At ligge nr. 1 på Google er en drøm for mange virksomheder og os der arbejder målrettet med SEO og digital markedsføring – og med god grund. Den øverste placering i søgeresultaterne får typisk over 30 % af al trafik på et søgeord, hvilket kan betyde markant flere besøgende, kunder og omsætning. Der kan også være væsentlige besparelser i forhold til hundedyre Google Ads kliks ved førstepladsen i de organiske resultater. I de fleste brancher er det dog meget svært at nå den forkætrede 1. plads på Google. Der skal trykkes på alle SEO-knapperne! Det kræver det rette content, løsning af tekniske udfordringer i platformen og ofte linkbuilding. Måske endda komplicerede analyser af adfærden på websitet for at øge engagementet og sessionslængde på websitet.
SEO tager tid. Ingen websites lander hurtigt på førstepladsen på søgetermer med høj konkurrence så tålmodighed er en dyd og en indsats skal doseres over tid. SEO projekter er også det muliges kunst og nogle gange må man gå på kompromis med content, navigation, æstetik og meget andet. Når man endeligt den eller de ønskede førstepladser på Google skal positionerne ofte forsvares. I en konkret branche hvor jeg lige nu arbejder for aktør for at nå førstepladser er der mindst 50-60 konkurrenter i Danmark. Det er min opfattelse at mindst halvdelen også arbejder mere eller mindre målrettet med SEO for at nå førstepladser eller i hvert fald forbedre deres organiske positioner.
Problemet er således at det ligge nr. 1 på Google ikke kun er svært og resursekrævende men som det fremgår herunder er det også tvetydigt om man i det hele taget er kommet i mål. Der kan være såvel måleproblemer som fortolkningsproblemer. Herunder gennemgås to forhold om det at ligge nr. på Google.
1: Manglende lokale målinger
Virksomheden er en landsdækkende kæde og leverer en meget værdifuld B2B ydelse. Værdien af et lead og en kunde er således meget stor. Organisk trafik er meget attraktivt da Google Ad er naturligt dyrt og har høje klikpriser. Værdien af en lead og kunde er dog afhængig af hvor i landet man befinder sig. De store virksomheder som kunne være interesserede i kundens B2B ydelser og er mest interessante er beliggende omkring de store byer. Her er estimeret ca. 70% af søgevolumen og langt den højeste kundeværdi. Man ønsker at ligge nr. 1 på Google på flere søgeord.
Herunder vist gennemsnitlig månedlig søgevolumen, forventet kundeværdi opdelt på hele landet, København, Aarhus og Odense. Også vist daglige målinger af gennemsnitlig position i Google for hver lokation over knap 14 dage på et bestemt søgeord. Positionerne på der søgeord ser stabile ud på nær i København hvor søgeordsplaceringerne viser en negativ tendens. Værktøjet benyttet til måling af organiske placeringer i Google kan således håndtere flere målinger af samme søgeord men ud fra forskellige positioner i landet.
Virksomhedens SEO indsats (som jeg står for) har båret frugt mht. at ligge nr. 1 i Google på et vigtigt søgeord. Sådan ser det i første omgang. Men forretningspotentialet er der klart mest værdi i at ligge nr. 1 på Google i København, Aarhus og Odense.
MEN her ligger man kun 5 eller derunder. Årsagerne til dette fænomen er naturligvis at lokale udbydere af samme ydelse har lokalt content på deres websites, lokale indgående links samt at Google har præference for at vise lokale udbydere i søgeresultaterne.
Så megen SEO arbejde udestår med det søgeord. Arbejder man med et SEO bureau er læringen at en 1. plads på Google ikke altid er en 1. plads! Er man SEO kunde hos et digitalt bureau så dyk ned i tallene og forlang målinger der hvor forretningspotentialet er.
Hele Danmark
København
Aarhus
Odense
| Dato | Hele Danmark | København | Aarhus | Odense |
|---|---|---|---|---|
| 2025-04-30 | 1 | 5 | 8 | 5 |
| 2025-05-01 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-02 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-03 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-04 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-05 | 1 | 9 | 6 | 5 |
| 2025-05-06 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-07 | 1 | 8 | 6 | 5 |
| 2025-05-08 | 1 | 8 | 6 | 4 |
| 2025-05-09 | 1 | 9 | 6 | 5 |
| 2025-05-10 | 1 | 13 | 8 | 5 |
| 2025-05-11 | 1 | 22 | 6 | 5 |
| 2025-05-12 | 1 | 14 | 6 | 5 |
2: Kompleksiteten i serps og AI
I de seneste år er Google SERPs (Search Engine Results Pages) blevet markant mere komplekse og dynamiske. Hvor man tidligere kunne forvente en simpel liste med måske ti blå links, mødes brugerne i dag af et langt mere varieret og interaktivt søgeresultat.
Dette skyldes flere faktorer. Først og fremmest har Google øget brugen af features som rich snippets, knowledge panels, lokal map packs, FAQ-udvidelser og produktkaruseller. Disse elementer giver brugerne svar direkte i søgeresultaterne – ofte uden at de behøver klikke videre til en hjemmeside. Det gør konkurrencen om synlighed endnu skarpere. Det gør også at det at ligge nr. 1 på Google kan være et fortolkningsspørgsmål men også at det har mindre værdi. Google holder gerne trafikken i disse elementer og sender mindre trafik “ud af huset”.
Google har i de seneste år for alvor integreret kunstig intelligens (AI) i sine søgeresultater, og det har fundamentalt ændret måden, vi både søger og opnår synlighed på i SERPs. Det er netop rullet ud i Danmark (maj 2025). Særligt med lanceringen af Search Generative Experience (SGE) har Google taget et stort skridt mod en mere AI-drevet søgeoplevelse.
Hvad er nyt med AI i søgeresultater?
I stedet for blot at præsentere en liste med links, begynder Google nu at generere opsummerede svar direkte i toppen af søgeresultaterne. Disse AI-genererede svar trækker på information fra flere kilder og giver brugeren et hurtigt overblik, uden nødvendigvis at skulle klikke videre til websites. Det ændrer radikalt dynamikken mellem søgemaskine og websiteejere Så hvor og hvornår ligger man nr. 1 på Google?
Så det er komplekst hvordan førstepladsen skal fortolkes. John Mueller – Googles talsmand på forhold vedrørende SEO og organisk trafik – har meldt dette ud på X og det bidrager ikke megen til klarheden. Men i Google Search Console vil det blive angivet som en første plads hvis et Ai resultatet er i toppen.
Har i en spændende SEO udfordring og vil gerne som alle andre ligge nr. 1 på Google? Jeg lover ingen ting her men tager gerne et uforpligtende kig og kommer med en vurdering af projektets realisme og giver et bud på hvad der skal til. Jeg har i mange år arbejdet med SEO og bragt en del og helt i sikkert ikke de sidste virksomheder til 1. pladser i Google!


![Forandrer AI søgemaskineoptimering? – [sept 2025]](https://kimfalkner.dk/wp-content/uploads/2025/08/ai-seo-400x250.png)



