Prøv at google “hvad koster Google Ads” og der vil dukke mange gode artikler op som diskuterer klikpriser og hvordan klikpriser hænger sammen med auktionen, annoncens relevans, budgivningen, landingssiden og meget mere. En anden vinkel kan være hvorledes det rette annoncebudget ser ud. Det er for så vidt meget interessant men ikke min ærinde her. Den anden del af “hvad koster Google Ads” og hvad der måske også gemmer sig bag søgeintentionen “hvad koster Google Ads” er hvad “hvad koster HÅNDTERING af Google Ads”. Det der med andre ord skal betales for kontovedligehold af Google Ads til bureauet eller freelanceren. Prisen på den anden del af grisen med andre ord.
Denne udgift skal og hvordan den kan og bør være sammensat skal således diskuteres her. Det kan jo være en anseelig størrelse og udgøre en stor del af den samlede udgift til Google Ads. Det er vigtigt at når man indgår et aftalegrundlag med et bureau eller freelancer at det beløb man aftaler til vedligehold af Google Ads kontoen er realistisk og afspejler det reelle tidsforbrug. Ingen af partnerne kan være interesserede i fejlskøn her. Derudover som senere diskuteres kan det være en ide at sondre mellem initial opsætning og senere kontovedligehold. Det kommer jeg også ind på.
En særlig case som desværre var ret almindelig for år tilbage var at de samlede udgifter til Google Ads ikke var sondret ud i udgifter til Google og udgifter til håndtering. Man modtog en samlet faktura fra bureauet og det var således skjult hvad man betalte for håndteringen. Denne model findes forhåbentligt ikke i 2024 men er det tilfældet for den der læser dette så spring endeligt til konklusionen på dette blogindlæg og ræk ud til mig!
Værsgo’ Over 3.000 ord om prisen på kontohåndtering af Google Ads!
Indhold
1. Ny Google Ads opsætning eller overtage eksisterende?
2. Hvordan bør udgifter til håndtering af Google Ads udvikle sig over tid?
3. Udgifter til håndtering af Google Ads for en webshop
4. Hvilken sammenhæng er der mellem annoncebudgettets størrelse og udgifter til håndtering af Google Ads?
5. Skal der være en regulering af prisen på håndteringen af Google Ads i ferier?
6. Brugen af PMAX i kontoen og betydning for prisen.
7. Prisen på håndtering af Google Ads formuleret i pakker
8. Binding på aftale om Google Ads håndtering
9 Leveres der anden værdi end blot Google Ads håndtering?
10. Konklusion
1. Ny Google Ads opsætning eller overtage eksisterende?
Nogle bureauer har den uvane at starte helt forfra når de overtager en kunde og oprette helt nye kampagner, nye annoncegrupper, nye annoncer og nye annonceudvidelser. Jeg hørte det engang formuleret af en bureauejer som “Kunden skal opleve at der sker noget“. Det er absolut ikke et godt argument for at oprette helt nye kampagner da meget af det som er på Google Ads kontoen sagtens kan fungere fint og måske blot skal have små skub i den rigtige retning. Ser noget rigtigt sundt ud vil jeg faktisk aldrig pause det for at opbygge noget andet og risikere højere klikpriser og dårligere performance!
Et andet argument for at opbygge noget helt nyt kan være noget i retning af; “vi har et helt unikt Google Ads framework“. Den skal man også passe på med. Der eksisterer ikke en universel tilgang eller struktur som altid rammer plet og som ukritisk kan rulles ud på alle kunder. Ønsket om at rulle det framework ud kan dække over noget helt andet. Nemlig at ensrette strukturen på tværs af alle Google Ads konti så det er nemmere at vedligeholde alle konti og gøre bureauet mindre sårbart ved opsigelser, sygdom mv.
Helt ny Google Ads konto
Der findes stadigvæk situationer hvor en helt ny Google Ads konto skal oprettes. Der kan være tale om et nyt website eller en situation hvor et bureau eller en freelancer ikke vil udlevere adgangen. Det sidste sidder jeg desværre mig i skrivende stund og er en temmelig grotesk situation. Uanset og man skal håndtere sådan adfærd eller starte på et nyt website vil begge situationer vil kræve oprettelse af ny Google Ads konto og en særlig række opgaver såsom disse vil opstå:
- Oprettelse af Google Ads konto, oprettelse af brugeradgange og tilknytning af betalingsmiddel
- Opsætning af Google Ads KPI’er
- Tilknytning af ny Google Ads konto til GA4, Google Search Console, Youtube kanal og andet
- Opsætning af målgrupper til remarketing
- osv. osv
Alt sammen opgaver som retfærdiggør ekstra tidsforbrug i starten af processen. At opsætte en ny Google Ads konto skal der være rigtigt mange gode argumenter for at gøre. Jeg har også oplevet at man har mistet adgangen til en Google Ads konto men det er der ofte råd for og Google supporten kan være behjælpelig med at skabe adgang som ofte lykkedes.
2. Hvordan bør udgifter til Google Ads håndtering udvikle sig over tid?
Herunder udviklingen i tidsforbrug for en kunde jeg overtog for 2 år siden. Et ret kompliceret men misligeholdt setup på tværs af tre Google Ads konti. Setuppet skulle alignes så der ikke kannibaliseres på tværs af kontiene. Konverteringssporingen var ret mangelfuld og det skulle checkes og sættes op påny.
Alle steder skulle søgeord matches med annoncer og landingssider og det affødte en del småændringer til landingssider hvilket skulle igangsættes, koordineres og valideres. Brandtrafik var ubehjælpeligt blandet sammen med generisk trafik. Kontiene var også forsømte i den forstand af flere af de nyere annonceformater og annonceudvidelser var ikke opsatte. Således blev der brugt ret meget tid i starten men ret hurtigt faldt timetallet væsentligt og det skal det også på de fleste Google Ads konti.
Selvfølgeligt kan der komme nye ydelser der skal annonceres for, nye landingssider, kampagner- eller sæsonforhold og løbende rettelser i kommunikationen som gør at kampagner og annoncer skal tilrettes. Men nogle brancher er jo temmelig konservative og stillestående. Tandlægebranchen er et godt eksempel på en branche som bruger forholdsmæssigt mange midler på Google Ads men som er ret stillestående. Hvor ofte får en tandlæge nye ydelser der kræver en ny annoncegruppe? Hvor ofte opstår der pludseligt nye søgeord for tandlægeydelser? Hvor ofte kører tandlæger kampagner? Yderst sjældent kan man svare på alle tre spørgsmål. På den måde er der mange brancher hvor en Google Ads konto ikke kræver den helt store udvikling og vedligehold når den først fint er i luften. Man skal også forestille sig at man over tid lærer hvilke søgeord der perfomrancer bedst og hvilke virkemidler der rykker i klik- og konverteringsrate så der vil også være en tendens til at en Google Ads konto bliver enklere over tid.
Der kan komme forhold som “Google Consent Mode v2”, opsætning af remarketing eller Youtube annoncering ligesom Google kan tilbyde nye annonceudvidelser, nye kampagnetyper og meget andet der skal testes og måske implementeres. Sådan noget vil afføde særlige opgaver som kan ligge lidt uden om den månedlige kontovedligehold. I ovenstående på min kunde ser jeg eksempelvis implementering af “Google Consent Mode v2” i måned 21 og etablering af remarketing i måned 9 og 10. Det krævede en ekstra time eller to.
Men som udgangspunkt skal udgifterne til kontovedligehold helst falde markant over tid. Så betaler man det samme beløb igen og igen til bureauet uden der har været de ekstra opgaver og ændringer så er det nok en god ide at checke ændringshistorikken i Google Ads og vurdere om der i det hele taget laves noget?
3. Udgifter til håndtering af Google Ads for en webshop
Webshops og Google Ads er en særlig case. Den helt store forskel i forhold til et almindeligt website er naturligvis produktfeedet og Google Merchant Center. Min erfaring siger at der generelt medgår en del mere tid til vedligeholdelse af en Google konto for en webshop. Særligt føromtalte produktfeed kan drille en hel del og der kan være problemstillinger med afviste produkter, udfordringer med vareattributter og alt muligt der skal adresseres hurtigt.
Webshops er i natur en del mere dynamiske end almindeligt websider i kraft af hyppige skift i sortiment samt langt flere kampagner. Sig bare Black Friday, sommerudsalg, Valentines Day, mv. og alle webshopejere ved hvad man taler om. Hele opsætningen er generelt mere kompleks og det dækker over mere kompleks tracking af e-commerceværdier, mere komplekst rapportering og eksempelvis opsætning af dynamisk remarketing i Google Ads som man sjældent gør for andre websites end webshops. Som sådan også et mere skrøbeligt setup hvor der oftere opstår problemer som skal adresseres. Man står også overfor flere valg. Generiske søgeord, DSA, shopping eller det forkætrede format Performance Max? Uanset hvad man ender med kræver det en del overvejelser og tests af forskellige formater.
Sammenfattende kan man sige at tidsforbruget til håndtering af Google Ads over tid ikke bør falde så kraftigt når der er tale om en webshop.
4. Hvilken sammenhæng er der mellem annoncebudgettets størrelse og udgifter til håndtering af Google Ads?
Der ER en sammenhæng mellem annoncebudget og tidsforbruget på samme Google Ads konto men det er absolut ikke en liniær sammenhæng. I mange situationer holder reglen ikke. Tilbage til eksemplet med tandlægebranchen så er den branche præget af ret høje klikpriser og stor søgevolumen så det er ikke usædvanligt at se månedsbudgetter på DKK 15.000 – 20.000 for at holde en Google Ads konto for en tandlæge kørende. Der er bare ikke nødvendigvis ret mange søgeord, annoncegrupper og kampagner så det vil typisk være et ret enkelt setup som nok kræver en del overvågning af performance men reelt ikke ret meget kontovedligehold. Herunder klikpriser og søgevolumen på Google Ads for kombinationer af geografi og tandlæge. Min erfaring siger at man som regel lander meget tæt på (højeste interval).
Andre brancher er imidlertid noget anderledes. Der kan være tale om meget lavere klikpriser og lav søgevolumen og man vil nogle gange søge over i brede søgeord som er mere vedligeholdelseskrævende. Tilmed kan der være kampagner, sæsonudsving og en strøm af nye produkter men samlet set sagtens et meget mindre månedsbudget.
Så man kan stå i en situation at der skal bruges mindre tid på en Google Ads konto med en månedligt forbrugt på DKK 15.000 – 20.000 end en konto med en forbrug på DKK 3.000 – 4.000. Pris for håndteringen kan således andrage måske 10% for kontoen med det høje forbrug men 30% for kontoen med det lille forbrug. Man kan komme i situationer hvor der er et decideret usundt forhold imellem annoncebudgettet og prisen på håndteringen af Google Ads men med fuld gennemsigtighed bør kunden være klar over dette.
5. Skal der være en regulering af prisen på håndteringen af Google Ads i ferier?
Nogle virksomheder vælger naturligt at drosle ned på Google Ads i sommerferier, i Påsken og måske i slutningen af året. Det kan være af performancehensyn eller måske resursehensyn hvor man simpelthen ikke har resurser til at håndtere ordrer eller kunder. Google Search har jo en natur hvor søgevolumen for eksempelvis B2B ydelser kan falde kraftigt i ferieperioder og derfor anbefaler jeg ofte blot at lade forbruget regulere sig selv på Google Search kampagner men måske slukke for andre kampagnetyper som giver mindre mening i ferieperioder.
Men skal der så ske en regulering af det man betaler på håndtering af Google Ads hvis noget pauses i ferieperioder? Ja, vil jeg mene. Løses der færre opgaver af bureauet eller freelanceren skal det naturligvis koste mindre.
6. Brugen af PMAX i kontoen og betydning for prisen
Jeg faldt forleden over en Google Ads konto som bestod af een Pmax kampagne. Det var ikke en webshop. De aktiver der var uploadede lignede ret meget standardforslag fra Google og de benyttede billeder var taget fra kampagnens landingsside. Der var ikke tilknyttet negative søgeord og der var ikke tilknyttet lister med negative placeringer. Der var heller ikke tilknyttet scripts på kontoniveau. Scripts er som bekendt en vigtig måde at afsløre performance på PMAX kampagner.
I nogle problemstillinger kan PMAX være et godt valg men det bør bare have ret stor betydning for hvordan der afregnes. En sådan kampagner kræver meget mindre vedligehold, analyse og opsætning. Kontoen var sat op af et ret stort dansk bureau.
7. Prisen på håndtering af Google Ads formuleret i pakker
Nogle særligt mindre bureauer men også freelancere synes at formulere prisen for håndteringen af Google Ads i en række pakker. Der kan være forskellige ydelser tilknyttet hver pakke såsom mødeaktivitet, graden af support og meget mere. Antallet af kampagner eller antallet af annoncer er også ofte en faktor. Med sindrige former for nudging søger man så at få kundeemnerne over i de rette pakker. Der præsenteres som regel tre eller fire pakker med fine navne som “Basis”, “Medium”, “Pro”, “Vækst”, “Premium” eller “Guld”.
Jeg er personlig ikke fan af pakkemodellen. Det giver naturligvis den besøgende en ide om niveauet af omkostninger forbundet med Google Ads og udpensler de ydelser der følger med prisen men ikke så meget andet. Den ukyndige som ikke umiddelbart kan vurdere sit behov og er i tvivl om ens behov er tre eller fem kampagner kommer ikke ret meget videre. Det kunne jo også i den forbindelse åbne op for overvejelser og snakke som “Kan vi ikke slukke for den kampagne som muligvis giver leads men jeg kommer så ned på 5 kampagner og sparer 2.000 om måneden i vedligehold”? Og så slukkes en måske god kampagne som i øvrigt ikke krævede vedligehold!
Nogle Google Ads pakker jeg kigger på i forbindelse med dette skriv sonderer endda “sporing” ud i de større pakker hvilket er ret absurd. Jeg skal dog ikke afvise at der er kundeemner derude som ikke har lyst til at kigge på værdien af de annoncekroner de bruger på Google Ads og betaling til bureauet. Der er sikkert også bureauer eller freelancere som ikke har professionel stolthed nok til at kræve et minimum af sporing etableret. Jeg falder også over pakker som sondrer imellem månedlig, ugentlig og 2 gange ugentlig kontooptimering. Dette forekommer som en underligt stringent opdeling af arbejdet med kontovedligeholdelse. Får man en annonce afvist eller falder over over nogle uheldige søgetermer ja, skal man så vente måske 3 uger på at adressere det? Vel principielt ja, hvis pakken tilsiger at der ikke skal ske kontovedligeholdelse før.
Pakkemodellen indeholder heller ikke kompleksiteten der kan være på nogle konti. Altså det fænomen at visse konti med ret lavt forbrug og få søgeord har mange rettelser og være mere tidskrævende end den store konto i den stabile branche. Tandlægebranchen var et godt eksempel på det sidste.
Pakkemodellen er efter min mening udtryk for en meget instrumentel tilgang til Google Ads hvor kunder og digitale udfordringer presses ned i kategorier og kasser. En for mig model der fungerer fint til en homogen ydelse som et mobilabonnement men jeg har svært ved at se det for ydelser inden for digital marketing. Jeg vælger at have en mere pragmatisk tilgang og diskuterer reel timeforbrug på Google Ads kontiene som danner baggrund for min fakturering. Se mine priser for digitale ydelser her i øvrigt.
8. Binding på aftale om Google Ads håndtering
Nogle bureauer og freelancere arbejder stadigvæk med binding på deres aftaler om Google Ads håndtering. Det er heldigvis noget som man ser mindre og mindre. Læs mere om det her. Bureauer som har krævet binding over flere måneder og endda år oplever så meget badwill at jeg tænker den forretningsmodel er på vej ud. Jeg ser heller ingen logisk forklaring på fænomenet.
Men indgår man en aftale hvori den indgår en bindingsperiode skal prisen for håndteringen af Google Ads naturligvis indregnes i omkostningerne.
9. Leveres der anden værdi end blot Google Ads håndtering?
Nogle bureauer og Google Ads freelancere er” onetrick ponys” hvor de leverer en Google Ads håndtering og ikke meget andet. Det kan være meget fint men et forsimplet syn på rollen af håndtere Google Ads. Typisk påtager jeg mig en række andre opgaver som er helt centrale:
Håndtering af tracking og løsning af consent problematikker.
Velfungerende tracking og consent er naturligvis vigtigt. Det er absolut ikke et statisk område og løbende skal et setup justeres og optimeres. Som Google Ads ekspert står man svagt hvis man ikke magter de opgaver og leverer dem.
Input til landingssider og kommunikation
Som Google Ads ekspert er det centralt at man yder sparring omkring hvordan websitet er indrettet. Dårlige landingssider med skæv kommunikation kan betyde at ellers gode Google Ads kampagner fejler. Tager man ikke den dialog den kunden og påpeger problemstillingerne kommer man typisk ikke i mål.
Sparring omkring forretningsmodellen
Parallelt med at man udfordrer landingssider og website skal man også være parat til at udfordrede hele forretningsmodellen og stille spørgsmålstegn ved om det i hele taget giver mening at gå på markedet. Jeg skriver lidt om det her .
Sammenfattende kan man som Google Ads ekspert levere en hel del ydelser som ligger ud over den almindelige håndtering af Google Ads. Gør man det skal det naturligvis også afspejles i en højere pris for håndteringen.
10. Konklusion
Så hvad koster HÅNDTERING af Google Ads? Det er en del faktorer som har indflydelse på det der skal betales freelanceren eller bureauet for håndtering af Google Ads. Tid er een af de vigtigste. Over tid bør prisen i de fleste cases falde i takt med at der opnås rutine med virksomhedens forretningsområde og kampagner skæres til. Overordnet set har kontoens kompleksitet også betydning for den tid der skal bruges på kontoen og derved betalingen. Kompleksitet er en kompleks størrelse der dækker over de udfordringer der med at komme i mål, kontoens størrelse, budget og de ambitioner der lægges for dagen. Webshops er som regel ret komplekse. Nogle konti er derimod ret simple og den konkrete brancher er ofte en faktor deri. Nogle brancher er simple og kræver enkle Google Ads konti med få søgeord mens andre brancher er tungere at danse i.
Har i en Google Ads konto og er i tvivl om i betaler det rette for håndteringen? I synes måske også der er et usundt forhold imellem forbruget på kontoen og så det i betaler bureauet eller freelanceren? Man har også en ide om at performance ikke står mål med betalingen til bureauet.
Jeg kigger gerne på det og kommer med min vurdering. Jeg vil så både vurdere kvaliteten af det arbejde der er udført samt mængden af arbejde. Begge har stærk indflydelse på om man betaler det rette for kontohåndtering af Google Ads. Mine priser for håndtering af Google Ads er i øvrigt yderst rimelige. De kan checkes her.