Inden for Google Ads findes der ikke én rigtig måde at gøre tingene på – men der findes mange stærke meninger. Og bag hver tilgang gemmer der sig ofte en bestemt type Google Ads ekspert, med egne principper, overbevisninger og måske endda et mantra. Nogle Google Ads eksperter sværger til algoritmerne og mener, at man bare skal slippe kontrollen og lade Googles maskinlæring gøre arbejdet. Andre kæmper for millimeterpræcision med søgeord og kampagneskabeloner i et Excel-helvede. Nogle har bygget frameworks, de stoler blindt på, mens andre fokuserer mest på kreativitet.
I denne blog prøver jeg at stille skarpt på de forskellige arketyper af Google Ads eksperter. Det er naturligvis sat på spidsen og ikke for at udstille – men for at forstå, hvordan forskellige tilgange former både konti og resultater. Og hvem ved – måske genkender man sig selv?

“Algoritmen er gud” – Google Ads ekspert
Denne type Google Ads ekspert stoler fuldt ud på Googles maskinlæring. Han eller hun lægger vægt på brede søgeord, automatiske budstrategier og Performance Max-kampagner. Overbevisningen er klar: Jo mere data algoritmen får, jo bedre performer Google Ads kontoen og ingen er bedre end algoritmen. For få år tilbage talte vedkommende om at Googles algoritme var datadrevet og alt handlede om maskinlæring. Nu vil han eller hun hævde at den er AI drevet selvom det stadigvæk er en maskine. Vedkommende er tro overfor Google og er ikke så skeptisk overfor Googles forslag til valg af budstrategier, målretning og generelle forslag. Vedkommende går også efter at maksimere sin annoncekvalitet i Google Ads. Beder Google om mindst fire annonceudvidelser – ja, så får de det. Et mantra kunne være
“Vi skal ikke mikrostyre – vi skal fodre maskinen.”
Personen vil ofte gemme sig lidt bag Google og henvise til at man blot gør det som der bedes om. Algoritmen er jo klogere end mennesket. Et menneske vil aldrig kunne overskue de samme datamængder som Google kan. Vedkommende vil få udfordringer uden et datagrundlag på hvilket Google kan tage over. Og det kan være svært at starte nye Google Ads konti uden historik.
“Mikrooptimeringsspecialisten – Google Ads ekspert
Her taler vi om den, der elsker kontrol og har en dyb mistro til Google. Vedkommende har typisk en del år på bagen og husker da kliks kostede 2 kroner. De samme kliks koster i dag måske 25 kroner. Vedkommende husker også da alt i Google Ads faktisk var manuelt og eneste budstrategi var manuel cpc! Performance Max er noget der hades men det skal måske prøves nu hvor kontrollen er ved at være bedre. Men helt slippe kontrollen vil personen under ingen omstændigheder.
Denne specialist opbygger kampagnestrukturer med snævre annoncegrupper, negative søgeord i massevis og detaljerede A/B-tests. Måske skagges der endda i stor stil stadigvæk. Minutiøst opsættes manuelt budjusteringer på budgivning efter geografi, målgrupper og demografi. Alt spores, alt måles, og intet overlades til tilfældigheder. Alt er nålestiksoperationer og vedkommende hader at betale for det vedkommende ser som dårlige kliks. Et mantra kunne være
“Ingen klik uden mening – vi bruger pengene med præcision.”
Vedkommende kan få succes på markeder med stor søgevolumen og masser af konverteringsdata. Her kan eksakt match søgeord og alle mikrooptimeringerne sikkert godt komme i spil.
“Framework” – Google Ads ekspert
Denne type specialist mener at have knækket koden. Der findes én rigtig måde at sætte en Google Ads-konto op på – og det er via et gennemtestet framework, som bruges igen og igen. Alt har sin faste plads: navngivning, kampagnetyper, budgetfordeling og målsporing. Det handler ikke om at finde på nyt hver gang – det handler om at følge et system, der virker. Vedkommende sidder måske i et bureau hvor der også kan være andre årsager til at fastlægge sig på et fast framework. Mindre sårbarhed ved sygdom og fratrædelser kan være årsager.
Framework-specialisten som en ingeniør: Hvis noget performer dårligt, er det fordi det afviger fra modellen. Det kan være ekstremt effektivt – især for virksomheder med ensartede produkter, hvor struktur og skalerbarhed er vigtigere end kreative eksperimenter.
Den ekstreme “framework” Google Ads ekspert mener måske endda at vedkommende har “gamet systemet” og har omgået de gængse regler som andre Google Ads eksperter arbejder efter. Der er eksempelvis en Google Ads ekspert derude som mener man skal slukke for sin konverteringssporing. Så vil Google tro at man er på vej væk fra platformen og belønne een med billigere kliks! Et mantra for “framework” Google Ads eksperten kunne være:
“Vi har et setup, der virker og er bedre end andres – hvorfor ændre det?”
Innovation og afprøvning af nyt funktionaliteter kan komme i anden række. Vedkommende kan have svært ved at benchmarke sine opsætninger når der ikke er alternative i spil. Det er jo sat op på den rigtige måde så dårlig performance må bero på kundens forretningsmodel eller måske platform. I værste case bliver framework eksperten en “one-trick pony”. Fejler noget er der ikke andre tilgange.
“Hacks og Hype”- Google Ads ekspert
Denne specialist jager de nyeste tricks, AI-tools, eksotiske scripts og konverteringshacks. Han eller hun læser hver tråd på Reddit/LinkedIn/Facebook og tester gerne det nyeste, før det er mainstream. Hver gang nogen deler et Google Ads script på LinkedIn er vedkommende typen der skriver “script” i kommentarfeltet og får det sendt og sætter det op. Ikke fordi det gør noget vedkommende efterlyser men fordi andre gør det skal han eller hun naturligvis også være med.
Vedkommende kan afvikle komplicerede Google Ads setups med offline konverteringer, automatisk import af målgrupper og avancerede scripts men til gengæld er annonceskrivning måske ikke det centrale.
“Vi skal være ét skridt foran algoritmen og alle andre”
Innovation og højt tempo præger arbejdet med Google Ads men prisen kan være ustabilitet og mange ubekræftede eksperimenter. Han eller hun kan mangle fokus og falder måske i den gamle fælde; “Vi gør tingene korrekt men vi gør ikke de rigtige ting“
“Generalisten” – Alt-mulig-Google-Ads-ekspert
Denne type arbejder ofte i små bureauer eller små virksomheder, hvor man skal kunne lidt af det hele: SEO, Meta Ads, Google Ads, CRO, GA4 osv. Han eller hun bruger de nemme løsninger og templates – og får det til at fungere uden nødvendigvis at dykke dybt. Vedkommende vil nok kalde sig growth hacker mere end en Google Ads ekspert. Vedkommende ser muligvis ikke sine egne begrænsninger. Tid vil være en udfordring. Et mantra kunne være:
“Det behøver ikke være perfekt – det skal bare virke.”
Vedkommende kan minde om “framework Google Ads eksperten” men vedkommende kommer måske ikke rundt om det hele og klipper en hæl og hugger en tå.
Muligvis brænder man heller ikke så meget for sagen. Så manglende kampagneeksperimenter og manglende tests af nye funktionaliteter i Google Ads behøver ikke kun bero på manglende tid men også manglende entuasiasme for Google Ads. Meta Ads er så meget mere spændende. Der vil være tensens til at vælge automatisk budgivning og generelt noget der kan passe sig selv. Så kan man komme videre med alt det andet og de andre trafikkanaler.