Selvom målretningsmetoderne ved afvikling af in-stream eller eksempelvis bumper ads fra Google Ads på Youtube synes bedre de senere år er det er faktum at man får rigtigt mange som regel uønskede annoncevisninger af børn på Youtube børnekanaler. Dvs. ens videoannoncer ses rent faktisk af børn eller teenagere. Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt hvis målgruppen for kampagnen er voksne.
Årsagen er dels at Google simpelthen ikke kan målrette korrekt men kan også skyldes at børn benytter devices som deles med voksne eller at pågældende device er sat op af forældrene og Youtube videoer afvikles via deres Google konti. Er hensigten ikke at vise annoncerne til børn duer det naturligvis ikke.
Kan der være tale om samsening, dvs. den voksne er sammen med barnet mens der vises videoer på Youtube? Det kan man naturligvis ikke afvise og selvom fænomenet er mest kendt fra TV kan det naturligvis ske på Youtube. Jeg stiller mig særdeles tvivlende overfor det og man kan diskutere værdien i at afvikle annoncer under de forudsætninger så mine antagelser er at der ikke sker samsening i større stil.
Er man i tvivl om ens Youtube Ads annoncer vises til børn er det let at se hvor ens reklamer blev afviklet under “Indhold” -> “Hvor annoncer blev vist“. Her er fra en Youtube konto hvor målretningen er sat til personer med alder over 35 og stikprøvemæssigt når de Youtube kanaler checkes (klik på kanalens placering) virker det næppe som Youtube kanaler voksne ville opholde sig på.
Et andet sted man kan være heldig at få afsløret noget om hvem der reelt ser ens Youtube videoer er i en rapport som viser søgetermer der er benyttet i Youtube Ads. Det er nok en god ide at kigge over et længere tidsrum for at få et større overblik. Find denne rapport på kampagneniveau og er man heldig vil søgetermer optræde. Find den under “Hvor og hvornår der blev vist annoncer”
Her er et par tips til at undgå at Youtube annoncer vises til børn. Ja, 100% undgå det er umuligt men med et par tips er det muligt at reducere annoncevisningerne imod børn så budgettet bruges bedre og kampagnen er mere effektiv. Man har typisk allerede fravalgt “ukendt” under demografi og alder men som det ses af ovenstående eksempel er det ofte slet ikke effektivt nok.
👶🏻 – Udelad børnekanaler fra videovisninger. Det kan ikke gøres i et hug men brug nogle af de fine lister der eksisterer med over 1.000 Youtube børnekanaler. Gode lister kan Googles på nettet og selvom de er amerikanske er det en god start. Check løbende hvor dine Youtube annoncer vises og udelad hele kanaler med rund hånd.
👶🏻 – Ekskluder målgrupper som “legetøj og spil” og overvej om andre målgrupper / emner bør udelades.
👶🏻 – Skru ned eller måske helt fjern tablets. Mere end 60% af 6 årige børn har deres egen tablet og 90% har adgang til tablet i hjemmet siger gamle tal fra 2017. Undersøgelser viser at børn bruger i gennemsnit 2 timer om dagen på tablets (!) og det foruden tid på mobilenheder.
👶🏻 – Sluk for kampagner og videovisninger i ulvetimen, i weekender, i ferier og på helligdage. Det bør alt andet lige flytte annoncevisninger til voksne.
👶🏻 – Begræns visninger til dansk sprog. Det synes også at fjerne en del sære videokanaler.
👶🏻 – Ekskluder apps – Videoer i Apps er generelt ofte en skidt oplevelse og må formodes at hive mange visninger til børn. Hvis det driller at få dem raslet ud så brug Google Ads Editor hvor øvelsen er en del nemmere.
Disse råd er målrettet rene Youtube kampagner men vær opmærksom på at Performance Max også kan afvikle Youtube annoncer i stor stil. Ved hjælp af scripts kan man blandt andet afsløre hvor stor en del af budgettet der bruges på Youtube og man kan sagtens uploade lister med videoer for børn – det første tip – hvor ens annoncer ikke skal skal vises.
En anden vej at gå er at direkte målrette bestemte videoer og kanaler. Google tilbyder muligheden men man vil også opleve at det kan være svært at komme mål med at få tilstrækkeligt med visninger og det er naturligvis et større arbejde at håndplukke løbende. Til inspiration for dette arbejde kunne man afvikle Youtube som ren remarketing i en periode således man kun viser Youtube annoncer til tidligere besøgende på websitet.
Hvis i sidder med en Youtube annoncering som i synes er kørt af sporet og i oplever udfordringer som ovenstående kigger jeg gerne uforpligtende på opgaven. Det skinner helt sikkert igennem at jeg ikke er den store fan af den platform som en del af annonceringen og jeg giver gerne min ærlige vurdering af sagen.