Google Ads ønskeliste 2024

nov 15, 2024 | Google Ads

Google Ads freelancere, bureauer eller blot nogen der arbejder med Google Ads bliver ofte frusterede over mange forhold vedrørende Google Ads. Det kan være skæve målretningsmetoder, manglende kontrol, manglende indsigt i vigtige metrics og meget andet. Det kan også være med dialogen og supporten fra Google der frustrerer. Løbende introducerer Google Ads opdateringer af funktionaliteter, målretningsmetoder og meget andet. Det er absolut ikke fordi Google Ads platformen står stille. Der er nærmest dagligt nye forhold man kan og bør forholde sig til. Her er et lille udpluk af nyheder i Google Ads fra oktober 2024.

Google Ads
Nyheder

^
28. oktober 2024

Google annoncerer at “call-only ads” forsvinder og erstattes af et andet format

^
22. oktober 2024

Pmax kampagner tager prioritet over standard shipping kampagner.

^
21. oktober 2024

Travel feeds fra Google Hotel i søgeordsannoncer

^
21. oktober 2024

Pmax: eksperimenter med assets annonceres

^
15. oktober 2024

Annoncering af optimering imod profit bliver en optimeringsmulighed

^
09. oktober 2024

Store ratings rulles ud til flere lande

^
03. oktober 2024

 AI overview Ads rulles ud på mobil i US

Men hvad kunne vi ønske os, hvis vi havde indflydelse på udviklingsprocessen? I en tid hvor Black Friday og julehandel fylder meget hos en Google Ads freelancer som jeg og bureauer kunne det være interessant også at se på hvad en Google Ads ønskeliste kunne indeholde. Her er mit bud. I denne ønskeliste har jeg samlet nogle af de forbedringer og funktioner, som jeg tror kunne gøre platformen mere intuitiv, brugervenlig og effektiv i 2025. Og generelt reducere noget af den frustration jeg ved mange føler.

google ads ønskeliste

Læs med og lad os drømme om de muligheder, der kan hjælpe os alle med at optimere annonceringen i Google Ads og bruge platformen. Her er min Google Ads ønskeliste med fem ønsker i vilkårlig rækkefølge:

 

1. Flere Google Ads søgetermer

Helt centralt på Google Ads ønskelisten er flere søgetermer. Altså bedre dokumentation for hvilke søgetermer der matches med de valgte søgeord. Alle der arbejder med Google ved hvad jeg taler om så det behøver jeg ikke argumentere for nærmere. Status på manglen på søgetermer i Google Ads har jeg blogget om her.

2. Google Shopping splittesting

Tænk hvis man kunne splitteste feeds i Google Merchant Center? Alle der arbejder med Google Shopping kender til betydningen af at have et godt produktfeed. Man arbejder med titler, beskrivelser og billeder og meget andet og gør alt hvad der står i ens magt for at få et bedre feed. Via opsætning af regler i Google Merchant Center manipulerer man med feedet men man kan reelt set ikke rigtigt vurdere effekten præcist bortset fra løse vurderinger. Jeg har læst om løsninger hvor man har haft to feeds i to kampagner hvor man så har fortolket ud fra men tror ikke ikke rigtigt på det setup som i øvrigt virker ret komplekst at sætte op. Så kunne man teste eks. effektivt af at sætte produktets brandnavn først i titlen, billedetype A eller B ville det være en stor gevinst.

 

3. Drop samarbejdet med med Teleperformance!

Google har outsourcet en opgave til et eksternt firma – Teleperformance – som går ud på at kontakte Google Ads annoncører hvor de ser et potentiale. Teleperformance hyrer ganske unge mennesker og arbejder ud fra Barcelona i skrivende stund. Via popups i Google Ads interfacet eller mails tilbydes man konsultationer hvor agendaen typisk er; displaynetværket, Pmax, øgning af budgetter og skift til brede søgeord. Alle kontaktes uanset om det er virksomheder der selv håndterer Google Ads eller har udliciteret opgaven til en freelancer eller et bureau.

Jeg har prøvet sådan en konsultation og niveuaet er ganske lavt. Checker man de pågældende “Google Ads eksperter” på LinkedIn vil man opdage at de ofte har få måneders erfaring med Google Ads. Jeg synes man gør de unge mennesker en bjørnetjeneste. I diverse grupper på sociale medier latterliggøres de ofte.

teleperformance

Jeg synes Google skal droppe det samarbejde og bruge flere resurser på generel support via chat og telefon. Gerne mere dedikeret support til mindre og mellemstore Google Ads bureauer.

4. Drop nudging og gamification i Google Ads interfacet og i mails

Retorikken i Google Ads interfacet og i øvrigt i de mails Google Ads udsender bryder jeg mig ikke meget om. Man nudges til at vælge indstillinger som ofte IKKE skal vælges eller som man i det mindste tester før de automatisk etableres. Fællesnævneren for de insdtillinger er mistet kontrol, automatisering og bredere målretning. Muligvis kan enkelte vise sig gode men absolut ikke majoriteten. Jeg har skrevet om Google Ads automatiske anbefalinger tidligere og deres yderst uheldige effekt. Ukyndige bliver desværre nok forledt til at vælge dem og må betale prisen. Jeg er blevet kontaktet af kunder som spørger ind til om vi ikke skulle gøre det Google anbefaler. Og man må bruge energi og resurser på at forklare at det ikke forholder sig sådan som Google skriver og det skaber naturligvis en potentiel mistro.

Nudging finder sted overalt i interfacet og både under oprettelse af kampagner og i det daglige arbejde. Her er et lille udvalg

Nogle steder er sprogbrugen meget eksplicit som i ovenstående eksempler. Andre mere mere subtilt når man eksplicit forslår at opgradere i stedet for at blot ændre en kampagnetype til en anden. Opgradering antyder at man lander et bedre sted hvilket absolut ikke kan garanteres. Brugen af det lille ord effektivitet som er eneget ind mange steder er lidt det samme.

Brugen af gamification er tilsvarende uheldig efter min mening. Kontoscore begrebet reducerer arbejdet med Google Ads til en øvelse om at få en høj kontoscore som muligt og så er alt godt! Det er jeg naturligvis 100% uenig i. En Google ads konto kan sagtens fungere godt med en lav kontoscore.

Mit julegaveønske fra Google er således at der i interfacet og i mails kommunikeres mere klart og nøgternt om hvad det indebærer at følge Googles anbefalinger. At de på ingen måde er garanti for succes.

5. Fix målretning på displaynetværket og i Youtube Ads

Målretningsmetoder på displaynetværket og i Youtube Ads ER en svær størrelse. Jeg har blogget om udeladelse af Youtube kanaler i fremmedsprog og hvordan man kan undgå at vise annoncer til børn i Youtube Ads. Tilsvarende på displaynetværket hvor man skal gøre store krumspring for at finde kvalitetstrafik. Der er simpelthen et gab imellem hvordan målretningsmetoderne præsenteres og hvad konkret får ud af at vise annoncer på de kanaler.

Det kunne jeg godt tænkt mig Google adresserede. Enten ved ærligt at kommunikere at der er rigtigt mange junkvisninger på displaynetværket og i Youtube Ads eller gjorde en større indsats for at rode op blandt indholdsudbydere der viser annoncer. Måske handler det om at Google for bredt fortolker signaler? Der er på papiret meget spændende målgrupper man kan ramme men de giver i realiteten annoncevisninger og kliks hvor det ikke giver mening at ens kundeemner befinder sig. Det være sig sære apps, sære websites og i forlængelse af sære Youtube videoer.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og særligt Google Ads samt SEO men rådgiver bredt om digital marketing. Som freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.