Rekruttering af Google Ads specialister – hvorfor ofte svært for bureauer?

30 jun 2021 – Læsetid: 7 min. – Antal ord: 1304

Som een der flere gange har været udfordret ved at skulle rekruttere en ny Google Ads ekspert til et bureau gør jeg mig her klog på hvad årsagerne egentligt er til det som umiddelbart ligner en udbredt mangel på Google Ads specialister. Kigger man rundt på bureauers websites eller en simpel søgning på LinkedIn er det åbenlyst at der er forholdsvis mange ledige stillinger og konstant jagt på Google Ads specialister. Man finder hurtigt 8-9 ledige stillinger på bureauer i København og det er alene ud fra en søgning på LinkedIn.

Det kan naturligvis være udtryk for ekspansion og vækst i det enkelte bureau og branchen som sådan men det er min klare opfattelse at vi kigger på en mangelsituation. Nogle bureauer har muligvis udfordringer med gennemtræk af de bedste Google Ads specialister og svært ved rekruttering af nye. At det første formentligt er et faktum for Google Ads specialister kan man se ved at undersøge firmasider på LinkedIn og se på gennemsnitlig ansættelsestid. Den størrelse er ofte temmelig lav og kan sagtens være under 2 år.  Der kan naturligvis være tale om mange korte ansættelser i form af såkaldte gapyear ansættelser eller ansatte i andre typer jobs men jeg tænker vi også ser Google Ads specialister her. 

bureau gennemtræk

 Hvad er så årsagerne til denne udprægede mangel? Jeg kigger her på en række faktorer

1 | Generel mangel på de helt dygtige Google Ads eksperter

Udbuddet matcher ikke efterspørgslen! For det første er der ikke ret mange at de helt dygtige Google Ads specialister. Det tror jeg der er flere årsager til. For det første er der ikke rigtigt en naturlig indgang til at arbejde med Google Ads som der synes at være for paid social. Interesserer man sig for sociale medier er det nærliggende at kaste sig over paid social men den samme rejse synes ikke rigtigt at eksistere for Google Ads.

Der er flere kurser om digital markedsføring hvor Google Ads indgår men uden at have deltaget på dem antager jeg at Google Ads drukner i de setups og muligvis ikke giver den enkelte deltager mod på at specialisere sig den retning.

De helt dygtige Google specialister hænger således ikke på træerne; de har den helt rette kombination af forståelse for Google Ads platformen, en generel forståelse for økonometri men også en bred forretningsforståelse. De kan med andre ord hurtigt læse og forstå en forretningsmodel og omsætte det til søgeord, annoncer og budgivning for nu at nævne de basale opgaver i Google Ads.

Nogle bureauer søger at skabe deres egen fødekæde ved at tage praktikanter ind, tilbyde gapyear og andre arrangementer hvor de søger at uddanne deres egne specialister. Det er naturligvis en om end resursetung mulighed men igen udtryk for at der ikke lige står færdige kandidater parat.

 

2 | Der er grønnere på den anden side af bordet!

Som een der har siddet på begge sider af bordet forstår jeg udmærket lysten til at hoppe over på kundesiden. På kundesiden vil man ofte kunne tage en længere perspektiv og vil have mere indflydelse på strategien og retningen på en Google Ads konto ligesom man kan have kollegaer som arbejder på udvikling af samme virksomhed fra eksempelvis kundesupport, produktudvikling og salg. Sense of purpose vil ofte være større end et hektisk bureauliv med spring frem og tilbage mellem mange kunder. Nogen går helt sikkert tabt i kommunikationen mellem bureau og kunde og det slipper man jo for på den anden side af bordet. Nogle bureauer har introduceret 4-dags arbejdsuge og masser af perks men om det er nok er nok tvivlsomt.

 

3 | Strukturen og processer på nogle Google Ads bureauer

Nogle bureauer arbejder med snærende systemer til projekt- og tidsstyring. Det kan være helt centralt med den uheldige kombination af mange kunder, mange projekter, mange daglige opgaver, kompleks fakturering og få Google Ads resurser. Det er naturligvis vigtigt at man afvikler de timer der afspejler det som kunden har købt ind på og i øvrigt ikke fokuserer på de forkerte kunder der ikke bidrager på bundlinjen. Det kan i sig selv være mindre motiverende at man kan risikere at ende op med en meget bunden hverdag med stram styring af tid og opgaver.

Tilsvarende har nogle bureauer Google Ads frameworks der benyttes på kunderne. Det kan være mere eller mindre faste kampagneskabeloner, filosofier som SKAGGING, feed-baserede annoncer eller bestemte scripts eller værktøj som skal bruges på alle kunder. Det er en stor fordel for bureauet at der er ensartethed i kontoopsætningen på tværs af kunderne i et MCC og stiller een meget bedre ved sygdom, barsel og opsigelser og gør eksempelvis rapportering nemmere.

Men køber man ikke umiddelbart ind på de frameworks er det ikke motiverende eller i øvrigt udviklende for den enkelte. Igen faktorer der kan få Google Ads eksperten til at søge nye græsgange på den anden side af bordet eller hos et andet bureau.

 

4 | Er Google Ads lavstatus?

Det er ubestrideligt at Google Ads er en uhyre vigtig trafikkanal for mange virksomheder men har det generel lav status og nedgøres ubevidst sammenlignet med at arbejde med digital konceptudvikling, digital kommunikation og content marketing? Er det mere sexet at arbejde med annoncering på Facebook og andre sociale medier hvor det kreative typisk vil fylde en del mere? Det er nok en åben snak om det forholder sig således men en Google Ads kampagne kan let få status som et commodity good som alle kan levere og få lavstatus. Er der tale om den lavstatus er Google Ads rekruttering naturligvis besværligt.

 

 

Hjælp til bureauer som har svært ved rekruttering af en Google Ads resurse

Har i en konkret udfordring med rekruttering af en Google Ads ekspert så har jeg en række ydelser der måske kunne interessere.

Jeg kan i en periode overtage Google Ads og fungere som interim hjælp og under processen hjælpe med at definere de rammer under hvilke den nye Google Ads ekspert skal fungere. Jeg kan give mit besyv med på en lang række forhold som rapportering, automatisering og andre indsatsområder omkring Google Ads hvor bureauet og dets kunder kan udvikle sig.

Står man med et par ansøgere eller en kandidat til et job som Google Ads ekspert i bureauet men er usikker på kandidatens reelle kompetencer kan jeg også byde ind. En del mindre bureauer har ikke senior kompetencer inden for Google Ads og kan have svært ved at vurdere et kompetencesæt. Som een der har interviewet og praktisk testet en del jobsøgere kan jeg foretage en test af finalekandidater eller hjælpe med at screene jobansøgere.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.