Personligt, håndskrevet følgebrev til ordrer i webshops

5 sep 2024 – Læsetid: 8 min. – Antal ord: 1459

At drive en webshop i 2024 kan være udfordrende af flere grunde og især i markeder, der er både konkurrenceprægede og hurtigt udviklende. Aktører der har været på markedet i mange år har rigtigt godt styr på logistik, brugeroplevelsen og har den rette kvalificerede trafik fra Google Ads, SEO, SoMe, nyhedsbreve og meget mere. De webshops excellerer simpelthen i digital markedsføring, UX, lagerstyring og alle de discipliner der er vigtige for at komme i mål.

En anden faktor der har det svært de senere år er de mange platforme som Amazon, Temu og andre som har har helt andre agendaer, budgetter og muskler end nystartede webshops. Det er faktisk så svært og konkurrencebetonet at jeg ofte siger nej hvis jeg bliver kontaktet af nystartede webshops der ønsker digital markedsføring i brancher som tøj, smykker og et par andre brancher. Sandsynligheden for at vi kan komme i mål er simpelthen ikke specielt høj. Så vil jeg hellere sige nej tak end tage kundens penge for et projekt jeg ikke tror på. Jeg har i øvrigt min egen model for succes online som kan læses her.

 

Hvordan kan man skille sig ud som lille eller ny webshop?

Det er generelt svært svært at skille sig ud. Med nettets gennemsigtighed handler det stadigvæk om de basale forhold der skaber salget. Pris, sortiment og leveringsevne. Jeg tænker de fleste købere på webshops er ret ligeglade med hvilken webshop der købes fra bare de forhold er i orden og der ikke er seriøse problemer i købsoplevelsen. Der kan naturligvis være noget med manglende tillid og dårlige anmeldelser som kan kan have indflydelse.

Et lille sted man kan skille sig ud hvis man har fået fået salget er det personlige og håndskrevne følgebrev til ordrer som jeg undertiden ser. Man overraskes og glædes hver gang og fornemmer at der står mennesker bag ved webshoppen. Mennesker som personligt har fundet og pakket ens ordre. Her er et eksempel;

 

personligt følgebrev til webshops

Et ganske enkelt og hurtigt skrevet følgebrev til en ordre. Det personliggøres med nævnelse af købers navn og ved reference til den købte vare (bluse) og så i øvrigt med en reference til årstiden. Der er næppe brugt mere end måske 1 minut til at skrive det følgebrev. Afsender spiller mit op imod den webshop ( https://sophies.dk/ ) hvor varen er købt. Her arbejdes også med personlighed, butikkens historie, ejerne og medarbejderne. Følgebrevet er således en nulighed for at fremhæve virksomhedens værdier og tone. Der er med andre mere på spil og hjerte bag end det store anonyme webshop hvor man dårligt oplever at der står mennesker bag.

webshop personlighed

De typiske indvendinger imod et personligt følgebrev i en webshops

Jeg nævner ofte dette tiltag til mine kunder men hører som regel en række indvendinger som kort skal adresseres.

1. Hvordan påfører det værdi?

Dette kan måske være den lille faktor der gør at en kunde vender tilbage og lægger flere ordrer. Det håndskrevne følgebrev er måske den lille vinkel der gør at man føler sympati for webshopejerne fremfor den store anonyme webshop.

Man kunne også tænke anmeldelser af webshoppen ind i det håndskrevne følgebrev. En lille opfordring til at anmelde webshoppen via en QR kode er en mulighed. Hvilken type anmeldelse jeg foretrækker og om det skal være  Google Business eller Trustpilot anmeldelser kan man diskutere. En rabatkode i det håndskrevne brev har muligvis måske mere effekt end en standardblanket. Det kan man eksperimentere med og måle på. Her kan læses om min holdning til webshops og rabatkuponer.

Jeg har også set de helt ekstraordinære følgebreve blive delt på sociale medier og det er jo en sjov effekt at gå efter. Nærværende skriv er naturligvis også et udtryk for at det personlige følgebrev skaber opmærksomhed.

2. Det tager for lang tid!

Jeg tror faktisk ikke det behøver tage mere end et til to minutter at håndskrive et fornuftigt følgebrev. Det må man evaluere på løbende. I perioder med spidsbelastning kan man naturligvis overspringe det personlige følgebrev hvis det virkeligt er en udfordring. Tidsforbruget bør dog generelt ikke være grund til at afvise konceptet. Ideen er naturligvis at det skal betale sig tilbage.

3. Det er ikke skalerbart!

Understået i den præmis er at det ikke kan lade sig gøre hvis man skal håndtere hundredevis af ordrer i webshoppen på daglig basis. Igen med reference til at det tager for lang tid. Det er heller ikke situationen for tænker jeg for 95% af danske webshops.

Der er heller ikke nogen der forlanger at alle ordrer skal have et personligt og håndskrevet følgebrev. Man kan sagtens håndplukke interessante ordrer til dette. Det kunne være ordrer af en særlig størrelse eller måske en B2B kunde man ser en særlig værdi i. Det kunne også være en kunde som lagde en ordre på en vare som normalt er svær at sælge. 

4. Det har vi ikke evner til!

Det er en fair indvending men man behøver faktisk ikke være specielt kreativ. Til de medarbejdere som har svært ved at formulere følgebrevet kan man tilbyde skabeloner de kan arbejde ud fra. Dette er et bud fra ChatGPT på hvordan det kan formuleres. AI kommer sjældent op med noget banebrydende men brug endeligt AI til idegenerering hvis det kan hjælpe een i mål:

Kære Maria,

Tak fordi du valgte at handle hos os! Vi håber, du er begejstret for dit nye [produktnavn]. Vi har designet dette produkt med omtanke og kvalitet, så det lever op til dine forventninger.

For at få mest muligt ud af dit køb, anbefaler vi, at du [indsæt relevant instruktion]. Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp, er du altid velkommen til at kontakte os på [email] eller [telefonnummer].

Som en ekstra tak for din støtte giver vi dig 10% rabat på dit næste køb. Brug blot koden [rabatkode] ved checkout.

Vi håber, du nyder dit nye produkt, og vi ser frem til at betjene dig igen snart!

Med venlig hilsen,
Mette fra [Virksomhedsnavn]

Jeg kigger altid gerne uforpligtende på en webshop og kommer med forslag til hvor performance kan forbedres. Mit udgangspunkt er SEO og Google Ads men anerkender i den grad at god performance er et samspil mellem trafik, platform, tracking og forretningsmodel. Kontakt mig herunder skulle det have interesse. Jeg har arbejdet med bla. Shopify, WooCommerce og er Dandomain Webshop Partner inden for Google og SEO.

Kim Falkner

Digital marketing freelancer

Jeg tilbyder hjælp til virksomheder og digitale bureauer med ondt i digital performance eller mangel på skarpe resurser. Mit kompetencesæt er særligt omkring Googles platform og jeg fungerer særligt som Google Ads freelancer samt arbejder med SEO men rådgiver bredt inden for digital marketing. Jeg har særdeles konkurrencedygtige priser og ingen bindinger på samarbejde. Som digital freelancer kan jeg tilbringe tid hos jer hvis i befinder jer i København.

Tag kontakt til mig her.