Hvad koster håndtering af Google Ads?

4 maj 2024 – Læsetid: 20 min. – Antal ord: 3916

Prøv at google “hvad koster Google Ads” og der vil dukke mange gode artikler op som diskuterer klikpriser og hvordan klikpriser hænger sammen med auktionen, annoncens relevans, budgivningen, landingssiden og meget mere. En anden vinkel kan være hvorledes det rette annoncebudget ser ud. Det er for så vidt meget interessant men ikke min ærinde her. Den anden del af “hvad koster Google Ads” og hvad der måske også gemmer sig bag søgeintentionen “hvad koster Google Ads” er hvad “hvad koster HÅNDTERING af Google Ads”. Det der med andre ord skal betales for kontovedligehold af Google Ads til bureauet eller freelanceren. Prisen på den anden del af grisen med andre ord.

Denne udgift skal og hvordan den kan og bør være sammensat skal således diskuteres her. Det kan jo være en anseelig størrelse og udgøre en stor del af den samlede udgift til Google Ads. Det er vigtigt at når man indgår et aftalegrundlag med et bureau eller freelancer at det beløb man aftaler til vedligehold af Google Ads kontoen er realistisk og afspejler det reelle tidsforbrug. Ingen af partnerne kan være interesserede i fejlskøn her. Derudover som senere diskuteres kan det være en ide at sondre mellem initial opsætning og senere kontovedligehold. Det kommer jeg også ind på.

En særlig case som desværre var ret almindelig for år tilbage var at de samlede udgifter til Google Ads ikke var sondret ud i udgifter til Google og udgifter til håndtering. Man modtog en samlet faktura fra bureauet og det var således skjult hvad man betalte for håndteringen. Denne model findes forhåbentligt ikke i 2024 men er det tilfældet for den der læser dette så spring endeligt til konklusionen på dette blogindlæg og ræk ud til mig!

Værsgo’ Over 3.000 ord om prisen på kontohåndtering af Google Ads!

Selvfølgeligt kan der komme nye ydelser der skal annonceres for, nye landingssider, kampagner- eller sæsonforhold og løbende rettelser i kommunikationen som gør at kampagner og annoncer skal tilrettes. Men nogle brancher er jo temmelig konservative og stillestående. Tandlægebranchen er et godt eksempel på en branche som bruger forholdsmæssigt mange midler på Google Ads men som er ret stillestående. Hvor ofte får en tandlæge nye ydelser der kræver en ny annoncegruppe? Hvor ofte opstår der pludseligt nye søgeord for tandlægeydelser? Hvor ofte kører tandlæger kampagner? Yderst sjældent kan man svare på alle tre spørgsmål. På den måde er der mange brancher hvor en Google Ads konto ikke kræver den helt store udvikling og vedligehold når den først fint er i luften. Man skal også forestille sig at man over tid lærer hvilke søgeord der perfomrancer bedst og hvilke virkemidler der rykker i klik- og konverteringsrate så der vil også være en tendens til at en Google Ads konto bliver enklere over tid.

Der kan komme forhold som “Google Consent Mode v2”, opsætning af remarketing eller Youtube annoncering ligesom Google kan tilbyde nye annonceudvidelser, nye kampagnetyper og meget andet der skal testes og måske implementeres. Sådan noget vil afføde særlige opgaver som kan ligge lidt uden om den månedlige kontovedligehold. I ovenstående på min kunde ser jeg eksempelvis implementering af “Google Consent Mode v2” i måned 21 og etablering af remarketing i måned 9 og 10. Det krævede en ekstra time eller to.

Men som udgangspunkt skal udgifterne til kontovedligehold helst falde markant over tid. Så betaler man det samme beløb igen og igen til bureauet uden der har været de ekstra opgaver og ændringer så er det nok en god ide at checke ændringshistorikken i Google Ads og vurdere om der i det hele taget laves noget?

klikpriser google ads tandlæger

Andre brancher er imidlertid noget anderledes. Der kan være tale om meget lavere klikpriser og lav søgevolumen og man vil nogle gange søge over i brede søgeord som er mere vedligeholdelseskrævende. Tilmed kan der være kampagner, sæsonudsving og en strøm af nye produkter men samlet set sagtens et meget mindre månedsbudget.

Så man kan stå i en situation at der skal bruges mindre tid på en Google Ads konto med en månedligt forbrugt på DKK 15.000 – 20.000 end en konto med en forbrug på DKK 3.000 – 4.000. Pris for håndteringen  kan således andrage måske 10% for kontoen med det høje forbrug men 30% for kontoen med det lille forbrug. Man kan komme i situationer hvor der er et decideret usundt forhold imellem annoncebudgettet og prisen på håndteringen af Google Ads men med fuld gennemsigtighed bør kunden være klar over dette.

 

google ads ferier

Men skal der så ske en regulering af det man betaler på håndtering af Google Ads hvis noget pauses i ferieperioder? Ja, vil jeg mene. Løses der færre opgaver af bureauet eller freelanceren skal det naturligvis koste mindre.

6. Brugen af PMAX i kontoen og betydning for prisen

Jeg faldt forleden over en Google Ads konto som bestod af een Pmax kampagne. Det var ikke en webshop. De aktiver der var uploadede lignede ret meget standardforslag fra Google og de benyttede billeder var taget fra kampagnens landingsside. Der var ikke tilknyttet negative søgeord og der var ikke tilknyttet lister med negative placeringer. Der var heller ikke tilknyttet scripts på kontoniveau. Scripts er som bekendt en vigtig måde at afsløre performance på PMAX kampagner.

I nogle problemstillinger kan PMAX være et godt valg men det bør bare have ret stor betydning for hvordan der afregnes. En sådan kampagner kræver meget mindre vedligehold, analyse og opsætning. Kontoen var sat op af et ret stort dansk bureau.

google ads pakker

Nogle Google Ads pakker jeg kigger på i forbindelse med dette skriv sonderer endda “sporing” ud i de større pakker hvilket er ret absurd. Jeg skal dog ikke afvise at der er kundeemner derude som ikke har lyst til at kigge på værdien af de annoncekroner de bruger på Google Ads og betaling til bureauet. Der er sikkert også bureauer eller freelancere som ikke har professionel stolthed nok til at kræve et minimum af sporing etableret. Jeg falder også over pakker som sondrer imellem månedlig, ugentlig og 2 gange ugentlig kontooptimering. Dette forekommer som en underligt stringent opdeling af arbejdet med kontovedligeholdelse. Får man en annonce afvist eller falder over over nogle uheldige søgetermer ja, skal man så vente måske 3 uger på at adressere det? Vel principielt ja, hvis pakken tilsiger at der ikke skal ske kontovedligeholdelse før.

Pakkemodellen indeholder heller ikke kompleksiteten der kan være på nogle konti. Altså det fænomen at visse konti med ret lavt forbrug og få søgeord har mange rettelser og være mere tidskrævende end den store konto i den stabile branche. Tandlægebranchen var et godt eksempel på det sidste.

Pakkemodellen er efter min mening udtryk for en meget instrumentel tilgang til Google Ads hvor kunder og digitale udfordringer presses ned i kategorier og kasser. En for mig model der fungerer fint til en homogen ydelse som et mobilabonnement men jeg har svært ved at se det for ydelser inden for digital marketing. Jeg vælger at have en mere pragmatisk tilgang og diskuterer reel timeforbrug på Google Ads kontiene som danner baggrund for min fakturering. Se mine priser for digitale ydelser her i øvrigt. 

8. Binding på aftale om Google Ads håndtering

Nogle bureauer og freelancere arbejder stadigvæk med binding på deres aftaler om Google Ads håndtering. Det er heldigvis noget som man ser mindre og mindre. Læs mere om det her. Bureauer som har krævet binding over flere  måneder og endda år oplever så meget badwill at jeg tænker den forretningsmodel er på vej ud. Jeg ser heller ingen logisk forklaring på fænomenet.

Men indgår man en aftale hvori den indgår en bindingsperiode skal prisen for håndteringen af Google Ads naturligvis indregnes i omkostningerne.

9. Leveres der anden værdi end blot Google Ads håndtering?

Nogle bureauer og Google Ads freelancere er” onetrick ponys” hvor de leverer en Google Ads håndtering og ikke meget andet. Det kan være meget fint men et forsimplet syn på rollen af håndtere Google Ads. Typisk påtager jeg mig en række andre opgaver som er helt centrale:

Håndtering af tracking og løsning af consent problematikker.

Velfungerende tracking og consent er naturligvis vigtigt. Det er absolut ikke et statisk område og løbende skal et setup justeres og optimeres. Som Google Ads ekspert står man svagt hvis man ikke magter de opgaver og leverer dem.

Input til landingssider og kommunikation

Som Google Ads ekspert er det centralt at man yder sparring omkring hvordan websitet er indrettet. Dårlige landingssider med skæv kommunikation kan betyde at ellers gode Google Ads kampagner fejler. Tager man ikke den dialog den kunden og påpeger problemstillingerne kommer man typisk ikke i mål.

Sparring omkring forretningsmodellen

Parallelt med at man udfordrer landingssider og website skal man også være parat til at udfordrede hele forretningsmodellen og stille spørgsmålstegn ved om det i hele taget giver mening at gå på markedet. Jeg skriver lidt om det her .

Sammenfattende kan man som Google Ads ekspert levere en hel del ydelser som ligger ud over den almindelige håndtering af Google Ads. Gør man det skal det naturligvis også afspejles i en højere pris for håndteringen. 

10. Konklusion

Så hvad koster HÅNDTERING af Google Ads? Det er en del faktorer som har indflydelse på det der skal betales freelanceren eller bureauet for håndtering af Google Ads. Tid er een af de vigtigste. Over tid bør prisen i de fleste cases falde i takt med at der opnås rutine med virksomhedens forretningsområde og kampagner skæres til. Overordnet set har kontoens kompleksitet også betydning for den tid der skal bruges på kontoen og derved betalingen. Kompleksitet er en kompleks størrelse der dækker over de udfordringer der med at komme i mål, kontoens størrelse, budget og de ambitioner der lægges for dagen. Webshops er som regel ret komplekse. Nogle konti er derimod ret simple og den konkrete brancher er ofte en faktor deri. Nogle brancher er simple og kræver enkle Google Ads konti med få søgeord mens andre brancher er tungere at danse i.

Har i en Google Ads konto og er i tvivl om i betaler det rette for håndteringen? I synes måske også der er et usundt forhold imellem forbruget på kontoen og så det i betaler bureauet eller freelanceren? Man har også en ide om at performance ikke står mål med betalingen til bureauet.

Jeg kigger gerne på det og kommer med min vurdering. Jeg vil så både vurdere kvaliteten af det arbejde der er udført samt mængden af arbejde. Begge har stærk indflydelse på om man betaler det rette for kontohåndtering af Google Ads. Mine priser for håndtering af Google Ads er i øvrigt yderst rimelige. De kan checkes her.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.