Der er flere gode artikler som diskuterer fordele og ulemper ved at benytte en digital marketing freelancer vs. et digitalt bureau. Her skal jeg give mit besyv med. Konklusionerne er muligvis (formentlig) farvede af at jeg selv er freelancer men jeg har også været ansat i digitale bureauer i ledelses- og eksekverende roller. Tillige har jeg fra den anden side af bordet engageret både digitale freelancere og bureauer. Fastansætte digitale profiler har jeg også prøvet. Så alle tre vinkler burde være med.
Fordele ved en digital freelancer
Lavere pris
Jeg har som freelancer meget få omkostninger og arbejder mestendels fra mit hjemmekontor (se billede under) bortset fra de kunder som sætter pris på at jeg sidder hos dem. Jeg har heller ingen firmabil eller dyr frokostordning. Jeg har således ganske få omkostninger og man kan se mit techstack her. Jeg har heller ingen client success managers, SEM team leads, senior culture officers mv. ansat og skal således næsten kun afdække min egen løn. Jeg yndede i min tid på bureau at sondre mellem kolde hænder og varme hænder. Varme hænder er de eksekverede kræfter som konkret sidder med annoncering med Google Ads, LinkedIn annoncering, websiteoptimeringer mv. og tænker der kan være et faremoment hvis der på et bureau er for mange kolde hænder. De kolde kælder vil være client managers, sælgere og personer i støtteroller på en bureau hvor der kan sidde en del med regnskab, ledelse, HR osv. Jeg har kun varme hænder. og det er mine egne.
Man vil således opleve at en freelancers timepris er væsentligt under et bureaus selv om kompetencerne alt-andet-lige er 100% de samme. Check gerne mine priser her.
Tættere samarbejde
Hos freelanceren har man den direkte adgang til personen som rent faktisk arbejder på ens annoncekonti, ens tracking setup og ens rapportering. Mindre viden eller dialog går således tabt i forhold til kundeforhold gennem et større bureau hvor meget kan gå igennem client manageren som nok er dygtig til kundedialog og salg men som næppe har spidskompetencer inden for digital marketing. Det vil også være friktion i den forstand at eksperten hos bureauer kan identificere en gavnlig opgave men forhandling af en pris for løsningen af opgaven skal foretages af Client Manageren.
Man har også hørt om cases hvor en kunde har købt ind på en dygtig og profileret person som er meget synlig på sociale medier men kunden er i virkeligheden er mest blevet betjent af en grøn juniorkonsulent. Jeg personligt tilbyder at sidde fysisk hos kunden og har pt. faste dage. Et sådant arrangement vil være svært for bureauer at tilbyde og få gør det er min bedste viden.
Sige fra og ærlig sparring
Jeg og sikkert mange freelancere er i en lykkelig situation hvor vi kan sige fra hvis kundens budgetter er skæve, kundens platform er utilstrækkelig eller sågar hele kundens forretningsmodel ikke holder vand. Den luksus skyldes at vi har ganske mange opgaver og ved at hvis vi ikke kommer i mål med opgaven falder det tilbage på os selv. Sparringen man opnår med en freelancer kan således være mere reel og ærlig. Sådan forholder det sig ikke nødvendigvis i bureauer hvor sælgere kan være provisionslønnede og man er mindre kræsne. Er man ikke enig i denne betragtning så bemærk også hvor mange resurser visse bureauer kaster efter marketing. Der SKAL ofte være en strid strøm af nye kunder i forretningen hvis man er et bureau og det kan være svært at sige nej. Argumentet om at sige fra og være kritisk udfolder jeg her.
Fordele ved et digitalt bureau
Kompetencer og fleksibilitet
Det dygtige bureau vil have et bredt sæt af personer som hver især kan have et højere kompetenceniveau end freelanceren. Bureauet kan således bedre dække af og måske skabe synergi hvis de rigtige personer arbejder på kunden. Bureauet vil sikkert også lettere kunne skalere en opgave og levere flere timer med kort varsel hvor en freelancer kan være bundet op på andre opgaver.
Freelanceren er en lone wolf
Det digitale bureau står naturligvis stærkere ved sygdom og den slags og kan finde erstatninger på den korte bane. Jeg HAR været involveret i et projekt hvor en freelancer pludseligt var utilgængelig og HAR oplevet freelancere som pludseligt skiftede freelancetilværelsen ud med et fast job i den anden ende af landet. Det må man naturligvis inddrage som en risikofaktor.
Hvad skal man vælge? Freelancer eller bureau?
Jeg er overvist om at mange har en anderledes opfattelse end mine overvejelser men ikke desto mindre skal der gives et par råd. Tænk over dette når du står overfor valget mellem en freelancer eller et bureau
Tillid
Tillid er altafgørende. Check personligt referencer og lad dig ikke forføre af Google Partner logoer og at nogen kalder sig prisvindende. Google Partner status er desværre for let at opnå og visse priser og konkurrencer betaler man sig adgang til. Det skriver jeg mere om her.
Binding
Hop ikke på nogen som kræver en længere binding i et kontraktsforhold. Der er ingen argumenter for at betale nogen ud over den tid samarbejdet sker. Ja, freelanceren og bureauet skal investere en del tid i starten af et leverandørforhold men den tid skal faktureres i den periode og ikke retfærdiggøre en lang bindingsperiode.
Data
I som virksomhed skal eje de annoncekonti som bureauet eller freelanceren opretter. Det ses desværre stadigvæk at kunder ikke har adgang til egne data.
Cases
Pas på med at lade dig forføre af business cases hvor nogen melder en ROAS ud på 654% eller en lead pris på eksempelvis DKK 50 ud. Man ved sjældent under hvilke forudsætninger resultater er opnået og business casen er jo ikke udtryk for en gennemsnitlig performance af bureauet eller freelanceren.