Et spørgsmål jeg ofte får er hvordan jeg bruger AI i digital markedsføring. Jeg tænker spørgsmålet opstår fordi mange er fanget i kun at skrive tekster og generere halvdårlige billeder med AI. Man bruger AI til at skrive nyhedsbreve, opslag på sociale medier og til websitet men ikke mere. Og det er synd. Mulighederne er legio.
Det er også den problemstilling at megen AI generet indhold er temmelig gennemskueligt. Publikum er ofte ligeglad med åbenlyst AI generede tekster og billeder. Begge vil ofte endda irritere. Der er imidlertid et enormt potentiale til at bruge AI til digital markedsføring. Jeg taler ikke om automatiseringer af hele arbejdsgange eller funktioner men mange både småopgaver og større komplekse opgaver som tidligere har krævet specialister, eksterne resurser eller megen energi. Herunder en række typiske opgaver jeg har løst med AI i digital markedsføring den senere tid. Listen er helt i vilkårlig rækkefølge og til inspiration.
1. Alders- og kønssegmentering af lister med navn med AI
AI kan let klassificere en liste med personnavne og segmentere i køn og alder. Upload en liste med nyhedsbrevmodtagere eller eksempelvis leads. Giv en simpel instruks og man får noget som nedenstående. Det er åbenlyst at der er problemer med udenlandske navne men det er til at overse.
Hvad kan man bruge sådan en analyse til? Er listen et resultat af en markedsføringsindsats er det naturligvis interessant at se om demografien matcher det ønskede og målet med kampagnen. Nedenstående har en overvægt i segmentet 65+ ift. det man ønskede.
En anden mulighed er naturligvis at bruge AI til at segmentere og opdele listen i dellister. Er det en liste med modtagere af et nyhedsbrev kunne tilrette kommunikationen til 50+ i et et nyhedsbrev og 50- i et andet.

2. HTML5 bannere med AI
HTML5 bannerformatet har altid være en mulighed hvis man ville løfte sit setup fra statiske bannere eller eksempelvis responsive bannere i Google Ads. Med animation kan man skabe mere blikfang og sikkert kliks.
Produktionen af HTML5 har imidlertid ikke været så enkel. Det krævede en designer med kyndige emner udi kodning eller værktøj som ikke findes i gratis versioner.
HTML5 bannere kan faktisk laves af AI. her er et eksempel og guide til produktion af HTML5 bannere med AI.
3. Kodning af tracking af formularer med AI
Jeg oplever løbende udfordringer med etablering af korrekte tracking af særligt formularer. der findes myriader af forskellige platforme for har deres egne måde at reagere på. Ofte ønsker man at etablere Google Ads udvidede konverteringer eller måske import af konverteringer fra disse formularer. Typisk er der ikke meget at hente hos de pågældende udbydere af disse platforme.
Dette eksempel er vedrørende Bookly. Et kendt plugin til bookning som ikke umiddelbart kan håndtere den slags tracking. AI bibringer mig en forståelse for mulighederne og hjælper mig i mål.
![]()
4. Kodning af QR kode generator med AI
AI kan kode hele applikationer eller delementer til websites og apps. Her er en QR generator til anmeldelser jeg kodede ved hjælp af AI. Udgangspunktet var et screenshot af en tilsvarende QR kode generator og en lang række prompts.
Det er en klar udvidelse af mit kompetenceområde at kunne udvikle den slags til mig selv og mine kunder. Som med alt andet AI kræver det tålmodighed og en generel forståelse for udvikling og kodning.
5. Analyse af større datasæt med AI
AI er fortrinligt at analysere større datasæt. Et eksempel er her hvor jeg analyserer et blogunivers med AI. Har man et større datasæt med data i kolonner er de nemt at få AI til at analysere sammenhænge og finde mønstre. Det kan være kundedata, lister med poster fra sociale medier eller enhver liste som er svært overskuelig. AI kan i samme ombæring rense data og udpege outliers.
6. Google Ads scripts med AI
AI er rigtig god til Google Ads scripts. De scripts der skrives er absolut ikke fejlfri og man skal typisk igennem flere iterationer og foretage fejlretninger. Man kan ofte undre sig over at grundlæggende forhold omkring Google Ads scripts ikke forstås af AI men syntax er der sjældent problemer med. Så det kræver tålmodighed og en generel forståelse for programmering.
Jeg har eksempelvis brugt AI til at hjælpe med et Google Ads script til prissammenligning, Google Ads script til håndtering af størrelser i Google Shopping og til et script til at udelade Youtube kanaler i fremmedsprog i Google Ads.
Det man savner i arbejdet med AI og Google Ads scripts er at LLM’er som Claude og ChatGpt kan arbejde direkte i Google Ads interfacet og analysere fejl så man ikke manuelt skal kopiere frem og tilbage. Det kommer helt sikkert!

7. Oprettelse af statisk HTML sitemap til SEO med AI
Forleden havde jeg en udfordring med at skulle generere et statisk HTML sitemap til SEO. Platformen var WordPress men de plugins til at generere HTML sitemaps jeg testede virkede ikke efter hensigten. Der blev listet NOINDEXEDE sider i sitemappet og jeg havde ikke megen kontrol over anchortekster. Det virkede tungt at skulle filtrere sider fra som jeg ikke ønskede i sitemappet i de plugins. Det duede ikke så AI var en stor hjælp.
Løsningen var at lade Screaming Frog crawle websitet og lade ChatGpt generere et statisk sitemap i HTML. Det sitemap kunne umiddelbart uploades til WordPress. Det krævede kun 2-3 prompts hvor jeg definerede ønsker til anchortekster og hvilke sider der skulle indgå i sitemappet. Det færdige sitemap kan ses her. Ja, det vil ikke reagere på nye sider i WordPress og tilføje dem til sitemappet. Det var heller ikke formålet og sitemappet virker fint. Workload var ca. 15 minutter
8. Strukturering af Google Ads kampagner og søgeordsanalyse med AI
Jeg gør en del i markedsføring af lejeboliger med Google Ads og netop det marked er et godt eksempel på et område med høj søgevolumen og mange potentielle søgeord. Kaster man sig over sådan en opgave kan AI være en rigtig god resurce til at strukture og til inspiration. Det man generelt savner er at værktøjerne har adgang til søgevolumen så der ikke foreslås søgeord med lav volumen. Jeg tænker det kommer! Værktøjerne tilbyder i øvrigt også at eksportere strukturer ud. Eksporter som direkte kan importeres i Google Sheets eller Google Ads Editor.

9. Debugging af consent problemstillinger med AI
Consent er for mig et et de mere komplekse problemstillinger. Området synes at udvikle sig konstant og det kan være svært at holde rede på teknologier, platforme, implementeringsmuligheder og tredjepartsværktøj. Det som fungerede den ene dag kan vise sig problematisk den næste.
Dokumentation på consent, Google Consent Mode, tracking og meget mere synes rodet. Man risikerer at lande de forkerte steder og sætte sig ind i noget som er forældet hvadenten man konsulterer Googles dokumentation eller andetsteds. Tænk på hvor mange mulige optioner der er for at etablere en cookiepopup, Google Consent Mode via Google Tag Manager, plugings og hardcodede løsninger.
Jeg synes AI er god til at anvise mere klare anvisninger til at etablere consent og debugge på fejl.

10. Generel research og strukturering af emner med AI
Jeg oplever efterhånden at AI kan være bedre end Google til research i visse situationer, fordi AI ikke bare præsenterer links, men bearbejder informationen. AI kan opsummere, spare tid og strukturere indhold på et helt andet niveau end Google. Særligt spare tid er en vigtig faktor for en digital marketing freelancer som mig. Nyere udvikling i LLM’er gør også at AI kan elaborere på tidligere svar og således indgå i et ping-pong forløb af research.
AI kan også kombinere elementer som ikke fremgår af websites og en researchfase med AI kan hurtigt blive til ideudvikling. Her er et eksempel på basisresearch omkring “cykelkaffe” for et firma der tilbyder blandt andet et kaffeabonnement.

11. Generering af CSS med AI
CSS har aldrig været min livret og jeg har været temmeligt lost når småjusteringer skulle laves på websitet. AI kan sagtens lave CSS og det er er enorm hjælp at sådanne småopgaver kan udliciteres til AI. AI kan både generere CSS men også indarbejde styling direkte i HTML.

12. Hjælp til valg af software og instrukser til at komme i gang
Mange småopgaver kan man være i tvivl om hvordan bedst løses. Mange småopgave kan man slet ikke selv løse uden viden om hvordan værktøj fungerer. Der bruger jeg AI til at foreslå løsninger og bringe mig hurtigt i gang. Her havde jeg en opgave med at retouchere tekst bort fra en billede. En tekst der lå henover en betonbaggrund og således ikke lod sig fixe på en let måde i et simpelt værktøj jeg kendte. Claude.ai som jeg benyttede kiggede på billedet og anviste et gratis onlineværktøj og kommer med præcise instruktioner. Udfordringen var løst på under 5 minutter og jeg lærte det til næste gang.

Er i på vej med næste skridt med AI?
Jeg stiller mig ikke i køen af dem der titulerer sig AI specialister og udbyder mere eller mindre ligegyldige kurser i AI. Jeg er således absolut ikke ekspert i AI i digital markedsføring men jeg har en nysgerrig tilgang til AI og oplever at det gradvist letter min hverdag og udvikler min digitale freelance forretning. Det til glæde for mig selv og mine kunder. Ræk endeligt ud til mig hvis i føler der er et uudnyttet potentiale omkring AI , Google Ads og SEO hos jer. Så giver jeg gerne mit besyv med.

![Forandrer AI søgemaskineoptimering? – [sept 2025]](https://kimfalkner.dk/wp-content/uploads/2025/08/ai-seo-400x250.png)




