Rabatkuponer til webshops er koder eller tilbud som webshops giver til deres kunder for at opmuntre til køb eller belønne loyalitet. De fleste steder omtales de som rabatkuponer men kan også omtales som rabatkoder eller det amerikanske “vouchers”. Disse kuponer kan give forskellige former for rabatter eller fordele, såsom procentvis rabat på købet, gratis fragt eller et gratis produkt ved køb for et bestemt beløb. Kunder kan finde disse kuponer gennem forskellige kanaler, herunder webshoppens egen hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier eller websteder, der specialiserer sig i at tilbyde kuponer og tilbud til forbrugere.
Man ser ofte rabatkuponer tilknyttet tilmelding til nyhedsbreve således at webshoppen får adgang til en email til senere bearbejdning med salgsmails. Man betaler med sin email for en rabat. Når en kunde har en rabatkupon, indtaster de normalt koden ved checkout-processen på webshoppen for at anvende rabatten på deres køb.
Hvilke udfordringerne er der med rabatkuponer?
Alle er opdraget til en rabatkultur og bevidsthed omkring priser på nettet. Google Shopping er et godt eksempel hvor samme vares pris let kan sammenlignes og varen med laveste pris via højeste rabat vælges. Omend rabatkuponer endnu ikke er en del af Google Shopping er rabatkuponen eksponent for samme interesse i rabatter. Som webshop er der ikke så meget man kan gøre ved denne udvikling men blot acceptere at der er en høj efterspørgsel efter rabatkuponer. Så må man tage den derefter og regne på om det giver mening at udbyde rabatkuponer.
Jeg opfordrer altid mine kunder til at checke tre forhold om rabatkuponer:
A) Hvor stor søgevolumen er der på “brandnavn” + “rabatkupon” og evt. “brandnavn” + “rabatkode” og “brandnavn” + “voucher”. Det kan fint undersøges i eks. Google Keyword Planner eller andre keyword tools.
B) Vises der et rabatkupon felt i varekurven i check-ud forløbet selvom de rent faktisk ikke benytter sig af rabatkuponer? Webshops som Shopify, WooCommerce og Dandomain Webshop kan som standard vise felter til indtastning af rabatkoder. Den slags er en direkte invitation til forbrugere om at google og lede efter en brugbar rabatkupon. Finder man ikke rabatkuponen eller finder man en forkert og forældet kan det sikkert frustere. Og alene tanken om at nogle forbrugere kan få den samme vare til en lavere pris er jo irriterende. Så få endeligt fjernet det felt i check-ud. En særlig variant er webshops der bundler et felt til rabatkuponer med et felt til gavekort og det er naturligvis to helt forskellige ting!
C) Er der nogen som snylter på ens brand og rabatkoder? Prøv igen at google “brandnavn” + “rabatkupon” og evt. “brandnavn” + “rabatkode” og “brandnavn” + “voucher” og se hvad der dukker op i serps. Man vil falde over sære kuponwebsites som “Hotdeals”, “Rabatoplysninger”, “Kupondo”, “Promocodie” mfl. som lever af at hente organisk trafik og måske har annoncer eller måske driver affiliate trafik til andre webshops.
Her er et eksempel fra en webshop på en falsk rabatkupon – Solfilmgruppen – som IKKE tilbyder rabatkuponer men serps er fuld af websites som tilbyder dem.
Selvsagt en dårlig oplevelse for forbrugeren der leder efter en kupon og ikke finder en fungerende. Måske tænker man at det webshoppen der har et problem og dropper købet i frustration. Selvsagt også en dårlig oplevelse for webshoppen som gerne vil have egne kuponer i spil eller slet ikke benytter kuponer. Man kan prøve at kontakte de kuponwebsites og er man heldig fjerner de siden hvor de viser de falske rabatkuponer. Det er lykkedes mig et par gange på vegne af kunder.