Techstack på begrænset budget for en digital freelancer

mar 5, 2024 | Freelancer

Noget af det bedste og sjoveste ved at være digital marketing freelancer er at jeg kan frit vælge imellem de værktøj som bedst støtter min og mine kunders forretning. Der er naturligvis den hage at der skal skeles til økonomien så helt frit kan der ikke hives alt ned fra alle hylder når der skal sammensættes et techstack. Selvom det enkelte værktøj måske ikke repræsenterer den store udskrivning kan det sagtens løbe op når et fuldt techstack skal sættes sammen. Mine for branches særdeles fornuftige priser for en digital freelancer er et godt udtryk for at der skal skeles til budgettet.

Her er de vigtigste værktøj jeg benytter og mit bud på et techstack på budget. Jeg har valgt at opdele listen i værktøj til SEO, Google Ads og øvrige værktøj.

 

SEO værktøj

SEO værktøj er generelt de vigtigste i det digitale arbejde. Hvor man kommer langt med digital annoncering uden værktøj kommer man hurtigt til kort i SEO arbejdet uden værktøj. De vigtigste funktionaliteter i et SEO værktøj er dels en crawler der kan afdække tekniske udfordringer og finde fejl og dels et værktøj til at måle organiske rangeringer og endeligt værktøj til finde at analysere end eksisterende linkprofil og gerne finde nye linkmuligheder. De to helt store værktøj på det marked er SEMrush og Ahrefs men begge er prismæssigt ret dyre. Billigste versioner koster hhv. USD 129 og USD 99 per måned. Jeg har derfor valgt SE Ranking formedelst USD 44 som er god “value for money”. Tilmed var SE Ranking det det eneste værktøj på daværende tidspunkt hvor jeg stod overfor valget som havde en connector til Looker Studio således organiske rankings let kunne præsenteres deri. Jeg har dog en gratis konto på Ahrefs hvilket er absolut anbefalelsesværdigt. Det giver adgang til en fornuftig websitecrawler og viden om indgående links.

Skal der laves virkeligt seriøse analyser af websites er det svært at komme uden om Screaming Frog. For de fleste vil den gratis version kunne bringe een langt. Begrænsningerne er pt. i skrivende stund at der kun kan crawles 500 sider per website og mange af de avancerede muligheder er ikke tilgængelige. Den betalte version koster pt. USD 259 for en 1 årig licens og det er jo også en slags penge for en digital freelancer. Jeg har en licens pt.

Et andet værktøj der skal nævnes er Siteliner som er eminent til at afdække problemstillinger om duplicate content. Screaming Frog KAN meget at det samme men er ikke så enkel i brug. Jeg har en del fokus på hastighedsmålinger af websites og udover Google Pagespeed buger jeg den gratis version af GTmetrix.

 

Værktøj til Google Ads

Det er naturligvis helt banalt at nævne at jeg benytter Google Ads Editor. Det er helt uundværligt. Arbejdet med søgeord og særligt negative søgeord er vigtigt i arbejdet med Google Ads og her trækker jeg særligt på Keyword Sheeter og den gratis version af Answer the public. Det er særligt i den eksplorative fase af kampagneudviklingen hvor de værktøj kan hjælpe med idegenerering, strukturering og som nævnt negative keywords. Flere af de ovennævnte SEO værktøj kan naturligvis også fungere i arbejdet md keywords.

Jeg har tidligere arbejdet en dels med Google Ads tools som Opteo og Adalysis men de er efterhånden simpelthen for dyre og synes at falde i værdi efter en periode med forbrug. Meget og bruges jeg SurveyMonkeys værktøj til beregning af statistisk signifikans eksempelvis ved testning af annoncer. pudsigt nok er den slags funktionalitet ikke konsekvens indbygget i Google Ads.

 

Øvrige værktøj

Som noget af det første jeg gør når jeg får en ny kunde er at opsætte Uptimerobot. Så bliver jeg alarmeret hvis et website er nede og kan umiddelbart pause alarmere kunden og eventuelt pause annoncering. Den gratis udgive er fin til formålet. Et tilsvarende men så alligevel ikke er Visualping som jeg undertiden benytter til overvågning af særlige websider. Så alaermeres jeg hvis noget særligt sker på en sides indhold.

Et godt og gratis værktøj til analyse af websider er Microsoft Clarity.  Man kan optage besøgende på websites, opsætte heatmaps, se “rage clicks” og meget andet. Jeg har en ide om at det værktøj er overset af de fleste og det er en skam.

Rapportering er en særlig disciplin inden for digital marketing. Jeg bruger i vid udstrækning Looker Studio til den opgave og man kommer ofte i bekneb for såkaldte connectorer mellem datakilder som LinkedIn annonceadministratoren og ditto Facebook og her bruger jeg Gladior som lige nu har 17 gratis connectorer. Jeg er også pjattet med Dataslayer som kan noget af det samme særligt i lyset af at Supermetrics er blevet rasende dyrt de senere år.

Det var en stor sorg da Google Optimize desværre forsvandt. VWO i den gratis version kan bringe mindre virksomheder langt. Et andet værktøj hvor den gratis version er eminent er Optimonk, Det benytter jeg til popups og har endda lige benyttet det til en produktguide hvor man som besøgende klikker sig igennem mange popups og får slutteligt foreslået en række produkter i en webshops. Den gratis version tillader hele 15.000 sidevisninger om måneden og det er mange i den branche.

Er i en virksomhed eller bureau som funderer over om jeres techstack er det rette rådgiver jeg gerne om det. Jeg kan typisk pege på værktøj man som virksomhed eller bureau bør benytte. Jeg kan også typisk hente besparelser på værktøj der ikke anvendes nok eller pege på billigere og bedre alternativer. Så ræk endeligt ud til mig.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og særligt Google Ads samt SEO men rådgiver bredt om digital marketing. Som freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.