En lille opsang om Google Business Profile (tidligere Google My Business), Trustpilot og anmeldelser. Jeg møder en del virksomheder som naturligt kærer sig en om deres Trustpilot score – uanset om de har et betalt abonnement og således viser en Trustbox på deres website eller i det hele taget inviterer til anmeldelser. Det er helt naturligt da anmeldelser ofte er en vigtig del af kunderejsen i mange brancher.
Men man glemmer Google Business Profile anmeldelser.
Jeg foretog en lille sammenligning af to konkrete profiler for en kunde og flere virksomheder bør 100% gøre den øvelse. Øvelsen forudsætter at man har adgang til Trustpilot Company Page og adgang til Google Business Profile. Kunden har ikke et betalt abonnement og bruger ikke Trustpilot på websitet. Her er de rå tal:
★ Ca. 400 månedlige sidevisninger af Trustpilot Company Page med en god score baseret på rigtigt mange anmeldelser.
★ Ca. 18.000 månedlige sidevisninger af Google Business Profile eks. kortvisninger med en yderst jævn score baseret på under en håndfuld ikke-repræsentative anmeldelser.
Lad os lige dvæle lidt ved tallene. ca. 400 så den positive score via at checke selve Trustpilot siden. Udover det kunne nogen teoretisk se Trustpilot scoren i serps hvor Trustpilot siden lå i bunden af side 1 på desktops. Men 18.000 så månedligt den jævne score i enten højrekolonnen i Google på typisk en brandsøgning eller på en organisk søgning som herunder hvor en søgning på “sushi østerbro” udløser denne herunder.

Ja, så kan man indvende at en visning af en Trustpilot Company Page har langt mere værdi da leads befinder sig et helt andet sted i funnel og at tallene ikke umiddelbart er sammenlignelige. Det kan være korrekt. De fleste af af dem som ser Trustpilot scoren er formendtligt længere i en beslutningsproces og står i et konkret valg. De fleste af dem som ser Google Business Profile scoren er i en tidligere fase af funnel. Men vær igen opmærksom på at en brandsøgning næsten altid udløser Google Business Profile scoren og således ses af både nuværende og kommende kunder!
Så hvor vil du helst have din næste positive (eller negative) anmeldelse? På Trustpilot eller på din Google Business Profile?
Hvis du vælger at prioritere Google Business Profile anmeldelser eller måske endda tager dem aktivt i brug for første gang er her et par tips
1
Du har naturligvis taget ejerskab af profilen. Hent så endeligt et direkte link til anmeldelsesformularen via “Del formular” og brug den aktivt de steder hvor du også promoverer din Trustpilot Company Page.

2
Husk at det kræver at brugeren har en Google konto for at kunne anmelde. Det har rigtigt mange dog så det er næppe den store udfordring. Har man en opsætning hvor man beder om anmeldelser via mail og ønsker at prioritere Google Business Profile anmeldelser kunne man måske overveje at bede personer med en gmail anmelde på Google Business Profile og sende øvrige anmeldere til Trustpilot.
3
Det er ikke muligt selv at slette en Google Business Profile anmeldelse. Man kan dog rapportere en anmeldelse og søge at få den fjernet. Læs om det her.
4
Besvar endeligt anmeldelser som man ville gøre på Trustpilot. Det signalerer at man er aktiv på platformen og det vil muligvis fremme ens synlighed.
5
Hvor det er ret dyrt at få et betalt abonnement på trustpilot og vise anmeldelser på ens website så findes der masser af plugins til WordPress som kan vise Google Business Profile anmeldelser på et WordPress website.