Google jobopslag schema markup – få flere jobansøgninger

sep 18, 2022 | SEO | 0 Kommentarer

Jeg hjælper en række virksomheder med synlighed i Google og det kan sagtens også handle om at jobopslag skal være synlige og tiltrække de rigtige medarbejdere. I mange brancher er der enorm mangel på arbejdskraft og det kan være særdeles svært at tiltrække de rigtige medarbejdere. Herunder en ganske lille indsats som sikkert vil kunne bringe flere besøgende til en jobside og muligvis den helt rigtige og kvalificede ansøger.

Google Jobs blev lanceret i Danmark i April 2021 og fylder rigtigt godt op i serps for søgninger der indeholder “jobs”, “job”, “arbejde” og tilsvarende kombineret med jobtitler. For bredere jobninger vil elementet faktisk også dukke op på søgninger på “jobs og en given geografi. Prøv selv med søgninger på “job chauffør”, “jobs i lufthavnen” eller “elev jobs København”!

Selve elementet vises i serps lige under annoncer og således over de traditionelle organiske resultater hvorfor der er rige muligheder for at synligggøre sit jobopslag og hente trafik i brancher med mangel på arbejdskraft og kamp om de bedste medarbejdere.

De store jobportaler har naturligvis kastet sig over Google jobs men alle med en jobside og et ledigt job kan benytte funktionaliteten. Har man er rekrutteringsbureau og gerne vil have mere organisk synlighed er det fuldstændigt oplagt. Herunder skal kort gennemgås processen og gives et par tips.

google job schema markup

1. Snup og tilret koden

Hent koden her og tilret felterne

<title> – påfør jobtitel og evt. geografi
“title” – som ovenstående
“description” – påfør en god og fængende beskrivelse
“datePosted” – dato for oprettelse af jobopslag
“validThrough” – sidste ansøgningsdato
“jobLocationType” – Vælg eksempelvis TELECOMMUTE for hjemmearbejde
“employmentType”
. Kan blandt andet indeholde eks. FULL_TIME eller CONTRACTOR
“name” – giver sig selv
“sameAs” – giver sig selv
“logo” – giver sig selv
“jobLocation” – knyt en geografi på hvis det er centralt
“baseSalary” – ikke kritisk at have med

Når man er tilfreds med indholdet kan man teste koden her i fanen KODE.

2. Afvikl koden på siden og gerne via Google Tag Manager

Når koden er publiceret kan man evt. vende tilbage her og teste igen men på fanen WEBADRESSE.

Er man utålmodig så send siden af afsted i Google Search Console og jobopslaget plejer at dukke op efter et par dage.

Det kan skabe ganske meget trafik af potentielle jobsøgere til den side man vælger at have scriptet på. Google er så venlige at påføre dette til URL’en

utm_campaign=google_jobs_apply&utm_source=google_jobs_apply&utm_medium=organic

så man kan følge trafikken i Google Analytics eller Google Search Console.

Herunder generisk trafik til en jobside i løbet af to måneder

 

rich snippet job
Kim Falkner

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksom-
heder og digitale bureauer
med ondt i digital performance
eller mangel på skarpe resurser.

Tag kontakt til mig her.

ChatGPT og SEO tekster

ChatGPT og SEO tekster

Ligesom snart sagt alle er jeg fuldstændigt begejstret for ChatGPT og dens evner til at skrive...