Håndtering af Google Ads frustration – Stephen Covey’s model

14 apr 2025 – Læsetid: 7 min. – Antal ord: 1359

Google Ads kan skabe frustration af flere årsager. Google ændrer jævnligt deres annonceplatform og funktioner og nye regler og policies implementeres uden megen varsel. Klikpriser og performance kan skifte uden åbenlys årsag. Stigende klikpriser har faktisk været en realitet i mange år. Jeg husker da man kunne få kvalitetskliks for DKK 1-2. De samme kliks kan sagtens koste DKK 25-50 i dag!

Tab af kontrol er også lidt af en overskrift for Google Ads disse år hvor nye kampagnetyper presses ned over os. PMAX har været een af dem. Uforudsigeligheden er et faktum, Det Google Ads setup som fungerer godt på den ene konto virker dårligt på det anden. Hvor digitale bureauer tidligere kunne have et framework og ens tilgange på tværs af alle konti må de indse at det ikke holder i 2025. Eksempelvis PMAX fungerer således godt på een kunde men dårligt på en anden.

Tracking og håndtering af consent er blevet en hel og meget kompleks disciplin for sig selv og meget vigtig for kampagneafvikling og kampagneperformance i Google Ads. Nogle man konkurrerer med i Google Ads respekterer måske slet ikke consent hvilket giver dem en konkurrencefordel. Det bidrager også til frustrationen. 

Distinktionen mellem performancemarketing og branding fylder mere og mere og det scenarie kan det være svært at navigere i og prioritere i. Hvordan afvejer man Google Ads og performancemarketing med branding?

På den anden side kan mødes af urealistiske forventninger fra kundesiden til budget vs. resultater. Mange har ikke helt forståelse for at succes med Google Ads ikke kun handler om kampagneafvikling og budget men er et komplekst samspil mellem kampagneafvikling, platform og forretningsmodel.

Googles svage support hvor supportcases skifter mellem forskellige supportere og det er umuligt at få en samlet status er også frustrerende. Googles aggressive tilgang med deres outsourcing af en art salgsfunktion af Google Ads til firmaet Teleperformance er et kapitel for sig. Frustrationen er stor når de kontakters ens kunder og taler varmt for Pmax, brede søgeord og det som de normalt forsøger at sælge ind.

Det er helt forståeligt at selv en dygtig Google Ads specialist vil opleve frustration og nogle gange står ret magtesløse overfor disse udfordringer. Kunderne til Google Ads er naturligvis også frustrerede og de mange skift af bureauer sker sikkert i den erkendelse.

Modellen og Google Ads

Stephen Covey’s “Circle of Concern” er et koncept fra bogen “The 7 Habits of Highly Effective People“. Formålet med denne model er at hjælpe individer med at identificere og adskille de bekymringer, de har, fra de områder, hvor de faktisk har indflydelse. Ved at fokusere på de ting, vi kan kontrollere eller påvirke, kan vi arbejde mere proaktivt og effektivt, hvilket kan reducere stress og øge vores handlekraft.

Circle of Concern (Bekymringscirklen) – Det vi bekymrer os om, men ikke kan kontrollere

Circle of Influence (Indflydelsescirklen)  – Det vi faktisk kan påvirke og ændre (Circle of Influence)

Circle of Control (Kontrolcirklen) – det vi rent faktisk kan kontrollere

Der er i øvrigt nogle interessante paralleller mellem Stephen Covey‘s “Circle of Concern” og Sindsrobønnen, selvom de kommer fra forskellige traditioner. Hvor sindsrobønnen har et spirituelt udgangspunkt og beder om guddommelig hjælp er Covey’s model mere sekulær og fokuserer på personlig effektivitet og lederskab.

Ligheden ligger i accepten af, hvad vi kan og ikke kan kontrollere, Det samme gælder sig gældende for Google Ads platformen. Vi må ganske enkelt erkende at meget er ude af vores kontrol og vi må fokusere på det vi reelt kan påvirke og kontrollere. Arbejdet med Google Ads kan faktisk rigtig fint passe ind i “Circle of Concern”-modellen og måske være med at strukturere den frustration der kan opleves. Her er et overblik

circle of concern - google ads

Circle of Concern (yderste cirkel):

  • Globale økonomiske forhold
  • Konkurrenters brug af Google Ads
  • Googles algoritmeændringer
  • Generelle forbrugertrends
  • Sæsonudsving i markedet
  • Krav til consent og cookies
  • Disruptive faktorer som Temu

Circle of Influence (mellemste cirkel):

  • Budget og budgetallokering mellem kampagner
  • Valg af søgeord og målgrupper
  • Annoncetekster og call-to-actions
  • Landingssider og konverteringsoptimering

Circle of Control (inderste cirkel):

  • Din egen arbejdsindsats og tidsstyring
  • Kvaliteten af dit analysearbejde
  • Din løbende opkvalificering og læring i Google Ads
  • Q/A og forbedring af Google Ads tracking
  • Din kommunikation med kunden
  • Din dokumentation og rapportering

Ved at fokusere primært på Circle of Influence og Circle of Control kan man arbejde mere effektivt med Google Ads og reducere frustration, da man bruger energien på de ting, man faktisk kan påvirke. For eksempel er det mere produktivt at finpudse sine annoncer end at bekymre sig om Googles næste ændring af annonceplatformen. I mit arbejde med Google er jeg fuldt bevidst om at fokusere på Circle of Control men er også bevidst om at sandsynligvis ikke kommer i mål med Google Ads uden at influere på Circle of Influence. Kan man helt se bort fra Circle of Concern? Nej – naturligvis ikke. En dygtig Google Ads specialist har øje for Google Ads platformens udvikling og hvad der rører sig på markedet men lader sig ikke frustrere.

Oplever i frustration med Google Ads og har måske været igennem flere skift af digitale bureauer? Måske har i overvejelser om i får værdi i forhold til hvad det koster at håndtere Google Ads? Jeg kigger gerne uforpligtende på en Google Ads opsætning og giver min ærlige vurdering. Det kan sagtens være at Google Ads slet ikke er det rette valg og den bedste måde at reducere frustrationen helt er at droppe Google Ads.

Kim Falkner

Digital marketing og Google Ads freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser som digital freelancer og naturligvis ingen bindinger på samarbejde. Som freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.