Looker Studio (tidligere Google Data Studio) er en hjørnesten for enhver digital marketing freelancer eller bureau. Mulighederne for at rapportere trafik og performance på tværs af trafikkanaler er uovertrufne og jeg bruger det på samtlige kunder når der skal rapporteres fra LinkedIn annoncering, Google Ads, Google Analytics og meget mere. Med de eksterne connectorer rapporter jeg også SEO rankings, metrics fra Google Business Profile og en hel del andet. Nogle af mine rapporter er faktisk 6-7- sider!
De såkaldte kombinationer (data blends) er fantastiske hvor man har flere datakilder som kan bindes sammen med joins som tabeller i en database. Mulighederne for at lave pivottabeller, grafer, filtrering og trække på eksterne visualiseringsmuligheder gør at der næsten ikke er andre alternativer lige nu og særligt ikke hvis man tager i betragtning af Looker Studio er gratis. Det indgår som en meget central del af mit techstack og mit eget kundeoverblik er i øvrigt også et Looker Studio dashboard som trækker på Google Sheets og blandt andet mit Google MCC.
Tilmed er Looker Studio et stabilt produkt hvor det tidligere Google Data Studio desværre havde en del crashes og nogle gange måtte man simpelthen udarbejde en rapport forfra på baggrund af et crash!
Men bruger og læser dine kunder dine fine Looker Studio rapporter?
Det kan være en anelse frustrerende at udarbejde et flot dashboard i Looker Studio og knytte en masse relevante data sammen som giver et fint overblik over en digital forretning for så at have oplevelsen af det ikke benyttes. Det kan der være mange årsager til og jeg tænker travlhed er et udbredt fænomen. Det er jo ikke fordi det er besværligt. Man kan lave en browsergenvej til en Looker Studio rapport men også schedulere en mail så rapporten sendes løbende.
Ønsker man at afdække om rapporterne rent faktisk bruges kan imidlertid nemt gøres. Der findes således en enkel måde at få oplysninger om brugen af de Looker Studio rapporter man har udarbejdet. Højreklik i rapporteringsområdet og vælg Rapportindstillinger og man får mulighed for at knytte et Google Analytics målings-id til rapporten!
Jeg har oprettet en instans af Google Analytics 4 som bruges på tværs af alle Looker Studio rapporter og genbruger således det samme målings-id på alle Looker Studio rapporter. Man skal selvfølgeligt ikke blande trafik til Looker Studio rapporter sammen med trafik til websites.
Når det er etableret vil de enkelte sider i de forskellige rapporter optræde som sider. Det giver en selvfølgeligt mening at skifte til at vise “Page title and screen class“. Så vil rapportens navn og sidenummer vises. Herunder er vist “Page Path and screen class” men skift endeligt til “Page title and screen class“
Således kan jeg se hvilke sider i rapporterne der besøges mest og i øvrigt noget om længden af besøget. Hvis det skulle have interesse kan man se hvilke browsere og skærmstørrelse der benyttes og de vanlige oplysninger om demografi som man også trækker på ved analyse af websites og apps i Google Analytics er også tilgængelige..
Uden at det skal blive alt for metaagtigt så ville man faktisk kunne lave et Looker Studio dashboard over hvilke Looker Studio rapporter som bruges mest. Her er et eksempel på en Looker Studio rapport som dynamisk trækker data fra Google Analytics og som viser hvilke dage mine Looker Studio rapporter tilgås. Så det er en typisk mandag øvelse at checke rapporten man man antage.
Er der rod med etikken her?
Jeg tænker to spørgsmål skal stilles her. Er det for det første på kanten at holde øje med om nogle rapporter åbnes og bruges og hvem der i givet fald gør det? Efter min mening nej og givet fald er der generelt et meget stort problem med alle mulige systemer der udsender mails og der er systematik i registreringer af hvem der åbner de mails og klikker i de mails. For det andet må man spørge om brugen af Google Analytics på denne måde er problematisk? Jeg tænker det ikke da der ikke er tale om et website i traditionel forstand. Rapporterne er for mit vedkommende lukkede og kun inviterede personer kan tilgå rapporterne. Er andre af en anden opfattelse og har en anden fortolkning hører jeg gerne.
Har i en spændende Looker Studio opgave og gerne en kompleks een af slagsen hører jeg gerne. Det må meget gerne handle om data blends og udarbejdelse af komplekse dashboards!