Hvis du af een eller anden grund har set dig sur på Hotjar og/eller Crazy Egg eller bare ikke vil betale for de værktøj så findes der faktisk et 100% gratis alternativ. Microsoft har kastet sig ud i denne branche og tilbyder et gratis værktøj der hedder Microsoft Clarity. Det blevet lanceret oktober 2020, har gået generelt under radaren men gennemgås herunder. Jeg fortsætter således min gennemgang af Microsoft tools hvor jeg senest har kigget på Bing Places.
Microsoft Clarity har to værktøj. Et til genering af heatmaps og et til optagelse af besøgende på en given webside. Inden du opretter en konto på https://clarity.microsoft.com/ kan du jo prøve den udmærkede live demo som laver optagelser af Microsoft Clarity websiden og blive fortrolig med interfacet før du går i gang!
Installation og opsætning
Efter oprettelse af kontoen får man får udleveret et mindre script per projekt man opretter og scriptet afvikles fint via Google Tag Manager via et script tag eller det dedikerede Microsoft Clarity tag. Er du ikke skarp i Google Tag Manager findes der eksempelvis et et dedikeret plugin til WordPress som kan installere scriptet. Der er fine guides til installation på de gængse platforme som Shopify, Wix, Unbounce eller hvad man nu ellers måtte benytte. Har man lyst til at kigge et kig på funktionaliteterne i Clarity før man selv installerer scriptet er der en fin Clarity Live Demo man kan tilgå.
Værktøjet er som nævnt gratis og der er pt. ingen begrænsninger på hvor mange projekter man vil afvikle og i øvrigt hvor mange optagelser af besøgende man ønsker at gennemføre.
En god ide er at blokere for egne optagelser ved at opsætte et IP filter for hvert projekt. Microsoft Clarity benytter cookies men det er faktisk muligt at afvikle værktøjet uden cookies og dermed uden consent. Det giver visse problemer ved at måle en hel session i Microsoft Clarity men det vurderes til at være tilstrækkeligt til simple optagelser på en enkelt side.
Det er muligt at tilknytte en Google Analytics til sit projekt og man vil så kunne via en custom dimension se sine optagelser i Google Analytics. Det er forholdsvis enkelt at sætte op men har næppe den store værdi for begynderen i Microsoft Clarity. Den store værdi ligger i selve optagelserne og fortolkninger af samme.
Som udgangspunkt vil Microsoft maskere alle tal og informationer der finde sensitive. Det kunne jo principielt være en checkoutfunktion i en varekurv hvor en bruger er i gang med at indtaste kreditkortsoplysninger. De indstillinger kan reguleres som man vil men vær ikke overrasket når der i optagelser er prikker hvor der burde være tal!
Så er vi igang!
Når i har nogle dages optagelser er det nærliggende at kaste sig over optagelserne og gennemse dem. Jeg plejer at kaste mig over optagelser af trafik fra Google Ads og organisk trafik. Det må alt andet lige forventes at have højest kvalitet og for første vedkommende er det jo betalt trafik som skal prioriteres. Personligt foretrækker jeg at gennemse optagelser snarer end at kigge på heatmaps som jo er aggregerede størrelser på tværs af mange besøgende. Det jeg leder efter især er
- skimmes der er over content som antages at være vigtigt at læse?
- dvæles der ved content som antages at være ligegyldigt?
- scrolles der frem og tilbage på siden som om der ledes efter noget eller er behov for at genlæse noget?
- Er der såkaldte “dead clicks” eller “rage clicks” indikerende at der muligvis er fejl på websiden?
Når man kommer lidt i interfacet er jeg ofte interesseret i disse metrics som begge udtrykker at der kan være issues i interfacet. Dead clicks er besøgende som forsøger at klikke på noget som ikke er klikbart. Rage clicks er gentagende forsøg på at klikke på noget uden effekt. Det er således nærliggende at kigge kritisk på UX’en hvis een af disse størrelser er påfaldende høje.
Sammenfatning
Ja, det koster ikke noget og de første optagelser kan være igang på få minutter så der er ikke noget gået tabt ved at give det et forsøg. Ved at se adfærden på et website gennem andres øjne og bevægelser kan give værdifuld input til det videre arbejde med UX og content. Jeg har endnu til gode at se optagelser fra en website hvor jeg ikke har lært noget nyt. Kontakt mig endeligt hvis jeg uforpligtende skal foretage opsætte Microsoft Clarity på jeres website.
Pros
- 100% gratis og let at installere
- Næsten ingen effekt på sidens loadhastighed
- Isoler og filtrer brugere på device, adfærd og meget mere
- Nemt at gøre GDPR compliant
- Giver viden traditionelle trackingværktøj som GA4 ikke gør
Cons
- Enkelte gange har jeg set heatmaps ikke stå 100% snorlige
Hvis du har en webside eller måske et helt website der “driller” og du kommer ikke rigtigt i mål med de KPI’er der er opsat så hjælper jeg gerne med implementeringen af Clarity og sammen kan vi fortolke adfærden. Forhåbendtligt vil analysen afføde en række konkrete forslag som vil forbedre performance.