Af alle kringlede interfaces skabt af Google må Google Merchant Center nok tage en flatterende førsteplads. Google Analytics 4 er også klart deroppe men det er stadigvæk mens disse ord skrives i udvikling så vi nøjes med at kåre Google Merchant Center . En meget vigtig ting for alle der beskæftiger sig med Google Shopping er produktfeedet. En faktor som kan betyde succes eller fiasko for alle annoncører.
Jeg skal her prøve at redegøre for nogle af de regler jeg sætter op for produktfeedet i Google Merchant Center og hvordan de kan berige og øge kvaliteten. Der findes dog også tredjepartsværktøj som også kan løse sådan en opgave. Min generelle opfattelse er at de ofte er unødvendige og i øvrigt ikke billige.
Opdraget er således at man står med et skodfeed og har brug for at berige det og måske endda udlade bestemte produkter og derfor opsætter man regler i interfacet i Google Merchant Center. Ofte vil det give mening at berige produkterne FØR de lander i feedet, dvs. i det CMS eller i shopsystem som Shopify, Prestashop eller hvad man nu bruger, Det kan imidlertid være en særdeles omfattende opgave opgave at berige hele produktkataloget og man kan også sagtens tænke sig at man ønsker værdier i feedet men som man ikke ønsker i CMS’et.
Custom labels udfylder jeg altid. de kan benyttes til at segmentere produktkataloget på alle mulige parametre. Særligt meget dyre produkter hiver jeg ofte ud af feedet da de kan stå sig svært sammen med konkurrencen. Her frasorterer jeg således samtlige produkter med en pris på over DKK 1.000. Husk at der er 4 custom labels til rådighed og de kan således benyttes til alskens formål.
Ofte har jeg brug for udfylde manglende værdier og besmykke felter. Herunder finder jeg produkttitler hvor “3M” indgår og påfører “3M” i feltet brand i Merchant Center. Et godt tid er at bruge feltet blokken “Editing in progress..” øverst i interfacet og løbende checke hvordan regler fungerer i feedet.
Jeg kan også gå ind og besmykke felter. Her går jeg ind for en kunde det sælger solfilm og smider det vigtige søgeord ind i produkttitlen. Det vil øge sandsynligheden for en annoncevisning om klik på sådan en søgning på 3M solfilm. Husk at produkttitlen er det absolut vigtigste felt i et produktfeed og det er helt centralt at det står knivskarpt.
Jeg begyndte denne artikel med at understrege at interfacet i Google Merchant Center omkring opsætningen af regler er temmeligt kringlet og det må understreges. Har du en særlig udfordring med regler i Google Merchant Center kigger jeg gerne på det og kommer med anbefalinger til hvordan feedet kan optimeres.