Jeg har tidligere skrevet om at virksomheder ofte stod mellem et valg mellem en digital freelancer eller et digitalt bureau. I den artikel nævner jeg en række fordele og ulemper ved begge arrangementer. En mulighed er naturligvis også et fastansætte en digital profil. Det skal ikke nærmere forfølges her men det er åbenlyst at både den digitale freelancer og bureauet vil lide under manglende vidensdeling i forhold til en fastansat profil.
Ikke nødvendigvis vidensdeling i form af tilbageholdelse af viden men viden der går tabt eller ikke formidles fordi den fysiske nærhed ikke er det stede. Man er ikke til stede under møder men heller ikke ved de uformelle seancer ved frokostbordet hvor snakken går. Det sker uundgåeligt hele tiden af viden ikke formidles. Viden kan både være strategiske beslutninger af stor betydning men også dag-til-dag beslutninger som ikke videreformidles. Vidensdeling er en kompleks størrelse – selv internt i virksomheden – men særligt for eksterne aktører kan meget gå tabt.
Man taler både om tilgængelig viden men også den vigtige tavse viden som ikke så nemt lader sig formidle. Jeg er selv stor fortaler for en model hvor jeg som freelancer opholder mig fysisk hos kunden og har stor succes med det men selv det løser ikke alle problemstillinger. med viden der ikke formidles.
Har man anerkendt den manglende fysiske tilstedeværelse som er faktor skal man alligevel have fokus på flere årsager til manglende vidensdeling med freelancere eller bureauer:
- Almindelig travlhed og forglemmelse er naturligvis en årsag.
- Manglende tillid: Hvis der ikke er en høj grad af tillid mellem bureau eller freelancer og kunde, kan det være svært for begge parter at dele information åbent.
- Teknisk jargon: Bureauer og freelancere bruger ofte fagtermer og teknisk sprog, som ikke altid er let for kunden at forstå. Det kan skabe misforståelser eller manglende engagement fra kundens side.
- Manglende forståelse for vidensbehov: Generel manglende viden om freelancerens eller bureauets behov for viden om ændringer i virksomheder og hvordan ændringer medfører justeringer i det digitale arbejde. Man foretager beslutninger – store som små – men har ikke øje for at den eksterne freelancer eller bureauet har brug for og kan udnytte den viden til virksomhedens bedste. Et par eksempler:
1. Virksomheden kører et tidsbegrænset tilbud på Facebook i en kampagne men viden om tilbuddet videreføres ikke til Google Ads freelanceren eller bureauet hvor tilbuddet sagtens kunne være blevet promoveret.
2. Nogen i virksomhedens økonomiafdeling beslutter sig for at hæve fragtprisen i en webshop men det formidles ikke videre til freelancer eller bureau hvorfor annoncering og merchant centers ikke tilrettes.
3. Der ændres på consent på websitet eller andre rettelser i URL’er eller CTA’er men ingen orienterer freelancer eller bureau så tracking opfører sig pludseligt uhensigtsmæssigt.
4. En USP som er central i annonceringen fjernes fra websitet men freelanceren eller bureauet orienteres ikke og annonceringen tilpasses ikke.
5. Nogen i den kreative afdeling producerer en flot video men bruger den kun på bestemte trafikkanaler men tænker ikke at den også kan bruges andre steder af bureauet eller freelanceren i annonceringen.
6. Direktøren køber et sponsorat i den lokale sportsklub. Viden om sponsoratet overføres ikke til freelanceren eller bureauet der arbejder med SEO og orienteres således ikke om linkmuligheden.
7. En ansat som er blikfang i mange kreativer har forladt virksomheden og må ikke længere bruges i annonceringen, Den viden bliver ikke formidlet til eksterne der står for kampagneafviklingen og kreativer bliver derfor ikke opdaterede.
Hvordan kan man i praksis styrke vidensdeling mellem bureau eller freelancer og virksomheden?
Dette er ikke et forsøg på at udarbejde en opskrift på at skabe en kultur der understøtter vidensdeling imellem virksomheden og eksterne leverandører. Det er naturligvis grundlæggelse at der er en forståelse for hinandens behov for viden. Her er mit ærinde at redegøre for en række praktiske øvelser der kan fange noget af den viden som ikke formidles.
Gør sig synlig!
Hverken bureau eller freelancer må gøre sig usynlig. Det er vigtig at man ikke lander i en rolle hvor man fungerer i en silo. Man reduceres til den eksterne partner der blot leverer trafik til websitet, salg og leads men orienteres ikke om væsentlige forhold. Faresignalet er således når man som bureau eller freelancer udelukkende arbejder i sin silo og sender en månedlig rapport.
Generelt svært at rådgive omkring en sådan situation. Jeg søger altid at tage en proaktiv rolle og række ud. De øvrige råd herunder orienterer mig således om ændringer på kundesiden, men fungerer også som dialogstartere overfor kunden.
Tilmeld kundens og konkurrenters nyhedsbreve
Har kunden et aktivt nyhedsbrev er det helt centralt at tilmelde sig det. Der kan være alt fra information om kampagner, lancering af produkter eller brancheforhold som er relevante. Særligt har jeg ofte fundet god inspiration til SEO-arbejdet ved at følge kunders nyhedsbreve. Jeg har også oplevet virksomheder som brugte mange resurser på udvikling af content til nyhedsbreve men brugte det ikke til content på websitet.
En mulighed er naturligvis også at tilmelde sig konkurrenters nyhedsbreve. Det er en måde at holde sig orienteret om branche- og konkurrentforhold.
Kom på Meta annoncekonto
Jeg er tilknyttet enkelte kunders Meta annoncekonto for at kunne trække data ud men det giver mig også en nem måde at holde øje med annonceringen. Når nye annoncer med lanceres bliver jeg automatisk orienteret om godkendelse af disse. Al anden dialog fra Meta annoncecenter har jeg slået fra. Det giver mig mulighed for at hurtigt at kunne se kommunikationen i annoncer og sammenholde med eksempelvis Google Ads. Ser jeg således gode billeder eller vinkler kan jeg afstemme det.
Det er naturligvis en mulighed at holde øje med Facebooks annoncebibliotek og LinkedIns tilsvarende. Men dette vil blive en meget mere adhoc baseret og tidskrævende øvelse. En anden løsning ville være at sætte overvågning op på sider for annoncebibliotek. Den kan man læse mere om længere nede.
Hold øje med anmeldelser
Jeg kommer nogle gange omkring kunders anmeldelser. Det være sig på Trustpilot eller Google Profile. Dårlige anmeldelser kan afsløre problemstillinger der ikke direkte kommunikeres til bureau eller freelancer. Nogle gange er kunden faktisk ikke selv opmærksom på mønstre i anmeldelser og det er faktisk en god dialogstarter!
Brug værktøj til overvågning
Overvågning af altid en central rolle når man håndterer digital markedsføring. Eksempelvis har et script til at overvåge ændringshistorikken i Google Ads. Skulle een på kundesiden ændre i en Google Ads konto bliver jeg derfor orienteret. Det er langt fra den eneste måde man kan overvåge på. I mit techstack for en freelancer er nævnt VisualPing som er et værktøj til at overvåge bestemte sider. Således kan jeg overvåge hvis noget særligt sker bestemte områder på kundens website. Vigtige områder kan eksempelvis være websitets forside, en nyhedsside eller sågar handelsbetingelser skulle kunden finde på at hæve en fragtsats!
Vidensdeling mellem bureau og freelancer og kunder ER en svær øvelse. God kommunikation, klare processer og gensidig respekt for hinandens tid og ressourcer er afgørende for at forbedre vidensdeling mellem bureauer, freelancere og kunder. Ovenstående kan muligvis være en hjælp skulle noget ikke blive fanget op i kommunikationen. Hvis i har et konkret udfordring med kommunikation og vidensdeling med et bureau stiller jeg gerne op og giver mit besyv med.