Femfaktormodellen (Costa & McCrae) er en anerkendt og empirisk baseret model til beskrivelse af karaktertræk. Modellen har blandt andet fundet vej ind i rekrutteringsarbejde men er tænkt som en generel beskrivelse af personkaraktertræk. Disse fem er neuroticisme, udadvendthed, åbenhed, venlighed og samvittighedsfuldhed. Alle besidder de fem karaktertræk i større eller mindre grad og det antages at specielle kombinationer gør personen mere eller mindre godt fungerende i specielle sammenhænge. Derfor den store interesse for modellen inden for rekruttering. Hvilke træk skal en dygtig Google Ads specialist egentligt have? Jeg taler her ikke udelukkende personlighedstræk men også hvilke kompetencer som er centrale for en dygtig Google Ads specialist. Ligesom femfaktormodellen har jeg kogt det ned til 5 egenskaber jeg mener den dygtige Google Ads specialist besidder.

1. Kritisk sans
En dygtig Google Ads specialist har i den grad en kritisk sans. Den kritiske sans går dels på de anbefalinger Google Ads vil foreslå. Man kan møde noget som dette “Byd mere effektivt med “Maksimér antal konverteringer” ved hjælp af en mål-CPA“, “Brug Displayudvidelse” og “Føj dine produkter til en ny Performance Max-kampagne” i Google Ads interfacet. Den dygtige Google Ads specialist ved at de forslag er yderst spekulative og ekstremt usikre. Den udygtige gør ikke men tager dem for pålydende.
Den kritiske sans gælder også overfor det setup Google Ads specialisten møder. Er det realistisk at komme i mål med annoncebudgettet, platformen, landingsiderne, konverteringssporingen og hele kundens forretningsmodel? Kan man stå sig i konkurrencen? Og er der tilstrækkelig tid til at udføre et godt stykke arbejde? Jeg er inde på her at det er en fornem pligt for en Google Ads specialist at udfordre og have kritisk sans overfor de arbejdsvilkår der udstikkes. Den kritiske sans står her ikke alene men bruges konstruktivt til at foreslå forbedringer eller alternativer til de opsatte rammer for Google Ads kampagnerne. Nogen pleaser behøver man absolut ikke være men melde ærligt ud!
Kritisk sans kræves også ofte i fortolkningen af de resultater der er skabt. Med de vilkår under hvilke der afvikles konverteringssporing bør man være åben for bredere fortolkninger af resultater og effekter af Google Ads annonceringen end det som øjet ser i Google Ads interfacet. Igen – det er helt centralt at være kritisk i sin tænkning.
2. Teknisk forståelse
Tidligere kunne en dygtig Google Ads specialist nøjes med at befinde sig de basale steder i Google Ads interface og optimere på eksempelvis klikpriser, søgeord, annoncer og påføre negative søgeord. I dag kræves en del mere. Uden erfaring med Google Tag Manager står man ret svagt i opsætningen af konverteringssporing og produkttagging og meget mere . Uden forståelse for det efterhånden ret komplicerede produkt Google Analytics 4 og dets begrænsninger står man også svagt.
Særligt for webshops er det centralt at man har forståelse for produktfeeds og manipulering af feeds. Evnen til at bruge Google Ads scripts opfatter jeg også som vigtigere og vigtigere. Men generelt også integration af øvrige værktøj eller bare Google Sheets til analyse bør være en del af den dygtige Google Ads specialists værktøjskasse.
Man kan andre ikke løse de mere tekniske opgaver? Muligvis men det besværliggør og forlænger processer og det kan være en udfordring i mindre organisationer som ikke har resurser på tværs. En full-stacker Google Ads specialist har således en teknisk indsigt!
3. Bred erfaring
En dygtig Google Ads specialist har et bredt erfaringsgrundlag fra mange brancher. Erfaring som kan danne baggrund for den næste Google Ads kampagne og kunde. Har man eksempelvis bare een gang opsat Google Ads i nogle af de svære brancher kender man til hvilke søgeord, negative søgeord, annonceformuleringer og landingssider som bør virke. Man har også en forståelse for forretningsmålene, klikpriser og konkurrencen. Noget af den viden inden for eksempelvis markedsføring af terapeuter og annoncering for lejeboliger har jeg forsøgt at formidle.
Forretningsforståelse og erfaring opnås ikke udelukkende ved årelang brug af Google Ads i forskellige branchen men ved generelt at være et nysgerrigt menneske som interesserer sig for forretningsvilkår, markedsføring og vores samfund. Den dygtige Google Ads specialist har næsen ude og fanger ny lovgivning, nye trends eller måske konkurrentaktiviteter som kan have betydning for Google Ads performance. Den dygtige Google Ads specialist kan således trække på tidligere læringer fra samme eller beslægtede brancher.
Bred erfaring rummer også viden om andre trafikkanaler. Særligt min viden om SEO og samspillet mellem Google Ads og SEO bringer jeg ofte i spil. En viden om UX er naturligvis også vigtig.
4. Kommercielt tænkende
Nogle ville måske kalde det analytiske evner. Altså evnen til at analysere CTR, konverteringsrater, ROAS og CPA for at forbedre resultaterne. Jeg kalder det kommercielt tænkende. Altså en evne ud over analytiske evner til hele tiden at have fokus på hvor annoncekronerne og budgettet bedst bruges og hvad der rører sig i branchen og hos konkurrenter. Den kommercielt tænkende pauser billige leads med lav CPA på bestemte søgeord fordi vedkommende vurderer at de leads har lav kvalitet og bruger budgettet på leads med højere kvalitet men højere CPA. Meget kan ikke måles og den kommercielt tænkende har et lag af intuition og dyb forretningsforståelse at trække på. Den udygtige kigger udelukkende på tallenes numeriske værdi og drager konklusioner derfra. Den kommercielt tænkende har en indsigt i og forståelse for adfærd på B2B og B2C markeder og formår at skabe succesfulde Google Ads kampagner derudfra.
5. Ild i øjnene
“Ild i øjnene” er nok den sværeste faktor at beskrive. Det er generelt svært at få succes i 2025 med digitale indsatser. I de fleste brancher er der rigtigt mange om buddet. Det er ikke usædvanligt at 20-25 webshops med nogenlunde ens sortiment kæmper om kunderne i en given branche og der kan sagtens være 10-15 alene i Google Ads der kæmper om 2-3-4 annonceplaceringer i toppen og Google Shopping positionerne. Er du i tvivl om lødigheden i det udsagn så tag et kig i auktionsindsigten i Google Ads eller i Google Merchant Center. Evt. blot lidt Googling efter produkter / ydelser i den branche man befinder sig i.
Mit mantra er at succes kræver den rigtige forretningsmodel, den rigtige platform og den rigtige trafik. Som minimum må der være en dygtig Google Ads specialist i spil som virkeligt brænder for sagen, tager initiativ og er ivrig efter at opnå resultater. Så et vist niveau af “ild i øjnene” er påkrævet. Bliver Google Ads eller andre digitale discliner uengageret “venstrehåndsarbejde” tvivler jeg man kommer i mål. “Ild i øjnene” er naturligvis også en faktor bag ønsket om at fortsat dygtiggøre sig i Google Ads platformen og digital markedsføring i bred forstand.
Konklusion på det der skaber en dygtig Google Ads specialist
De fem ovennævnte størrelser skal være på plads. Er man i gang med at rekruttere en Google Ads specialist er det gode forhold at få på plads. Nogle vil mene at kommunikation og samarbejdsevner også er helt centrale. Det er også vigtigt men mere hygejnefaktorer i min verden. Selvfølgeligt er det centralt at man kan kommunikere sin kampagnestrategi og mål på en for en kunde eller ledelse forståelig måde og at man ikke bringer sig i en konfliktsituation med omgivelserne. Men det gælder naturligvis i alle arbejdsforhold.
Nogle vil også fremhæve kreative evner og særligt skrivefærdigheder som en nødvendig spidskompetance. Jeg er ikke sikker på vi er der stadigvæk. Med AI kan man langt hen af vejen kompensere hvis man ikke har kreative evner. “Giv mig 5 eksempler på overskrifter til Google Ads annoncer på max. 30 tegn og ordet tandlæge skal indgå i alle overskrifter“. Så hvor jeg tidligere ville have fremhævet evner til at kunne formulere annoncetekster er jeg ikke længere så sikker på det at det er så vigtigt.