Som een der flere gange har været udfordret ved at skulle rekruttere en ny Google Ads ekspert til et bureau gør jeg mig her klog på hvad årsagerne egentligt er til det som ligner en udbredt mangel på Google Ads specialister. Kigger man rundt på bureauers websites eller en simpel søgning på LinkedIn er det åbenlyst at der er forholdsvis mange ledige stillinger og konstant jagt på Google Ads specialister. I skrivende stund (juni 2021) finder jeg hurtigt 8-9 ledige stillinger på bureauer i København og det er alene ud fra en søgning på LinkedIn.
Det kan naturligvis være udtryk for ekspansion og vækst i det enkelte bureau og branchen som sådan men det er min klare opfattelse at vi kigger på en mangelsituation og at nogle bureauer muligvis har udfordringer med gennemtræk.
1 | Generel mangel på de helt dygtige Google Ads eksperter
Udbuddet matcher ikke efterspørgslen! For det første er der ikke ret mange at de helt dygtige Google Ads specialister. Det tror jeg der er flere årsager til. For det første er der ikke rigtigt en naturlig indgang til at arbejde med Google Ads som der synes at være for paid social. Interesserer man sig for sociale medier er det nærliggende at kaste sig over paid social men den samme rejse synes ikke rigtigt at eksistere for Google Ads.
Der er flere kurser om digital markedsføring hvor Google Ads indgår men uden at have deltaget på dem antager jeg at Google Ads drukner i de setups og muligvis ikke giver den enkelte deltager mod på at specialisere sig den retning.
De helt dygtige Google specialister hænger således ikke på træerne; de har den helt rette kombination af forståelse for Google Ads platformen, en generel forståelse for økonometri men også en bred forretningsforståelse. De kan med andre ord hurtigt læse og forstå en forretningsmodel og omsætte det til søgeord, annoncer og budgivning for nu at nævne de basale opgaver i Google Ads.
Nogle bureauer søger at skabe deres egen fødekæde ved at tage praktikanter ind, tilbyde gapyear og andre arrangementer hvor de søger at uddanne deres egne specialister. Det er naturligvis en om end resursetung mulighed men igen udtryk for at der ikke står færdige kandidater parat.
2 | Der er grønnere på den anden side af bordet!
Som een der har siddet på begge sider af bordet forstår jeg udmærket lysten til at hoppe over på kundesiden. På kundesiden vil man ofte kunne tage en længere perspektiv og vil have mere indflydelse på strategien og retningen på en Google Ads konto ligesom man kan have kollegaer som arbejder på udvikling af samme virksomhed fra eksempelvis kundesupport, produktudvikling og salg. Sense of purpose vil ofte være større end et hektisk bureauliv med spring frem og tilbage mellem mange kunder.
3 | Strukturen og processer i nogle Google Ads bureauer
Nogle bureauer arbejder med snærende systemer til projekt- og tidsstyring. Det kan være helt centralt med den uheldige kombination af mange kunder, mange projekter, mange daglige opgaver, kompleks fakturering og få Google Ads resurser. Det er naturligvis vigtigt at man afvikler de timer der afspejler det som kunden har købt ind på og i øvrigt ikke fokuserer på de forkerte kunder. Det kan i sig selv være mindre motiverende at man kan risikere at ende op med en bunden hverdag.
Tilsvarende har nogle bureauer Google Ads frameworks de benyttes på kunderne. Det kan være mere eller mindre faste kampagneskabeloner, filosofier som SKAGGING, feed-baserede annoncer eller bestemte scripts eller værktøj som skal bruges på alle kunder. Det er en stor fordel for bureauet at der er ensartethed i kontoopsætningen på tværs af kunderne i et MCC og stiller een meget bedre ved sygdom, barsel og opsigelser og gør eksempelvis rapportering nemmere.
Men køber man ikke umiddelbart ind på de frameworks er det ikke motiverende eller i øvrigt udviklende for den enkelte. Igen faktorer der kan få Google Ads eksperten til at søge nye græsgange på den anden side af bordet eller et andet bureau.
4 | Er Google Ads lavstatus?
Det er ubestrideligt at Google Ads er en uhyre vigtig trafikkanal for mange virksomheder men har det generel lav status og nedgøres ubevidst sammenlignet med at arbejde med digital konceptudvikling, digital kommunikation og content marketing? Det er nok en åben snak om det forholder sig således men en Google Ads kampagne kan let få status som et commodity good som alle kan levere.