De fleste kender betydningen af Google Business Profile (tidligere Google My Business) for særligt lokale virksomheder. En sådan profil viser blandt andet rutevejledning til virksomheden og åbningstider men også de meget vigtige Google anmeldelser. Jeg bruger enhver lejlighed til at forklare mine kunder at Google Business Profile har enorm betydning for deres lokale tilstedeværelse og for brandsøgninger. At få styr på den profil er en vigtig del af SEO og skal prioriteres.
Her har jeg skrevet om tips til Google Business Profile, om man skal prioritere Google Business Profile eller Trustpilot anmeldelser og om QR koder til anmeldelser på Google Business Profile.
Noget tyder på at Google rykker lige nu på den såkaldte Google Brand Profile som er en anden måde at præsentere en virksomhed eller snarere brand på i Googles økosystem. At Google Brand Profile fylder mere i billedet lige nu skyldes flere forhold:
- Google annoncerede ved Google Marketing Live 2024, at de ville lancere visuelle brandprofiler direkte i Search, som viser brandets værdier, billeder, videoer, kundeanmeldelser, tilbud osv. Annoncering ved siden af brandet ved stadigvæk være en del af konceptet.
- Google tester nu “Brand Profiles” i Merchant Center Next så webshopejere kan fremvise deres brandhistorie, værdier, produktkategorier, beskrivelser, billeder og videoer i et særskilt brandafsnit.
- Google er begyndt at give indsigt (insights) i, hvordan kunder interagerer med brandets profilindhold.
- Google er begyndt at invitere til adgang til Google Brand Profile. Enkelte af mine kunder begynder således at få mails omkring og adgang deres Google Brand Profile.
- Og mere generelt. Meget i Googles økosystem er i opbrud. “AI overviews” er et af de tiltag. Forsøg på at bedre strukturere nettet via introduktion af brandprofiler er muligvis en hjælp for Google. Brandet som entitet vil således være en vigtig del af Google Knowledge Graph.
Google Brand Profile er lige nu tilgængelig i en tidlig udgave i Danmark men kun for udvalgte virksomheder. Man kan dog forholdsvis lidt på profilen lige nu. Den er som nævnt delvist koblet op på Google Merchant Center hvor man kan påføres links til sociale medier. Visninger af disse er dog begrænset til USA lige nu. Forsendelse og promoveringer synes også at være en del af Google Profile. Derudover kan man påføre billeder og rette i et tekst som maksimalt kan være 500 karakterer.
Som nævnt er der visse tal for brandprofilens rækkevidde tilgængelige og disse tal brydes op på demografi. Det har Google Business Profile som bekendt ikke.
Det er således væsentligt at hæfte sig ved at Google Brand Profile og Google My Business er to forskellige entiter som har forskelligt sigte. Her er en oversigt baseret på Googles egen dokumentation:
| Emne | Google Business Profile | Google Brand Profile |
|---|---|---|
| Formål | Synlighed i Google Søgning og Maps for lokale virksomheder. | Styring af et online brand på tværs af Google-tjenester (fx YouTube, Merchant/brand-visninger). |
| Synlighed | Maps, lokale søgeresultater og lokale paneler (Knowledge Panel). | Brand-sektioner i Search/Shopping/YouTube — fokus på brandidentitet og produkter. |
| Egnet til | Fysiske butikker, kontorer, lokale serviceudbydere. | Brands, e-handlere, YouTube-kanaler og organisationer uden lokal adresse-fokus. |
| Håndtering | Google Business Profile Manager (tidligere GMB). | Brandkontoer/sektioner via Google-konti, Merchant Center eller YouTube (afhængigt af funktion). |
| Primære funktioner | Åbningstider, adresse, anmeldelser, fotos, opslag, beskeder, book-links. | Brand-beskrivelser, billeder, videoer, produktkataloger og brand-insights (i visse produkter). |
| Effekt på SEO | Stor for lokal SEO og lokal synlighed (Maps + lokale søgninger). | Styrker brand-søgninger og shopping/brandvisninger |
Der er dog flere forhold som rejser spørgsmål om Google Brand Profile lige nu:
1. Hvorfor er profilen koblet så meget op på Google Merchant Center? Skyldes det at Google Brand Profile i første omgang kun bliver tilgængelig for webshops? Eller bliver profilen kun for webshops?
2. Hvorfor fungerer og eksisterer Google Brand Profile ikke blot i forlængelse af Google My Business? Som det er nu vil oplysninger som links, billeder, tekster og sociale profiler skulle vedligeholdes flere steder.
3. Hvem tildeles en Google Brand Profile? alle der har en virksomhed med en lokal repræsentation kan som bekendt få en Google Business Profile men jeg tænker ikke den lokale kiropraktor eller en lille restaurant får en Google Brand Profile. Men man ved naturligvis aldrig.
4. Hvornår udløses en Google Brand Profile i forhold til en Google Business Profile i søgeresultater og AI overviews? Det må nødvendigvis handle om geografi men naturligvis også søgeintention.
5. I entiteten Google Business Profile kan som bekendt have en profil per adresse/lokation. Men hvordan hænger det sammen for entiteten Google Brand Profile? Man kan jo have et globalt brand og skal være i stand til at præsentere brandprofilen på flere sprog? Kan en virksomhed i øvrigt have flere brands i samme land men kun et Google Merchant Center? Det har man man jo typisk hvis man har en webshop?
Så spørgsmål er der nok af, men har man muligheder for at tilgå sin egen Google Brand Profile synes jeg endeligt man skal komme i gang. Profilen vil være der uanset om man vil det eller ej. Så man kan lige så godt få så meget ud af formatet som muligt.
Hvis i har svært ved at navigere i Googles univers af Google Brand Profiler, Google My Business, Google Merchant Center, Google Ads, søgemaskineoptimering og alt det andet giver jeg gerne mit besyv med. Det indebærer at jeg tager et kig på jeres opsætning og vurderer om der er lavthængende frugter og om der er basis for et længere samarbejde.

![Forandrer AI søgemaskineoptimering? – [sept 2025]](https://kimfalkner.dk/wp-content/uploads/2025/08/ai-seo-400x250.png)




