Markedsføring af en klinik og terapeut – få flere bookinger

11 jan 2025 – Læsetid: 18 min. – Antal ord: 3429

Gør du til daglig en forskel for andre mennesker og løser udfordringer gennem samtaler, terapi og støtte f.eks. via parterapi eller familieterapi? Måske er du fysioterapeut og arbejder med kroppen? Du er med andre ord specialist i at hjælpe andre og har en klinik men er måske absolut ikke specialist i markedsføring af en klinik? Denne guide er til dig, der er terapeut og har en klinik men mangler bookninger. Du er måske endda nystartet og det hele virker uoverskueligt og dyrt at komme i gang.

Denne guide er absolut ikke den eneste guide for markedsføring af en klinik og terapeuter på nettet. Læs dem endeligt! Der er også en sektion her hvor jeg forholder mig til nogle af de råd du vil læse på andre guides og hvorfor jeg mener nogle af de råd IKKE skal følges.

 

1. Udfordringer for en klinik der gerne vil markedsføre sig på nettet

Først en sektion hvor jeg forsøger at sætte scenen for terapeuter og afdækker markedet for terapeutydelser. Det vil også overordnet være udtryk for de udfordringer man vil møde når man skal markedsføre sig. Det kan godt virke som grum læsning, men er tænkt som oplæg til den mere konstruktive del hvor konkrete tiltag og prioriteringer diskuteres.

 

1.1 Mange klinikker og terapeuter om buddet!

Laver man et udtræk fra eksempelvis Lasso-X på “Fysio- og ergoterapeuter“, “Psykologisk rådgivning“, “Kiropraktorer“, “Sundhedsvæsen i øvrigt i.a.n“. fås hele 22.849 firmaer i Danmark. Heraf er 17.609 registeret som enkeltmandsfirmaer. 2.563 af firmaerne befinder sig i Københavns kommune. I en by som Vejle er 333 firmaer registreret. Alle er naturligvis ikke nødvendigt aktivt på jagt efter klienter og har en klinik men det understreger en vigtig pointe.

Lige om hjørnet er der formentligt en anden klik som tilbyder præcist de samme ydelser som dig og du er i en evig skarp konkurrencesituation.

Her er eksempelvis en søgning på “fodterapi” i København. Indrømmet – et stort geografisk område men fodterapi er et ret snævert fokus og rigtigt mange om buddet! De røde angivelser viser en klinik med fodterapi.

Hvem bliver valgt? Afstand er naturligvis en faktor men kvaliteten af websitet, tillid til terapeuten og priser er vigtigt. Mere om det senere!

fodterapi

Nettet er ekstremt gennemsigtigt og det er nemt at sammenholde 4-5 potentielle leverandører ydelser. I nogle tilfælde sammenligne priser, vurdere tillid og vælge den “pakke” der samlet set virker mest attraktiv booke tid der.

1.2 Enormt mange søgninger efter terapeuter men hvad er reel efterspørgsel?

Kigger på søgevolumen på søgeord i Google Ads vil man opleve ret stor søgevolumen. Det uanset om man kigger på søgeord som beskriver symptomer der kunne udløse et besøg hos en terapeut eller deciderede professioner. Har man talt med digitale bureauer har man sikkert mødt sådanne lister i forsøget på at sælge Google Ads eller søgemaskineoptimering. Pas på med det. Det sidste kommer jeg tilbage til. Her er en simpel liste med en brøkdel af de søgninger der er månedligt på Google i Danmark ifølge Google Ads.

Terapi-relaterede søgeord

  • Parterapi: 4.400 søgninger
  • Kropsterapi: 4.400 søgninger
  • Hypnoterapi: 1.300 søgninger
  • Zoneterapi: 12.100 søgninger
  • Stress behandling: 1.300 søgninger
  • Angst behandling: 1.000 søgninger

Professioner

  • Massør: 2.400 søgninger
  • Coach: 6.600 søgninger
  • Psykolog: 9.900 søgninger
  • Børnepsykolog: 1.300 søgninger
  • Parterapeut: 1.000 søgninger

 

Symptomer og behandling

  • Ondt i lænden: 4.400 søgninger
  • Stress: 6.600 søgninger
  • Ondt i nakken: 1.600

 

Det er imidlertid vigtigt at forstå den næste pointe

Den tilsyneladende store søgevolumen er ikke udtryk for en reel efterspørgsel på markedet men blot en sondering af muligheder.

Søger nogen på Google på “gule gummistøvler” kan man være relativt sikker på at der købes et par gule gummistøvler på et tidspunkt. Det handler blot om at finde den webshop der har det bedste sortiment og den bedste pris. Søger nogen på “tandlæge” som jo er ret beslægtet med terapeut kan man også være ret sikker på at det ender med et tandlægebesøg. Det vil man næppe kunne undvære.

Sådan er det imidlertid ikke med søgninger på “parterapi”, “kropsterapi”, “børnepsykolog”, “angstbehandling”, “coach” osv. Det vil oftest blot være en sondering af muligheder og tanker der ikke realiseres.

Mange terapeuter vil således opleve at de køber mange på papiret gode søgeord i Google Ads. Det kunne være “børnepsykolog” eller sågar “børnepsykolog Ballerup” men får ingen eller meget få henvendelser. Man vil kaste skyldes på det digitale bureau, forsøge at forbedre websitet men en forklaring som langt hen af vejen holder vand er de der søger på “børnepsykolog” formentligt ikke ender med at kontakte en børnepsykolog. Principielt det samme med “ondt i lænden”. Smerterne går over eller man ender hos lægen man har dog besøgt et par websites for fysioterapeuter undervejs via Google Ads.

Pas derfor på hvis du står med en konsulent fra et digitalt bureau som påpeger at der er 500 i dit område som månedligt leder efter en børnepsykolog! Der kan sagtens være 500 søgninger men kun en brøkdel ender med at vælge en konkret børnepsykolog. Jeg oplever at en del terapeuter ikke rigtigt køber ind på den præmis.

 

1.3 Få resurser og forkerte valg

Din tid skal bruges i klinikken og ikke med alt muligt andet som ikke fanger interessen og måske ikke er din spidskompetance. Som helt ny terapeut med en helt tom eller halvtom kalender har man naturligvis masser af tid men det bør naturligvis ændre sig.

Resurser er også et spørgsmål om penge. En digital tilstedeværelse koster i form af website, muligvis annoncering og betaling til nogen der skal hjælpe med det hele. Du kan ikke det hele, du har nok ikke råd til det hele og der skal prioritereres på den korte bane. Mange begår den fejl at de selv forsøger. Man køber sig ind på webhotel og laver selv et nødtørftig website med een eller andet “sidebygger” hvor man rammer et glasloft for hvad den sidebygger kan og hvor indbydende det kan se ud.

Man får måske oprettet en Google Ads konto men vælger den helt forkerte kampagnetype. Man begynder måske at booste opslag på Facebook – det koster jo kun DKK 100 tænker man – og generelt sker der ikke noget og kunderne booker ikke noget.

Uvilkårligt vil man træffe man dårlige valg hvis man selv går i gang. Ligesom det er forkert at trække på de forkerte terapeuter er det også forkert at trække på de forkerte inden for digital markedsføring af en klinik. Den forkerte vil ofte være dig selv her men også fætteren eller vennen der kan “noget med IT og internettet”.

Det næste pointe er således

Kom godt fra start omkring at markedsføre din klinik og dig som terapeut. Hav en klar plan og prioriteringerne på plads. En skidt start vil gøre at meget skal gøres om og investeringer i form af forbrugt tid og penge er mistede.

 

2 Det skal du bruge energi, dit budget og din dyrebare tid på

Der er her du skal sætte når du skal i gang med markedsføring af en klinik. Det første punkt er det helt essentielle. Du skal have et website der står skarpt, som kan hente lidt organisk trafik og hvor besøgende fra forskellige trafikkanaler kan se dine ydelser.

2.1 En skarp platform (website)

Et website der står skarpt er af afgørende betydning. Jeg ser ofte noget forsøge sig med “sidebyggere” og man sætter hurtigt 2-3 nødtørftige sider sammen som hverken er informative, sælgende eller på nogen måde inspirerende for den besøgende.

Et flot og sælgende website i platformen WordPress behøver ikke koste mere end DKK 4.000-5.000 og det er en rigtig god investering. Jeg formidler gerne kontakten til en dygtigt WordPress ekspert der har erfaring med websites til terapeuter. Man må endeligt ikke binde sig til bureauer med kontrakter som varer flere år og har astronomiske omkostninger.

Et godt website indeholder som minimum:

  • en side per ydelse klinikken tilbyder
  • social proof i form af anmeldelser
  • gode billeder af klinikken og terapeuten
  • praktiske oplysninger om behandlinger, bookning, parkeringsforhold, priser m.m.
  • information om terapeutens baggrund og faglige forudsætninger for at være terapeut
  • gerne en side om firmaaftaler
  • et bookingsystem

Bookingsystemet signalerer professionalitet og vil reducere behovet for manuel håndtering af bookninger og aflysninger. Samme bookingsystem muliggør også en struktureret dialog med kunden via mails og SMS og ofte indhentning af anmeldelser. Der findes flere gode bookingsystemer og flere er dedikeret til klinikker og terapeuter. Man kan sagtens gå i luften uden et bookingsystem når det bør blive nødvendigt ret hurtigt. Jeg deler gerne ud af fordele og ulemper ved de bookingsystemer jeg har mødt.

Her et et eksempler på WordPress website template dedikeret til terapeuter og som lige nu koster USD 17-30 og naturligvis kan tilrettes på alle mulige måder med farver, tekster, billeder mv.. Der findes hundredevis af disse som let kan implementeres og tilrettes men få endeligt hjælp af en ekspert.

2.2 Søgemaskineoptimeret indhold til lokalområdet

Indhold på websiderne skal pakkes ind med benævnelse af den lokation hvor man betjener sig sine kunder. Det vil hjælpe med at websitets evne til at hente organisk trafik. Skriv omfangsrigt og beskriv ydelser godt så siderne fremstår teksttunge. Der skal ikke her gøres rede for alle disciplinerne i søgemaskineoptimering men det hjælper jeg gerne med.

2.3 Anmeldelser og Google My Business (Google Business Profile)

Anmeldelser er ekstremt vigtige og det kan ikke overdrives hvor vigtigt det er indhente dem. Nogle vil umiddelbart tænke Trustpilot men for klinikken med en lokal tilstedeværelse er anmeldelser på Google Business Profile vigtigere. Jeg udfolder argumentet her. En godt skruet sammen Google Business Profile og et tilpas antal anmeldelser vil sikre synlighed i dette element som er afgørende for at hente trafik til et website. Så ned på knæ og tig og bed for at få anmeldelser!

synlighed google profile terapeuter

2.4 Annoncering med Google Ads og/eller Facebook Ads

Google Ads og Facebook Ads kan være en kilde til at skaffe bookninger men det skal skrues korrekt sammen. Det nytter ikke at booste opslag på Facebook eller selv eksperimentere med alle mulige kampagnetyper i Google Ads. Der skal professionelle til som magter at opsætte konverteringssporing, kan stykke budskaber og kreativer sammen og kender de annonceplatforme til bunds.

For nye annoncører der ønsker at prøve Google Ads tilbyder Google i øvrigt i øjeblikket DKK 3.000 til gratis annoncering hvis man selv bruger et tilsvarende beløb inden for 6 uger. Det er værd at gå efter!

2.5 Synlighed off-line

Off-line synlighed kan være en billig og hurtig måde at få bookninger. En flyer kan opsættes på biblioteker, i klubber og offentlige steder. Få naturligvis websiteadresse på din flyer og er du lidt smart får du en QR kode på så man direkte kan besøge websitet. En rabatkode til første behandling kan også være en god ide.

 

I en svær startfase for en terapeut kan venner og bekendte naturligvis også være en kilde til bookninger. Husk at få de vigtige anmeldelser fra disse!

3. Det skal du ikke bruge din dyrebare tid og budget på

Her et par øvelser som vil fremgå af andre guides for markedsføring af en klinik men som jeg ikke anbefaler man umiddelbart kaster sig ud i. Fælles for dem er at de kan være bekostelige og sandsynligheden for succes er mindre især på den korte bane. Disse vil også – hvis man ikke betaler sig fra – dem kræve at man har særlige evner og lyst til at kaste sig ud i det. Bliver skrivning af tekster til blogging og nyhedsbreve en irriterende pligtøvelse får man næppe succes! Lysten skal drive værket.

3.1 Blogging

Blogging er processen hvor du skriver artikler på dit website. Artikler som ligger op af dit arbejdsfelt. En artikel kunne være “10 gode øvelser til dig med ondt i ryggen“. Artikler kunne indeholde videoer, billeder, guides og meget mere. Disse artikler tænkes at kunne hente organisk trafik som så kan konvertereres til bookninger. Artiklerne vil også kunne deles på sociale medier og bruges til nyhedsbreve.

Når jeg læser guides for markedsføring af terapeuter og klinikken vil blogging ofte blive fremhævet som noget man skal gøre. Det er ikke min opfattelse. Blogging er tidskrævende om end AI efterhånden kan være en hjælp til idegenerering , strukturering og skrivning af artikler. Vi er bare der i 2025 at det er ekstremt svært at skabe et indhold som formår at hente trafik og det risikerer at være skønne spildte kræfter. Dette særligt hvis man også skal producere videoer og meget andet.

Har man stor lyst til at kaste sig ud i et sådan arbejde og nyder at skrive og formidle ens fag kan det naturligvis ikke skade at prøve.

3.1 Nyhedsbreve

E-mail markedsføring via nyhedsbreve er også noget andre guides for terapeuter foreslår. Jeg er ikke enig i at det skal prioriteres. Processen med at indsamle måske 500 modtagere af et nyhedsbrev kan være særdeles lang. Sender man så et nyhedsbrev ud vil man opdage at nogen mails lander i spamfiltre, nogle e-mails åbnes slet ikke og et fåtal klikker på noget i selve e-mailen. En åbningsrate på 15-20% vurderes som god så man kan ende med at 500 udsendte mails ender med måske 25 besøgende på websitet. Helt fint hvis mange af disse booker en behandling men hvad er realistisk og står det mål med indsatsen?

At skrive nyhedsbreve kan være tungt og i øvrigt skal man betale månedligt for et system der kan udsende nyhedsbreve. Så nyhedsbreve er absolut ikke noget jeg anbefaler man prioriterer. På den længere bane kan man naturligvis ikke afvise at man kan få opsamlet tilpas mange modtagere af et nyhedsbrev til at det giver mening.

3.2 Dyre grafiske designere

Senest har jeg arbejdet sammen med en terapeut som har betalt mere end DKK 20.000 for udarbejdelse af et grafisk udtryk og herunder logo, foldere, visitkort og den slags. Den slags udgifter giver slet ikke mening. I det konkrete tilfælde er det faktisk ikke engang særligt kønt. Der findes online tjenester hvor logo og den slags kan udarbejdes nærmest gratis. Foldere og visitkort får man næppe brug for.

4. Dette bør du afprøve til markedsføring af en klinik

Der kommer til at være forsøg med forskellige øvelser der kan styrke markedsføringen af din klinik. Nogle vil gå godt og andre ikke. Igen skal lysten drive værket og man skal kigge kritisk på egne emner og vurdere om noget er inden for ens kompetencesæt eller og ekstern hjælp vil give mening. Dette er ikke en udtømmende liste men noget jeg ville kigge på.

4.1 Portaler for terapeuter

Der findes flere portaler for terapeuter. og coaches Desværre vil der være hundredevis af terapeuter oprettet og den enkelte portal gør måske ikke det det store i at få besøgende. Kan man få en gratis prøveperiode kan det naturligvis ikke skade at prøve.

4.2 Sociale medier

Har du et følgerskare er dette naturligvis oplagt at prøve af. I de fleste byer er der lokale Facebookgrupper hvor man måske kan få lov til at lave et opslag for ens ydelser. Det kan man naturligvis også afprøve. Der er ekstremt meget af sådan noget men det koster jo ikke noget at prøve. Husk naturligvis at spørge om lov og at checke reglerne for Facebook gruppen. Det er naturligvis vigtigt at det falder dig naturligt at skrive på sociale medier. Igen – bliver det en forceret øvelse uden succes bør du nok undgå det.

facebook lokal gruppe terapeut

Dette er anden artikel i en serie hvor jeg beskriver digital marketing i forskellige brancher. Den forrige omhandler markedsføring af lejeboliger. Har du en klinik der skal markedsføres eller overvejer at starte en klinik kigger jeg gerne uforpligtende på det. Jeg vil komme med en vurdering af de udfordringer der mødes og pege på de mennesker der skabe et prisbilligt og godt website så du ikke bindes til bureauer der kræver årelange kontrakter og tårnhøje priser.

Når det fundamentale er på plads rådgiver jeg gerne omkring markedsføring af klinikken.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.