobLocation” – knyt en geografi på hvis det er centralt
“baseSalary” – ikke kritisk at have med

Det kræver lidt teknisk snilde men bør ikke give udfordringer. Når man er tilfreds med indholdet kan man teste koden her i fanen KODE. Er man utålmodig for at se resultatet så send siden via Google Search Console og vent et par dage og dernæst skulle jobbet gerne ende op i Google Jobs.

Tips til udfyldelse af felterne:

  • En lille udfordring er ofte at få vist logoet vis “logo” i jobopslaget på Google Jobs. Det må man eksperimentere lidt med og som regel kommer jeg i mål. Et tip er at kigge på andres websites og undersøge hvilke formater og størrelser de benytter til logo og så læne sig op af det. Logoet har næppe den store praktiske betydning men godt ser det ud.
  • Det gælder ved al søgemaskineoptimering at gøre indholdet lækkert. Leg derfor med ordlyden i særligt “title” og få ord som “job” ind der kan tænkes udløser flere visninger i Google Jobs. Leg også med “Attraktivt” og andre formuleringer. Brug endelig “title” til kvalificering ved brug af “erfaring”, “nyuddannet” mv. så de rette klikker sig videre.
  • “jobLocation” synes at have en indflydelse på hvor mange visninger man får. Gør den endeligt ikke for snæver geografisk.
  • Har man et vedvarende behov for jobansøgere til bestemte typer jobs så sæt endeligt “validThorugh” til et par år frem i tiden. Det har jeg til dato ikke oplevet problemer med.

 

2. Afvikl koden på siden og eksempelvis via Google Tag Manager

Når koden er publiceret kan man evt. vende tilbage her og teste igen men på fanen WEBADRESSE.

Er man utålmodig så send siden af afsted i Google Search Console og jobopslaget plejer at dukke op efter et par dage.

Det kan skabe ganske meget trafik af potentielle jobsøgere til den side man vælger at have scriptet på. Google er så venlige at påføre dette til URL’en

utm_campaign=google_jobs_apply&utm_source=google_jobs_apply&utm_medium=organic

så man kan følge trafikken i Google Analytics eller Google Search Console.

Herunder generisk trafik til en jobside i løbet af to måneder og de er ganske fint til en side som før ikke formåede at genere trafik.

 

rich snippet job

Digitale bureauer der mange arbejdskraft kan naturligvis også gøre dette- Jeg har tidligere blogget om en anden udfordring med rekruttering og det at rekruttere en Google Ads ekspert.

Er i en rekrutteringsvirksomhed eller anden virksomhed som har svært ved at finde kandidater vil jeg gerne hjælpe med at etablere dette lille tip til meget mere organisk synlighed af jobopslag. Selvom man overhovedet ikke har synlighed normalt på Google vil man kunne få det for jobopslag på Google Jobs.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.