Sådan undgår du at vise annoncer til børn i Youtube

okt 2, 2022 | Google Ads | 0 Kommentarer

Selvom målretningsmetoderne ved afvikling af in-stream eller eksempelvis bumper ads fra Google Ads på Youtube synes bedre de senere år er det er faktum at man får rigtigt mange som regel uønskede annoncevisninger af børn på Youtube børnekanaler. Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt hvis målgruppen for kampagnen er voksne.

Årsagen er dels at Google simpelthen ikke kan målrette korrekt men kan også skyldes at børn benytter devices som deles med voksne eller at pågældende device er sat op af forældrene og Youtube videoer afvikles via deres Google konti. Er hensigten ikke at vise annoncerne til børn duer det naturligvis ikke.  

Er man i tvivl om ens Youtube video annoncer vises til børn er det let at se hvor ens reklamer blev afviklet under “Indhold” -> “Hvor annoncer blev vist“. Her er fra en Youtube konto hvor målretningen er sat til personer med alder over 35 og stikprøvemæssigt når de Youtube kanaler checkes (klik på kanalens placering) virker det næppe som Youtube kanaler voksne ville opholde sig på med mindre det var sammen med barnet.  

 

youtube annoncer børn

Her er et par tips til at undgå at ens Youtube annoncer vises til børn. Ja, 100% undgå det er umuligt men med et par tips er det muligt at reducere annoncevisningerne imod børn så budgettet bruges bedre og kampagnen er mere effektiv. Man har typisk allerede fravalgt “ukendt” under demografi og alder men som det ses af ovenstående eksempel er det ofte slet ikke effektivt nok.

👶🏻 – Udelad børnekanaler fra videovisninger. Det kan ikke gøres i et hug men brug nogle af de fine lister med over 1.000 Youtube børnekanaler. Gode lister kan Googles på nettet og selvom de er amerikanske er det en god start. Check løbende hvor dine Youtube annoncer vises og udelad hele kanaler med rund hånd.

👶🏻 – Ekskluder målgrupper som “legetøj og spil” og overvej om andre målgrupper / emner bør udelades.

👶🏻 – Skru ned eller måske helt fjern tablets. Mere end 60% af 6 årige børn har deres egen tablet og 90% har adgang til tablet i hjemmet siger gamle tal fra 2017. Undersøgelser viser at børn bruger i gennemsnit 2 timer om dagen på tablets (!) og det foruden tid på mobilenheder.

👶🏻 – Sluk for kampagner og videovisninger i ulvetimen, i weekender, i ferier og på helligdage. Det bør alt andet lige flytte annoncevisninger til voksne.

👶🏻 – Begræns visninger til dansk sprog. Det synes også at fjerne en del sære videokanaler.

👶🏻 – Ekskluder apps – Videoer i Apps er generelt ofte en skidt oplevelse og må formodes at hive mange visninger til børn. Hvis det driller at få dem raslet ud så brug Google Ads Editor hvor øvelsen er en del nemmere.